نقش محافظتی انواع CIDEB در برابر بیماری کبد


کبد، یک عضو حیاتی که در زیر قفسه سینه قرار دارد، با فیلتر کردن خون، نقش مهمی در دفع سموم از بدن دارد. کبد همچنین صفرا تولید می کند و به هضم غذا کمک می کند.

علائم اولیه بیماری کبد، مانند خستگی، درد و تورم شکم، ادرار تیره، و حالت تهوع یا استفراغ، اغلب می تواند مورد توجه قرار نگیرد یا به اشتباه نسبت داده شود. با این حال، یک علامت متمایز، زردی است که با رنگ زرد در پوست و چشم مشخص می شود.

محل کبد
محل کبد منبع: BruceBlaus از طریق ویکی پدیا. CC-Attribution-Share Alike 4.0 International

بیماری کبد می تواند ارثی باشد یا اکتسابی به دلیل عواملی مانند عفونت های ویروسی، مصرف الکل و چاقی. مورد دوم می تواند منجر به بیماری کبد چرب غیر الکلی یا استئاتوهپاتیت غیر الکلی شود که معمولاً ناشی از تجمع چربی در کبد است. سپس این می تواند باعث ایجاد اسکار (سیروز) شود، که پیش ساز نارسایی کبد است، که یک وضعیت تهدید کننده زندگی است.

تحقیقات اخیر نقش ژنتیک در بیماری کبد را روشن کرده است. در حالی که چندین نوع ژنتیکی مرتبط با خطر ابتلا به بیماری کبدی در گذشته شناسایی شده است، مطالعه اخیر منتشر شده در مجله پزشکی نیوانگلند وجود انواع نادر ژنتیکی را نشان می‌دهد که ممکن است در برابر بیماری‌های کبدی محافظت کند، از جمله در افراد چاق که در معرض خطر هستند.

می توانید استفاده کنید مرورگر ژنوم سحابی و ابزار تجزیه و تحلیل ژن تا این ژن را پیدا کنید و ببینید آیا این گونه های عملکردی را دارید یا خیر. به خواندن ادامه دهید تا بدانید این جهش ها چیست و چگونه می توانید وضعیت خود را بررسی کنید.

مطالعه

این مطالعه شامل تعیین توالی اگزوم در بیش از نیم میلیون شرکت‌کننده، با هدف شناسایی ارتباط بین آلل‌های کدکننده نادر و فنوتیپ‌های کبدی بود. به طور کلی، آنالیز جهش‌هایی را در ژن CIDEB به عنوان عوامل بالقوه محافظتی در برابر بیماری‌های کبدی کشف کرد.

این مطالعه شامل 542904 شرکت‌کننده با پیشینه‌های قومی مختلف بود که اکثریت آنها اروپایی تبار بودند. در ابتدا، محققان در درجه اول به دنبال ایجاد ارتباط بین انواع ژنتیکی و نشانگرهای زیستی برای آسیب کبدی بودند. برای انجام این کار، آنها از سطح ژن شروع کردند و نامزدها را به 13 ژن مرتبط محدود کردند.

تجزیه و تحلیل بیشتر با تمرکز بر ارتباط با بیماری کبد، فهرست را به پنج ژن مرتبط کاهش داد. در نهایت، این فرآیند چهار ژن مرتبط با خطر بالاتر بیماری کبدی غیر الکلی و همچنین انواع مختلف یک ژن را نشان داد. CIDEB، به نظر می رسید که محافظت می کند.

تجزیه و تحلیل بیشتر جهش‌های CIDEB نشان داد که افرادی که دارای ترکیبی از واریانت‌های کوتاه‌کننده هستند که بر حوزه‌های پروتئینی مختلف تأثیر می‌گذارند، ۳۱ تا ۵۴ درصد احتمال کمتری برای ابتلا به بیماری کبدی دارند. این افراد همچنین خطر ابتلا به سیروز و سرطان کبد را کاهش دادند.

پیشرفت کبد NAFLD
پیشرفت کبد NAFLD پیشرفت کبد برای بیماری کبد چرب غیر الکلی منبع: Signimu از طریق ویکی پدیا. CC-Attribution-Share Alike 3.0 Unported

با توجه به اینکه چاقی یک عامل خطر مهم برای بیماری کبد چرب غیر الکلی است، محققان همچنین تأثیر جهش CIDEB را در افراد چاق بررسی کردند. آنها دریافتند که افراد با BMI بالا و جهش CIDEB شیوع کمتری از بیماری کبدی را نشان می دهند.

نتیجه گیری

در نتیجه، این مطالعه نشان داد که جهش‌های نادر CIDEB با سطوح نشانگر زیستی پایین‌تر که نشان‌دهنده آسیب کبدی و کاهش احتمال ابتلا به بیماری کبدی است، مرتبط است. این یافته‌ها به طور بالقوه می‌توانند نقشی در توسعه دارو در آینده داشته باشند، و نویسندگان پیشنهاد می‌کنند که مهار CIDEB می‌تواند اهداف درمانی جدیدی برای درمان بیماری‌های غیرالکلی، چرب و سایر انواع کبد فراهم کند.

با این حال، مطالعه دارای محدودیت هایی است. تجزیه و تحلیل ژنتیکی عمدتاً بر روی افراد با اصل و نسب اروپایی متمرکز بود و باعث شد که سایر گروه‌های قومی کمتر نمایندگی شوند. علاوه بر این، نویسندگان مطالعه بزرگ‌تری را برای تخمین بهتر اثر جهش‌های CIDEB بر بیماری کبد توصیه می‌کنند.

