جهش ژنتیکی PCSK9 ممکن است در برابر بیماری قلبی محافظت کند


بیماری قلبی عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. به طور کلی، 697000 نفر در ایالات متحده بر اثر بیماری قلبی جان خود را از دست می دهند، یعنی از هر پنج مرگ یک نفر. شایع ترین نوع بیماری عروق کرونر قلب (CHD) است، وضعیتی که در آن شریان ها نمی توانند خون غنی از اکسیژن کافی را به قلب برسانند. آیا می دانستید که گونه های ژنتیکی خاصی ممکن است از بیماری قلبی محافظت کنند؟

عوامل متعددی بر سلامت قلب تأثیر می‌گذارند، از جمله سن، ژنتیک، سایر شرایط سلامتی و انتخاب سبک زندگی. برخی عوامل را نمی توان کنترل کرد. به عنوان مثال، سن بالا، پسر به دنیا آمدن و سابقه خانوادگی خطر ابتلا را افزایش می دهد.
بیماران اغلب می توانند سایر عوامل خطر مانند سیگار کشیدن، ورزش نکردن و چاقی را با انتخاب سبک زندگی کاهش دهند. علاوه بر این، سایر بیماری‌هایی که بر سلامت قلب تأثیر می‌گذارند، مانند دیابت و کلسترول بالا، با کمک پزشک قابل کنترل هستند.

می توانید از مرورگر Nebula Genome برای جستجوی این گونه ها در ژنوم خود استفاده کنید. به خواندن ادامه دهید تا بدانید این جهش های تازه کشف شده چیست و چگونه می توانید وضعیت خود را بررسی کنید.

چه چیزی باعث CHD می شود؟

چندین چیز می تواند به شریان ها آسیب برساند، از جمله دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا، ورزش نکردن و سیگار کشیدن. بیماران اغلب می توانند از بسیاری از این خطرات پیشگیری یا مدیریت کنند. علاوه بر این عوامل، CHD اغلب زمانی ایجاد می‌شود که کلسترول روی دیواره‌های داخلی شریان‌های قلب جمع می‌شود و باعث باریک شدن آنها و مسدود شدن جریان خون می‌شود. به این وضعیت آترواسکلروز می گویند.

مطالعات پزشکی ارتباط واضحی بین افزایش کلسترول LDL آزاد در بدن و بروز CHD نشان داده است.

افرادی که ورزش می کنند
ورزش خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. عکس از Gabin Vallet در Unsplash

مطالعه منتشر شده در مجله پزشکی نیوانگلند به دنبال کشف اینکه آیا برعکس این موضوع صادق است: آیا کلسترول LDL پایین مزمن می تواند از افراد در برابر CHD محافظت کند؟ همانطور که مشخص است، پاسخ ممکن است در ژن های بیمار رمزگذاری شود.

آیا می دانستید که برخی از انواع نادر می توانند از CHD محافظت کنند؟ اکثریت مردم آنها را ندارند که طبیعی است. با این حال، افرادی که از محافظت بیشتری برخوردار هستند.

می توانید از مرورگر Nebula Genome برای جستجوی این گونه ها در ژنوم خود استفاده کنید. به خواندن ادامه دهید تا یاد بگیرید چگونه این کار را انجام دهید!

مطالعه

در کار خود، نویسندگان مطالعه خطر آترواسکلروز در جوامع (ARIC) را ارزیابی کردند، یک گروه طولی و دو نژادی که برای ارزیابی آترواسکلروز تحت بالینی و بالینی طراحی شده است. این مطالعه شامل چهار جامعه متنوع از 4000 فرد 45-64 ساله بود و شرکت کنندگان را از سال 1987 تا 2003 دنبال کرد.

معاینه اولیه گسترده شامل داده های پزشکی، اجتماعی و جمعیت شناختی بود. این مطالعه حوادث قلبی عروقی را از طریق پیگیری سالانه و داده های بیمارستانی در مورد مرگ و میر و ترخیص ثبت کرد. آنها CHD را به عنوان تعریف کردند

  • انفارکتوس میوکارد قطعی یا احتمالی
  • یک انفارکتوس میوکارد خاموش که با روش های تشخیصی تشخیص داده می شود
  • مرگ ناشی از CHD
  • یک روش عروق کرونر (پیوند بای پس عروق کرونر، آنژیوپلاستی عروق کرونر، یا آترکتومی عروق کرونر)
ابزاری برای سلامت قلب
سلامت قلب. عکس از Towfiqu barbhuiya در Unsplash

مطالعه ARIC آلل‌های PCSK9 را که انواع Y142X، C679X و R46L را کد می‌کنند مورد بررسی قرار داد. برخی از داده‌های ژنتیکی از بین رفتند، یا به دلیل شکست آزمون، عدم پیگیری شرکت‌کنندگان، یا چند شرکت‌کننده که خواستند از DNA آنها برای تحقیق استفاده نشود.

نویسندگان داده‌های باقی‌مانده را برای 3363 سوژه سیاه‌پوست و 9524 سوژه سفیدپوست تجزیه و تحلیل کردند.

