لمینت دندان چیست؟ 0 تا 100 مراحل لمینت دندان، مزایا و هزینه


لیمینت دندان چیست

لمینت دندان واحدی سرامیکی است که به جهت زیبایی و گاها برطرف کردن ایرادات دندان های جلویی در دهان، شامل رنگ نامطلوب، تغییر شکل، تغییر طول، شکستگی تاج دندان، سایش دندان ها، حذف فاصله‌ی بین دندان ها و در برخی موارد درمان نامرتب بودن جزئی دندان ها استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که لمینت دندان به هیچ عنوان جایگزین درمان ارتودنسی قرار نمی‌گیرد و حتما باید زیر نظر دندانپزشک متخصص و با تایید ایشان انجام شود.

لمینت دندان چگونه است؟

لمینت دندان با تراش مقدار کمی از دندان ها و جایگزین کردن آن با مواد مخصوص دندانپزشکی طی چند جلسه درمان صورت می‌پذیرد.

مراحل انجام لمینت دندان

  1. ابتدا از دندان های فرد قالب اولیه گرفته می‌شود.
  2. دندان به میزان لازم توسط دندانپزشک تراش داده می‌شود.
  3. سپس با کمک روش‌های مختلف از جمله مواد دندانپزشکی و یا روش های نوین، از دندان های تراش خورده مجدد قالب گیری می‌شود. قالب‌گیری، تصویری سه بعدی از دندان‌های بیمار را در اختیار دندانپزشک قرار می‌دهد تا دندانپزشک و تکنسین لابراتوار تجسم بهتری از دهان فرد داشته باشد و روی آن بهترین طرح درمان را پیاده کنند.
  4. رنگ لمینیت دندان با توجه به نظر بیمار و با مشورت دندانپزشک انتخاب می‌شود.
  5. سپس طرح درمان مورد نظر توسط دندانپزشک روی مدل سه بعدی آماده و ارزیابی شده، و قالب به لابراتوار جهت ساخت لمینت سرامیکی فرستاده می‌شود.
  6. لابراتوار لمینت دندان را با به کارگیری روش‌های تخصصی، طبق دستور دندانپزشک و طرح درمان وی می‌سازد.
  7. در مرحله آخر، لمینت ساخته شده به دندانپزشک (جهت امتحان و رفع ایرادات نهایی در دهان بیمار) ارسال می‌شود. در صورتی که لمینت ساخته شده ایرادی نداشته باشد، بر روی دندان ها نصب می‌شود؛ در غیر این صورت جهت رفع ایرادات به لابراتوار برگشت داده می‌شود.

پروسه‌ی ساخت لمینت زمانبر بوده و نیازمند معاینات و جلسات متعدد برای رفع تمامی ایرادات لمینت ساخته شده است.

عکس قبل و بعد لمینت دندان

میزان تراش دندان برای لمینت چقدر است؟

تراش دندان برای لمینت نسبت به تراش برای ونیر کامپوزیت اندکی بیشتر است، اما نسبت به روکش های دندانی کمتر است. بطور کلی، حداکثر تراش برای لمینت دندان مقدار ۰.۸ میلیمتر است. البته این مقدار با تشخیص پزشک متخصص تغییر می‌کند. قابل ذکر است که تراش محدود به لایه‌های خارجی بوده و هیچگونه آسیب به عصب دندان صورت نمی‌گیرد.

لمینت متحرک چیست؟

لمینت متحرک روشی کاملا موقتی برای اصلاح عیوب دندان است که معایب آن بیشتر از نکات مثبت استفاده از آن است و استفاده از آن به افراد توصیه نمی‌شود زیرا که امکان آسیب به لثه و دندانهای فرد نیز در این روش بسیار زیاد است.

فرق لمینت و کامپوزیت ونیر چیست؟

ونیر کامپوزیت و لمینت هر دو از روش های زیبایی دندان و بهبود لبخند هستند که یک لایه روکش بر روی دندان ها قرار می‌گیرد. اما از نظر محل و نحوه ساخت، ماندگاری، هزینه، تراش و امکان ترمیم با هم فرق دارند.

  • لمینت در لابراتوار و کامپوزیت در مطب توسط دندانپزشک ساخته می‌شود.
  • تفاوت لمینت و کامپوزیت طول عمر آنهاست. بطور کلی، ماندگاری کامپوزیت ونیر کمتر از لمینت است و در همه‌ی حالات جایگزین لمینت نمی‌شود. عمر لمینت ۱۰-۱۵ سال اما طول عمر کامپوزیت حداکثر ۵ سال است.
  • از دیگر تفاوت‌های کامپوزیت با لمینت در مواد مورد استفاده است که هزینه‌ی کامپوزیت را نسبت به لمینت، بسیار کمتر می‌کند.
  • در لمینت امکان ترمیم روکش شکسته در دهان زیباجو وجود ندارد و می‌بایست روکش تعویض شود؛ اما امکان ترمیم کامپوزیت و ترمیم روکش شکسته در دهان بیمار وجود دارد.

هزینه لمینت دندان چقدر است؟

در سال ۱۴۰۳، قیمت هر واحد لمینت دندان از حدود ۶ الی ۷ میلیون تومان شروع می‌شود که تحت تاثیر فاکتورهای زیادی از جمله نوع، کیفیت، تعداد لمینت ها، هزینه‌ی لابراتوار و دندانپزشک متخصص تا ۱۸ میلیون تومان برای هر واحد قابل تغییر است.