به طور کلی، این مطالعه نشان می‌دهد که جهش‌های CIDEB، اگرچه در جمعیت عمومی نادر است (کمتر از 1%)، اما با احتمال کمتری برای ابتلا به بیماری کبدی مرتبط است. توجه به این نکته مهم است که این گونه های محافظ غیر معمول هستند، به این معنی که برای افراد عادی است که آنها را حمل نکنند. این یافته‌ها راه‌های جدیدی را برای درک عوامل ژنتیکی مؤثر بر بیماری‌های کبدی باز می‌کند و همچنین امیدی را برای مداخلات درمانی آینده ایجاد می‌کند.

ژنوم خود را کاوش کنید!

مرورگر ژنوم

آیا می‌دانستید می‌توانید از مرورگر Nebula Genome (موجود با Deep و Ultra Deep WGS) برای بررسی اینکه آیا این نوع محافظ را دارید یا خیر، استفاده کنید؟

  1. به مرورگر ژنوم بروید. در گوشه سمت چپ بالای مرورگر ژنوم، می توانید یک نوار جستجو پیدا کنید.
  2. نویسندگان چندین گونه مستقل را در آن شناسایی کردند CIDEB که به حفاظت کمک می کند. چهار نمونه عبارتند از rs138992080، rs371144775، rs765339323، و rs148553609.
  3. با استفاده از پایگاه داده dbSNP، می توانید مختصات ژنوم را در قالب پیدا کنید [chromosome number][chromosome location] عبارتند از 14:24305671، 14:24305686، 14:24305733، و 14:24306062. (ژنوم مرجع GRCh38).
  4. یکی از این مکان ها را در نوار جستجو کپی کرده و اینتر را فشار دهید.
  5. مرورگر ژنوم اکنون روی این مکان‌ها بزرگنمایی می‌کند.
  6. “خط مرکز” را در نوار بالا فعال کنید تا مکانی را که به آن نگاه می کنید بهتر ببینید.
  7. باید نوارهای خاکستری روی هم را ببینید. اینها توالی DNA شخصی شما هستند که با یک توالی ژنوم مرجع (حروف رنگی بالا) تراز شده اند. اگر توالی DNA شما با مرجع مطابقت داشته باشد، نوارها خاکستری هستند. اگر دنباله به نحوی با مرجع متفاوت باشد، حروف و نمادهای مختلفی را در رنگ های مختلف خواهید دید.
  8. چهار نوع، مکان و آلل های محافظ آنها در جدول زیر نشان داده شده است:
rsID مکان (GRCh38) آلل مرجع آلل محافظ
rs138992080 14:24305671 سی تی
rs371144775 14:24305686 سی جی
rs765339323 14:24305733 تی سی
rs148553609 14:24306062 سی تی

ابزار تجزیه و تحلیل ژن

همچنین می‌توانید از ابزار تجزیه و تحلیل ژن Nebula (موجود با Deep و Ultra Deep WGS) استفاده کنید تا ببینید آیا این ابزار هر گونه دیگری را علامت‌گذاری می‌کند یا خیر.

این ابزار به شما این امکان را می دهد که هر ژنی را در ژنوم خود بررسی کنید و انواع و جهش های ژنتیکی مهم را شناسایی کنید.

  1. هنگامی که روی دکمه “شروع به کار” کلیک می کنید، فایل VCF شما در ابزار تجزیه و تحلیل ژن در یک تب جدید بارگذاری می شود.
  2. “CIDEB” را در نوار جستجو در بالا تایپ کنید.
  3. ابزار تجزیه و تحلیل ژن، انواع ژنتیکی را استخراج می کند CIDEB از فایل VCF خود بسازید و با استفاده از نمادهایی که رنگ های متفاوتی دارند به شما نمایش دهند. رنگ ها اهمیت بالقوه انواع را نشان می دهند. ابزار تجزیه و تحلیل ژن این مورد را با ارجاع به پایگاه داده ClinVar و سایر منابع تعیین می کند.
  4. هر انواع قرمز و نارنجی به طور بالقوه می توانند مهم باشند. روی آنها کلیک کنید تا بررسی کنید که آیا هر یک از آنها انواع کوتاهی مانند آنچه در مطالعه توضیح داده شده در بالا توضیح داده شده است.

نقل قول

Verweij N، Haas ME، Nielsen JB، Sosina OA، Kim M، Akbari P، De T، Hindy G، Bovijn J، Persaud T، Miloscio L، Germino M، Panagis L، Watanabe K، Mbatchou J، Jones LeBlanc M، ، بالاسوبرامانیان اس، لامرت سی، انهورنینگ اس، ملاندر او، کری دی جی، استیل سی دی، میرشاهی تی، ریدر دی جی، پاراسوگلو پی، والز جی آر، اورتون جی دی، رید جی جی، اکونومیدس آ، کانتور ام. GR، Ferreira MAR، Smagris E، Gusarova V، Sleeman M، Yancopoulos GD، Marchini J، Kang HM، Karalis K، Shuldiner AR، Della Gatta G، Locke AE، Baras A، Lotta LA. جهش ژرملاین در CIDEB و محافظت در برابر بیماری کبد. N Engl J Med. 2022 ژوئیه 28; 387 (4): 332-344. doi: 10.1056/NEJMoa2117872. PMID: 35939579.