نتایج

به طور کلی، آنها سه مورد را پیدا کردند PCSK9 انواع مرتبط با سطوح پایین تر کلسترول LDL پلاسما نیز در برابر CHD محافظ بودند. دو تغییر، جهش هایی هستند که باعث ایجاد یک پروتئین کوتاه می شوند (426C→G، کد کننده Y142X، و 2037C→A، کد کننده C679X)، در حالی که جهش دیگر باعث تغییر در توالی پروتئین می شود (137G→T، کد کننده R46L). در کل جمعیت، فراوانی داشتن یکی از دو جهش کوتاه کننده پروتئین در جمعیت سیاه پوست حدود 2% و در جمعیت سفید کمتر از 0.1% بود. علاوه بر این، 81 درصد از جمعیت سیاه پوست با یکی از این آلل ها، کلسترول LDL را در صدک 50 پایینی داشتند.

از سوی دیگر، نوع 137G→T در افراد سفیدپوست 3.2 درصد و در افراد سیاه پوست 0.7 درصد فراوانی داشت. بار دیگر، اکثر افراد مبتلا به این جهش، کلسترول LDL کمتری داشتند.

جهش های کوتاه کننده پروتئین، سطح کلسترول LDL پلاسما را حدود 40 میلی گرم در دسی لیتر (1.0 میلی مول در لیتر) کاهش داد و با کاهش 88 درصدی بروز CHD همراه بود. نوع سوم (نوعی که پروتئین را کوتاه نمی کند) سطح کلسترول LDL را حدود 20 میلی گرم در دسی لیتر (0.5 میلی مول در لیتر) کاهش داد و با کاهش 50 درصدی CHD همراه بود.

نتیجه گیری

در حالی که در مورد پیش‌بینی CHD (شیوه زندگی، شرایط همراه و غیره) متغیرهای مخدوش‌کننده زیادی وجود دارد، این مطالعه سعی در درک عوامل ژنتیکی مؤثر بر سطح کلسترول LDL و خطر CHD دارد. این نشان می دهد که حتی LDL پایین تر در طول زندگی باعث کاهش CHD اتفاق می شود.

کاهش 88 درصدی حوادث CHD در جمعیت سیاه پوست علیرغم چندین عامل خطر دیگر بود. قابل ذکر است، بسیاری از افراد مبتلا به فشار خون بالا، تقریبا یک سوم سیگار می کشیدند، و نزدیک به 20٪ دیابت داشتند.

یکی از محدودیت های مطالعه، حذف افراد مسن از گروه مطالعه است. نویسندگان معتقدند که اثر یا آلل های محافظ ممکن است در افراد مسن ضعیف شود. علاوه بر این، در حالی که انواع محافظتی باعث کاهش بروز CHD شد، میزان مرگ و میر بین ناقلین و غیر ناقلین در هر دو گروه نژادی تفاوت معنی‌داری نداشت.

به طور کلی، PCSK9 می تواند یک هدف جذاب برای درمان کاهش LDL باشد.

ژنوم خود را بررسی کنید!

آیا می‌دانستید می‌توانید از مرورگر Nebula Genome (موجود با Deep و Ultra Deep WGS) برای بررسی اینکه آیا این نوع محافظ را دارید یا خیر، استفاده کنید؟
  1. به مرورگر ژنوم بروید. در گوشه سمت چپ بالای مرورگر ژنوم، می توانید یک نوار جستجو پیدا کنید.
  2. rsID ها برای Y142X، C679X، و R46L هستند rs67608943، rs28362286، و rs11591147، به ترتیب. با استفاده از پایگاه داده dbSNP، می توانید مختصات ژنوم را در قالب پیدا کنید [chromosome number][chromosome location] هستند 1:55046549، 1:55063542، و 1:55039974 (ژنوم مرجع GRCh38).
  3. یکی از این دو مکان را در نوار جستجو کپی کرده و اینتر را فشار دهید.
  4. مرورگر ژنوم اکنون روی این مکان‌ها بزرگنمایی می‌کند.
  5. “خط مرکز” را در نوار بالا فعال کنید تا مکانی را که به آن نگاه می کنید بهتر ببینید.
  6. باید نوارهای خاکستری روی هم را ببینید. اینها توالی DNA شخصی شما هستند که با یک توالی ژنوم مرجع (حروف رنگی بالا) تراز شده اند. اگر توالی DNA شما با مرجع مطابقت داشته باشد، نوارها خاکستری هستند. اگر دنباله به نحوی با مرجع متفاوت باشد، حروف و نمادهای مختلفی را در رنگ های مختلف خواهید دید.

برای نوع rs67608943، اگر G را ببینید (به جای آلل مرجع C که با نوارهای خاکستری نشان داده شده است) یک آلل محافظ دارید. با نگاهی به نوع rs28362286، در صورت مشاهده یک A (به جای آلل مرجع C که با نوارهای خاکستری نشان داده شده است) یک آلل محافظ دارید. برای نوع rs11591147، در صورت مشاهده T (به جای آلل G مرجع که با نوارهای خاکستری نشان داده شده است) یک آلل محافظ دارید. به یاد داشته باشید که آلل های محافظ کمیاب هستند و بیش از 98 درصد افراد آنها را ندارند!

نقل قول

کوهن جی سی، بوروینکل ای، موزلی تی.اچ جونیور، هابز اچ. تغییرات توالی در PCSK9، LDL پایین، و محافظت در برابر بیماری عروق کرونر قلب. N Engl J Med. 2006 مارس 23؛ 354 (12): 1264-72. doi: 10.1056/NEJMoa054013. PMID: 16554528.