چرا غذاهای فوق فرآوری شده چیز بزرگ بعدی هستند؟


غذاهای فوق فرآوری شده جدیدترین مد غذایی هستند که در کانون توجه قرار گرفته اند و قرار است چیز بزرگ بعدی در سلامت و تغذیه باشند.

صرف نظر از قطع قند، روزه داری متناوب یا پیروی از یک رژیم غذایی مدیترانه ای، مردم همیشه به دنبال راه هایی برای حذف آخرین افراد بد و بهبود سلامت خود هستند.

بر اساس نظرسنجی اخیر YouGov و آژانس استانداردهای غذایی (FSA)، بیش از نیمی از مردم بریتانیا نگران مواد تشکیل دهنده غذا، مواد افزودنی و فرآوری بیش از حد آنها در هر رده سنی هستند.

این نظرسنجی نشان داد که مردم با افزایش سن بیشتر در مورد آنچه در غذایشان است نگران می‌شوند و به اوج خود بین ۵۵ تا ۷۴ سالگی می‌رسند.

همانطور که از نمودار زیر می بینید، 57٪ از پاسخ دهندگان 16-24 ساله در مقایسه با 80٪ از 55-74 سال نگران مواد افزودنی در غذای خود بودند.

اکنون ممکن است به این فکر کنید که غذاهای فوق فرآوری شده چیست؟ در حقیقت، در واقع تعریف شناخته شده ای از آنها وجود ندارد.

بیشتر غذایی که ما می خوریم به نوعی پردازش می شود – فقط پختن چیزی یک فرآیند است.

پنیر فرآوری شده است، اما تفاوت این است که بیش از حد فرآوری نشده است.

ساده ترین راه برای تشخیص غذاهای فوق فرآوری شده این است که به مواد تشکیل دهنده آن نگاهی بیندازید و اگر لیست طولانی از چیزهایی وجود دارد که معمولاً در آشپزخانه خود پیدا نمی کنید، احتمال دارد که فوق فرآوری شده باشد.

جو تراورز – متخصص تغذیه لندن – و نویسنده رژیم کم مصرف و برنامه تقویت استخوان توضیح داد: «اگر به عنوان مثال سس مایونز مصرف کنید، سس مایونز معمولی چند ماده دارد. تخم مرغ و روغن و سرکه دارد.

“اگر با برداشتن چربی یک نوع سبک تر درست کنید، باید مواد اضافی اضافه کنید تا بافت، طعم و ظاهر یکسانی داشته باشید.”

این مواد اضافی معمولاً آدامس‌ها و تثبیت‌کننده‌ها هستند، و در حالی که در ابتدا تصور می‌شد که آنها “خنثی” هستند، اکنون فهمیده شده است که آنها بر روی روشی که روده ما مواد پس از بیوتیک تولید می‌کند – که مواد مفیدی هستند که توسط مواد مفید ایجاد می‌شوند، اثر می‌گذارند. باکتری های موجود در روده ما وقتی غذا را تجزیه می کند.

علاوه بر این، غذاهای فوق فرآوری شده معمولا نرم و آسان هضم هستند، به این معنی که بدن شما مجبور نیست برای هضم آن و جذب مواد مغذی کار کند.

با این حال، این بدان معناست که شما در نهایت کالری و مواد مغذی بیشتری جذب می‌کنید، اگرچه آنها همیشه کالری مناسبی نیستند. آنها همچنین فیبر کمی دارند که برای سلامت کلی بسیار مهم است.

علاقه روزافزون به غذاهای فوق فرآوری شده و اثرات بالقوه آنها در زمانی رخ می دهد که افراد بیشتری به سلامت روده خود و راه هایی که می توان آن را بهبود بخشید علاقه مند می شوند.

تراورز گفت: «سلامت روده قبلاً چیزی بود که هیچ کس نمی خواست در مورد آن صحبت کند.

“الان، وقتی بچه ام را زمین می گذارم، یک نفر را در زمین بازی می بینم، و آنها می گویند خدایا، من در حال حاضر واقعا اسهال بدی دارم، نمی دانم علت آن چیست.

«پنج سال پیش، مردم در مورد اسهال خود صحبت نمی‌کردند، مگر اینکه من آن را از بین ببرم. اکنون مردم فقط در زمین بازی به سراغ من می آیند تا در مورد سلامت روده خود صحبت کنند. اکنون قابل قبول است، و این روش جدیدی است که می‌توانیم شروع به مراقبت از خود کنیم.»

جالب اینجاست که مردم به طور کلی بیشتر نگران مواد غذایی فوق فرآوری شده بودند تا مواد افزودنی.

در عین حال، بین تعداد افراد 16 تا 24 ساله که به دلیل فرآوری بیش از حد غذایشان نگران هستند، در مقایسه با تعداد افراد 60 تا 70 ساله، تفاوت مشخصی وجود داشت.

تراورز توضیح داد که با افزایش سن افراد زمان بیشتری برای فکر کردن در مورد آنچه می خورند و همچنین کنترل بیشتری روی آن دارند. آنها همچنین تمایل دارند که پول بیشتری داشته باشند.

ریسک گریزتر شدن نیز نقش مهمی را ایفا می کند، زیرا شروع به شناخت افرادی می کنید که دیابت یا بیماری قلبی دارند.

با این حال، او گفت: «اجتناب از غذاهای فوق فرآوری شده بسیار دشوار است، و کل سیستم غذایی ما نیاز به یک تعمیر اساسی دارد – خرید مواد غذایی فوق فرآوری شده بسیار ارزان‌تر است.

این برای کسی که مهارت و پول لازم برای پرداخت بنزین را دارد، خوب است که غذای خود را بپزد تا آنها را قطع کند، اما برای بخش بزرگی از جامعه این کار بسیار سخت است.

اگر علاقه مند به کاهش میزان غذای فوق فرآوری شده ای هستید که می خورید، Travers پیشنهاد می کند ناهار خود را به محل کار خود ببرید.

او توضیح داد که وقتی ناهار را بیرون می‌خرید، اجتناب از آن‌ها می‌تواند بسیار دشوار باشد، بنابراین برای مثال، خوردن باقیمانده‌های غذای شب قبل، راهی عالی برای انجام این کار است.

او همچنین مصرف مقدار زیادی میوه و آجیل را پیشنهاد می‌کند که سرشار از فیبر، چربی‌های خوب هستند و واقعا سیرکننده هستند.

تراورز گفت: “اگر بتوانید وعده دهید که غذای خود را حتی یک یا دو بار در هفته بپزید، واقعاً تفاوت زیادی برای سلامتی ایجاد می کند.

“وقتی شروع به پختن غذای خود می کنید، به جای سفارش غذای آماده یا غذا خوردن در غذاخوری کاری خود، احساس بهتری دارید و احساس می کنید کنترل بیشتری دارید.”

تصویر برجسته توسط جیمی دین در Unsplash



منبع