انواع محافظ می توانند در برابر دژنراسیون ماکولای مرتبط با سن محافظت کنند


دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) یک بیماری شایع چشمی است که باعث تاری دید مرکزی به دلیل آسیب به ماکولا، ناحیه کوچکی در مرکز شبکیه می شود. ماکولا مسئول دید مرکزی دقیق و دقیق است که برای کارهایی مانند خواندن و رانندگی لازم است. این بیماری معمولاً افراد بالای 55 سال را مبتلا می کند و به دو نوع AMD خشک و مرطوب تقسیم می شود.

AMD خشک یک فرآیند تدریجی است که در آن لکه زرد به مرور زمان به دلیل افزایش سن نازک می شود، در حالی که AMD مرطوب با سرعت بیشتری رخ می دهد که اغلب توسط رگ های خونی غیرطبیعی که به ماکولا آسیب می زند تحریک می شود.

دژنراسیون ماکولا
دژنراسیون ماکولا. BruceBlaus از طریق ویکی پدیا. CC-Attribution-Share Alike 4.0 International

تشخیص AMD می تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص در مراحل اولیه و میانی آن که AMD معمولاً بدون علامت است. اعوجاج بینایی، کاهش دید مرکزی و تاری معمولاً در مراحل پیشرفته و زمانی که گزینه‌های درمانی محدود هستند ظاهر می‌شوند. AMD مرطوب پیش آگهی درمانی بهتری نسبت به AMD خشک دارد.

در حالی که این عارضه می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد، در بین افرادی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند شایع تر است. سیگار کشیدن همچنین می تواند خطر ابتلا به AMD را افزایش دهد. صرف نظر از عوامل خطر، مهم است که معاینات منظم چشم، از جمله معاینات گشاد شده چشم، برای تشخیص زودهنگام AMD و سایر بیماری های چشمی برنامه ریزی شود.

کارشناسان پیشنهاد می کنند که هم عوامل ژنتیکی و هم عوامل محیطی در ایجاد AMD نقش دارند. مطالعه منتشر شده در ژنتیک BMC انواع ژنتیکی که قبلاً با این بیماری مرتبط بودند را تجزیه و تحلیل کرد و دو گونه بالقوه محافظ را شناسایی کرد.

مطالعه

در این مطالعه، محققان به طور سیستماتیک منابع ادبیات موجود را برای شناسایی انواع محافظ نامزد (CPVs) مرور کردند. با این حال، از آنجایی که آنها این گونه ها را از نظر عملکرد آزمایش نکردند، نتوانستند به طور قطعی تعیین کنند که آیا آنها یک اثر محافظتی دارند یا خیر. بنابراین، آنها از اصطلاح گونه های حفاظتی “نامزد” استفاده می کنند.

نویسندگان تجزیه و تحلیل خود را بر روی انواعی متمرکز کردند که توالی اسید آمینه پروتئین ها را تغییر می دهند و در نتیجه احتمال یافتن CPV های کاربردی را افزایش می دهند. این فرآیند می‌تواند به متخصصان کمک کند تا مشخص کنند کدام گونه‌ها می‌توانند کاندیدای خوبی برای توصیف بیشتر و آزمایش‌های بالینی باشند.

نتایج

با شروع با 19 جایگاه حساسیت AMD از مطالعات قبلی مرتبط با ژنوم، محققان به دنبال انواع مرتبط با AMD در ژن های مجاور بودند. این جستجو هشت نوع مرتبط از شش جایگاه کروموزومی را به دست آورد. از این هشت، آن‌ها دو آلل متفاوت را که شواهدی از انتخاب مثبت را نشان می‌دهند، بیشتر تجزیه و تحلیل کردند، که یک شاخص قوی از یک اثر محافظتی است. انتخاب مثبت فرآیندی را توصیف می‌کند که در آن انواعی که از بیماری محافظت می‌کنند در طول زمان در یک جمعیت رایج‌تر می‌شوند.

این دو نوع آلل E318D موجود در C2 ژن و R32Q بر روی CFB ژن با استفاده از داده‌های مطالعات قبلی، نویسندگان تخمین زدند که احتمال ابتلا به AMD در افرادی که هر دو آلل محافظ دارند، ده برابر کمتر از افرادی است که هیچ‌کدام از آنها را ندارند.

تصویر AMD خشک
تصویر AMD خشک. فلیکر. دامنه عمومی

برای اطمینان از اینکه آیا این آلل های بالقوه محافظ را حمل می کنید، مراحل زیر را دنبال کنید. با این حال، لطفاً توجه داشته باشید که نویسندگان این مطالعه آزمایش‌هایی را برای تأیید اثر محافظتی یا کشف مکانیسم‌های مولکولی آن انجام نداده‌اند.

ژنوم خود را کاوش کنید!

آیا می دانستید که می توانید از مرورگر Nebula Genome Browser (موجود با Deep و Ultra Deep WGS) برای بررسی اینکه آیا انواع محافظ دارید یا خیر استفاده کنید؟

  1. به مرورگر ژنوم بروید. در گوشه سمت چپ بالای مرورگر ژنوم، می توانید یک نوار جستجو پیدا کنید.
  2. نویسندگان انواع مستقل را در آن شناسایی کردند C2 و CFB ژن هایی که به محافظت کمک می کنند. rsID برای E318D (C2) است rs9332739 و R32Q (CFB) است rs641153.
  3. با استفاده از پایگاه داده dbSNP، می توانید متوجه شوید که ژنوم در قالب مختصات است [chromosome number][chromosome location] هستند 6:31936027 و 6:31946403 (ژنوم مرجع GRCh38).
  4. این مکان را در نوار جستجو کپی کرده و اینتر را فشار دهید.
  5. مرورگر ژنوم اکنون روی این مکان‌ها بزرگنمایی می‌کند.
  6. “خط مرکز” را در نوار بالا فعال کنید تا مکانی را که به آن نگاه می کنید بهتر ببینید.
  7. باید نوارهای خاکستری روی هم را ببینید. این موارد توالی یابی DNA شخصی شما هستند که با یک توالی ژنوم مرجع (حروف رنگی بالا) تراز شده اند. اگر توالی DNA شما با مرجع مطابقت داشته باشد، نوارها خاکستری هستند. اگر دنباله به نوعی با مرجع متفاوت باشد، حروف و نمادهای مختلفی را در رنگ های مختلف خواهید دید.
  8. برای نوع rs9332739، اگر C را ببینید (به جای آلل G مرجع که با نوارهای خاکستری نشان داده شده است) یک آلل محافظ دارید. برای نوع rs641153، اگر یک آلل A (به جای آلل G مرجع) ببینید، یک آلل محافظ دارید. به یاد داشته باشید که آلل های محافظ فقط محافظت اضافی هستند! گروهی که آنها را ندارند بیشتر از جمعیت عمومی در معرض خطر نیستند.

نقل قول

باتلر، JM، هال، N.، Narendran، N. و همکاران. شناسایی انواع محافظ کاندید برای بیماری های شایع و ارزیابی پتانسیل محافظتی آنها. BMC Genomics 18, 575 (2017). https://doi.org/10.1186/s12864-017-3964-3