انواع کمیاب از آلزایمر محافظت می کند


بیماری آلزایمر (AD) یک بیماری ناتوان کننده است که بر مغز، حافظه و مهارت های رفتاری تأثیر می گذارد. در حالی که این بیماری در افراد مسن شایع‌تر است، اما همه به AD مبتلا نمی‌شوند و این وضعیت بخشی طبیعی از پیری نیست. در نهایت، بیماری دژنراتیو باعث می شود که بیماران توانایی زندگی عادی خود را از دست بدهند. در حال حاضر، AD بیش از 5 میلیون نفر را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار می دهد.

تجمع غیرطبیعی قطعات پروتئین و پلاک بتا آمیلوئید و گره خوردن در اطراف سلول های مغزی علت اصلی AD است. این افزودنی‌های غیرطبیعی بافت را خفه می‌کنند و به سلول‌های مغز آسیب می‌رسانند و منجر به بدتر شدن تدریجی وضعیت می‌شوند.

آیا می دانستید که انواع کمیاب خاصی وجود دارد که می تواند از AD محافظت کند؟ اکثریت مردم آنها را ندارند که طبیعی است. با این حال، برای موارد بسیار کمی که انجام می‌دهند، این افراد محافظت بیشتری دریافت می‌کنند.

می توانید از مرورگر Nebula Genome برای جستجوی این گونه ها در ژنوم خود استفاده کنید. به خواندن ادامه دهید تا بدانید این جهش های تازه کشف شده چیست و چگونه می توانید وضعیت خود را بررسی کنید.

چه چیزی باعث آلزایمر می شود؟

علل AD به طور کامل شناخته نشده است. علاوه بر سبک زندگی و محیط، بسیاری از کارشناسان معتقدند که ژنتیک به ویژه ژن APOE در این امر نقش دارد. در برخی موارد، آلل های بیماری زا خطر ابتلا به بیماری را افزایش می دهند. علاوه بر این، ممکن است در مورد نوع شناخته شده ای شنیده باشید که به طور قطع باعث این بیماری می شود، که تنها در 1٪ موارد رخ می دهد.

از سوی دیگر، محققان در استنفورد اخیرا انواع کمیاب APOE را کشف کرده اند که در برابر AD محافظت می کند. اگرچه نادر است، داشتن این گونه ها شانس ابتلا به AD را تا حدود سه برابر کاهش می دهد.

درهم تنیدگی های مغزی
درهم تنیدگی های مغزی گرد آلتمن از طریق PublicDomainPictures.net

مطالعه

نویسندگان در این مطالعه 2022 منتشر شده در JAMA نورولوژی متاآنالیزها را روی گروه بزرگی (544384) از شرکت‌کنندگان از چندین مطالعه مرتبط با ژنوم در دسترس عموم انجام داد. این افراد شامل افراد مبتلا به AD، افراد دارای پروکسی-AD و افراد سالم بود. شرکت کنندگان 57.4 درصد زن با میانگین سنی 64.9 سال بودند.

تجزیه و تحلیل اولیه آنها دو نوع نادرست را نشان داد که آنها برای تجزیه و تحلیل آینده حفظ کردند: V236E (نامگذاری که تغییر در توالی اسید آمینه پروتئین APOE از والین به گلوتامات در موقعیت 236 را توصیف می کند) و R251G (نامگذاری که تغییر در توالی اسیدهای آمینه را توصیف می کند. از پروتئین APOE از یک آرژنین به گلیسین در موقعیت 251). جالب اینجاست که V236E همیشه همراه با APOE ε3 و R251G همیشه با APOEε4 به ارث می رسد. rsIDs، rs199768005 و rs267606661، مکان‌های ژنومی را توصیف می‌کنند که اسید آمینه مربوطه را در پروتئین کد می‌کنند.

در حالی که L28P با خطر AD مرتبط نبود، نویسندگان کاهش خطر قابل توجهی را در ارتباط با V236E و R251G هنگام تنظیم دوزهای APOE ε2 و APOE ε4 دریافتند (اینها آلل های رایج مرتبط با خطر AD هستند). قابل ذکر است، هر دو نوع خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را 4 تا 5 برابر کاهش نشان دادند.

در یک تجزیه و تحلیل تکمیلی، زمانی که این دو آلل توسط ژنوتیپ آلل مشترک APOE مرتبط با آنها طبقه بندی شدند (ε3 برای V236E و ε4 برای R251G)، V236E کاهش 3 برابری و R251G کاهش 5 برابری در خطر را نشان داد. این گروه از گروه‌های تکرار چندگانه استفاده کردند و نتایج غیرطبقه‌ای و طبقه‌بندی‌شده را تأیید کردند و کاهش خطر ابتلا به AD را بین دو تا سه برابر تأیید کردند.

نتیجه گیری

این مطالعه به محدودیت‌های متعددی اشاره می‌کند، از جمله اینکه ارتباط V236E در کل ژنوم قابل‌توجه نیست و گونه‌ها را فقط در اصل و نسب اروپایی ارزیابی می‌کند.