عوارض لمینت دندان چیست؟

در صورت تشخیص توسط پزشک متخصص و رعایت کامل بهداشت توسط بیمار، لمینت سرامیکی عوارضی ندارد. رعایت بهداشت دهان و دندان پس از انجام درمان‌های زیبایی بسیار حائز اهمیت می‌باشد، چرا که برای ماندگاری لمنیت دندان نیازمند محیطی عاری از پوسیدگی و عفونت هستیم. در صورتی که بهداشت دهان و دندان به درستی رعایت نشود عمر لمینت کوتاه شده و به لثه و بافت‌های نگهدارنده ی دندان آسیب وارد می‌شود.

اصل اولیه برای انجام لمینت دندان اطمینان از مراقبت کامل بهداشتی دهان و دندان است.

آیا شکل و شمایل لمینت ها برای تمامی افراد به یک صورت می‌باشد؟

ملاک زیبایی برای هر فرد منحصر به خود اوست، لذا با معاینه‌ی دقیق توسط شخص درمانگر و بیان هرآنچه از دید فرد ملاک و ایده آل زیبایی به شمار می‌آید، می‌توان بهترین درمان زیبایی دهان و دندان را انتخاب کرد.

انتخاب رنگ لمینت برای هر فرد، کاملا بر طبق سلیقه‌ی وی و البته با مشورت دندانپزشک وی قابل اجراست. برخی از افراد تمایل به داشتن دندان‌هایی با سفیدی بیشتر و لبه‌هایی سفیدتر دارند، درحالیکه برخی دیگر علاقمند به دندان‌هایی به رنگ طبیعی با لبه‌های شفاف‌تر هستند. در این روش زیبایی دندان سلایق افراد کاملا قابل اجرا ست.

مراقبت های بعد از لمینت دندان به چه صورت است؟

در درجه ی اول رعایت بهداشت دهان و دندان اهمیت ویژه‌ای در مراقبت های بعد از انجام لمینت دارد. همچنین، مصرف مواد رنگی از جمله قهوه و چای به میزان زیاد و استفاده از سیگار موجب کمتر شدن طول عمر لمینت می‌شود.

استفاده‌ی از نخ دندان و مسواک به طور مداوم انجام شود. حداقل دو بار در روز مسواک بزنید به طوری که حتما یکبار قبل از خواب باشد. همچنین بعد از مصرف هر وعده غذایی نخ دندان استفاده گردد و بعد از مصرف مواد رنگی، شست و شوی دندان‌ها صورت پذیرد تا بیشترین عمر لمینت برای فرد میسر گردد.

بهترین دکتر لمینت دندان در تهران

نتیجه گیری

لمینت دندان، نقش بسیار شگرفی در زیبایی و افزایش اعتماد به نفس افراد دارد، چرا که لبخند زیبا یکی از مهم ترین فاکتورهای زیبایی چهره به شمار می‌آید. تجویز لمینت دندان تنها منوط به نظر و مشورت با دندانپزشک می‌باشد و نباید به عنوان راه حل یکسانی برای تمامی بیماران در نظر گرفته شود. توصیه می‌شود پیش از هرگونه اقدامی برای لمینت دندان در تهران و سایر شهرستان‌ها حتما با بهترین دندانپزشکان متخصص لمینت دندان مشورت کرده و در مورد شرایط، عوارض و مزایا این روش زیبایی دندان سوالات خود را مطرح کنید تا بهترین نتیجه را برای لمینت دندان‌هایتان دریافت کنید.

سوالات متداول:

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

لمینت دندان برای کسانی که مناسب است که از رنگ طبیعی، فرم دندان‌ها، طول و یا ناهمترازی دندان هایشان ناراضی هستند و یا به دلیل عدم رعایت بهداشت زیبایی لازم دندان‌های خود را از دست داده‌اند و به دنبال راه حل‌هایی برای بهبود زیبایی دندان‌هایشان هستند. در این شرایط افراد با مشاوره و تشخیص دندانپزشک خود اجرای لمینت دندان را برای زیبایی دندان های خود انتخاب می‌کنند.

لمینت دندان برای چه سنی مناسب است؟

لمینت دندان برای افراد بزرگسال بالای ۱۸ سال تجویز می‌گردد.

این درمان زیبایی در چه مرحله‌ای از درمان‌های دندانپزشکی انجام می‌شود؟

لمینت دندان همانند دیگر درمان‌های زیبایی در حوزه دندانپزشکی باید پس از انجام تمامی درمان‌های دیگر دندان‌ها، شامل ترمیم، اندو، جراحی و غیره صورت پذیرد. به عبارتی، اجرای لمینت دندان آخرین لایه‌ی درمانی برای دهان و دندان است.

لمینت دندان تا چند سال دوام دارد؟

عمر لمینت دندان ۱۰ تا ۱۵ سال است که با توجه به رعایت بهداشت و مراقبت‌های پس از درمان تغییر می‌کند.

آیا لمینت دندان درد دارد؟

ممکن است در مرحله‌ی تراش دندان فرد درد بسیار کمی را تجربه کند؛ ولی پس از تراش و اتمام کار هیچگونه درد و مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌شود.



منبع