این مطالعه بزرگترین نمونه موجود از انواع V236E و R251G تا به امروز را نشان می دهد. این اثر محافظتی V236E را تأیید می کند و یک نامزد جدید برای محافظت در R251G نشان می دهد.

به طور کلی، این نتایج نشان می دهد که V236E و R251G با کاهش بیش از 2 برابری خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط هستند. فراوانی داشتن یکی از این آلل ها کمتر از 0.1 درصد است که باعث نادر بودن آنها در جمعیت عمومی می شود. این به این معنی است که نداشتن هر یک از این آلل های محافظ طبیعی است.

ژنوم خود را بررسی کنید!

آیا می‌دانستید می‌توانید از مرورگر Nebula Genome (موجود با Deep و Ultra Deep WGS) برای بررسی اینکه آیا این نوع محافظ را دارید یا خیر، استفاده کنید؟
  1. به مرورگر ژنوم بروید. در گوشه سمت چپ بالای مرورگر ژنوم، می توانید یک نوار جستجو پیدا کنید.
  2. rsID ها برای V236E و R251G هستند rs199768005 و rs267606661، به ترتیب. با استفاده از پایگاه داده dbSNP، می توانید مختصات ژنوم را در قالب پیدا کنید [chromosome number][chromosome location]. اینها هستند 19:44909057 و 19:44909101 (ژنوم مرجع GRCh38).
  3. یکی از این دو مکان را در نوار جستجو کپی کرده و اینتر را فشار دهید.
  4. مرورگر ژنوم اکنون در این مکان ها زوم می کند.
  5. “خط مرکز” را در نوار بالا فعال کنید تا مکانی را که به آن نگاه می کنید بهتر ببینید.
  6. باید نوارهای خاکستری روی هم را ببینید. اینها توالی DNA شخصی شما هستند که با یک توالی ژنوم مرجع (حروف رنگی بالا) تراز شده اند. اگر توالی DNA شما با مرجع مطابقت داشته باشد، نوارها خاکستری هستند. اگر دنباله به نحوی با مرجع متفاوت باشد، حروف و نمادهای مختلفی را در رنگ های مختلف خواهید دید.
  7. برای نوع rs199768005، اگر A را ببینید (به جای آلل T مرجع که با نوارهای خاکستری نشان داده شده است) یک آلل محافظ دارید. برای نوع rs267606661، اگر G را ببینید (به جای آلل C مرجع که با نوارهای خاکستری نشان داده شده است) یک آلل محافظ دارید. به یاد داشته باشید که آلل های محافظ بسیار نادر هستند و بیش از 99.9٪ افراد آنها را ندارند!

نقل قول

Le Guen Y، Belloy ME، Grenier-Boley B، de Rojas I، Castillo-Morales A، Jansen I، Nicolas A، Bellenguez C، Dalmasso C، Kuçükali F، Eger SJ، Rasmussen KL، Thomassen JQ، Deleuze JF، He Z ، ناپلئونی وی، آمویل پی، جسن اف، کههو پی جی، ون دویین سی، تسولاکی ام، سانچز خوان پی، اسلیگرز کی، اینگلسون ام، روسی جی، هیلتونن ام، سیمز آر، ون در فلیر دبلیو ام، آندره رامیرز آ، آندره رامیرز آ، ، فریک اشمیت آر، ویلیامز جی، رویز آ، لامبرت جی سی، گریسیوس ام دی. اعضای گروه های EADB، GR@ACE، DEGESCO، DemGene، GERAD، و EADI. آروسیو بی، بنوسی ال، بولاند آ، بورونی بی، کافرا پی، دایان د، دانیله آ، دبیته اس، دوفویل سی، دوزل ای، گالیمبرتی دی، گیدرایتیس وی، گریمر تی، گراف سی، گرونبلات ای، هانون او، ، هایلمن-هایمباخ اس، هلشتج اچ، هورت جی، یورگن دی، کولاسما تی، از بوی الف، ماسولو سی، مکوکی پی، مهرابیان اس، د مندونسا، موبوس اس، ناکمیاس بی، نیکلاس جی

Olaso R، Papenberg G، Parnetti L، Pasquier F، Peters O، Pijnenburg YAL، Popp J، Rainero I، Ramakers I، Riedel-Heller S، Scarmeas N، Scheltens P، Scherbaum N، Schneider A، Seripa D، Soininen H، Solfrizzi V، Spalletta G، Squassina A، Van Swieten J، Tegos TJ، Tremolizzo L، Verhey F، Vyhnalek M، Wiltfang J، Boada M، Garcia-Gonzalez P، Gate R، Real LM، J. BullidoJ، Alvarez V ، گارسیا-آلبرکا جی ام، میر پی، مورنو اف، شپرد پی، پینول-ریپول جی، مولینا-پورسل ال، پرز-تور جی، رودریگز-رودریگز ای، رویو جی ال، سانچز-ولی آر، دیچگانس ام، روژسکو دی.

ارتباط انواع نادر APOE Missense V236E و R251G با خطر ابتلا به بیماری آلزایمر. JAMA Neurol. 2022 ژوئیه 1؛ 79 (7): 652-663. doi: 10.1001/jamaneurol.2022.1166. PMID: 35639372; PMCID: PMC9157381.