آیا زمان آن رسیده است که شمارش کالری در منوهای بریتانیا را حذف کنید؟


یک سال پیش، دولت بریتانیا برای مقابله با افزایش سطح چاقی، شمارش کالری اجباری را در منوی رستوران‌های با بیش از 250 کارمند اعلام کرد.

اما، یک سال بعد، اثربخشی آن همچنان مشکوک است.

یک گزارش NHS که سال گذشته منتشر شد، از رکورد تعداد کودکان و جوانانی که برای اختلالات خوردن نیاز به درمان دارند، گزارش داد که نسبت به سال قبل 25 درصد افزایش داشته است.

آلیس تامپسون، دستیار ارشد روانشناس نگران است که این تعداد همچنان در حال افزایش باشد و اقدامات کالری شماری مسائل از قبل موجود را تشدید می کند.

او گفت: «تاکنون این اقدام بسیار مضری بوده است، و من می‌دانم که ما در NHS احتمالاً هنوز وسعت کامل آن را ندیده‌ایم.

«با بیمارانم، ما مجبور شدیم کارگاه‌هایی را در مورد آن میزبانی کنیم، زیرا بیماران ما را بسیار عقب می‌اندازد.

“من فکر می کنم باید گزینه هایی برای کسانی که دوست دارند کالری را ببینند وجود داشته باشد، اما اینها باید در منوهای جداگانه ارائه شوند و به محض نشستن استاندارد نباشند.”

Beat، مؤسسه خیریه پیشرو در زمینه اختلالات خوردن در بریتانیا، نیز سال گذشته گزارشی منتشر کرد و از دولت خواست در این اقدام تجدید نظر کند.

تحقیقات آنها نشان داد که 93٪ از پاسخ دهندگان احساس می کنند که برچسب زدن کالری در منوها برای اختلالات خوردن “منفی” یا “بسیار منفی” است و ممکن است موانع قابل توجهی در بهبود فردی ایجاد کند.

جسیکا 23 ساله* از بریستول، که مبارزات تاریخی خود را با اختلال در غذا خوردن دارد، با نتایج این نظرسنجی موافق بود.

او گفت: “دیدن مستقیم به طرز باورنکردنی تحریک کننده است. این بر من و دیگرانی تأثیر گذاشته است که اکنون می‌ترسند دوباره با دوستان بیرون بروند تا بخورند یا بنوشند.

من باید سخت کار می کردم تا بر این مشکل غلبه کنم و این خیلی مرا عقب انداخته است.

استرس و اضطراب به عنوان پیامدهای مستقیم کالری در منوها گزارش شده است.

دولت این امکان را پذیرفت و راهنمایی‌های آن فروشگاه‌ها را تشویق می‌کند تا منوهای جایگزین را بدون کالری موجود برای درخواست افراد ارائه دهند.

با این حال، جسیکا ادعا کرد که این مفید نیست.

او افزود: “برای من، در مورد اختلال خوردن من شرم زیادی وجود دارد، بنابراین آخرین کاری که می خواهم انجام دهم این است که این موضوع را برای فردی که قبلاً هرگز ندیده ام فاش کنم.”

در حال حاضر اطلاعات علمی مستقلی در مورد اثربخشی این قانون در بریتانیا در دسترس نیست.

با این وجود، یک مطالعه از دانشگاه مینه سوتا به این نتیجه رسید که احتمال توجه به کالری افزایش یافته است، اما تخمین کالری خریداری شده را بهبود نمی بخشد.

در سال 2019، مطالعه دیگری در مورد برچسب زدن کالری در فروشگاه های فست فود نشان داد که میانگین کلی کاهش کالری خریداری شده وجود ندارد.

قابل توجه است که کاهش جزئی کالری خریداری شده لزوماً به کاهش علت چاقی منجر نمی شود، که موضوعی پیچیده تر است.

مورین سندرز، متخصص تغذیه ساکن لندن و متخصص در زمینه اختلالات خوردن، این نگرانی را ابراز کرد.

او گفت: «طبق تجربه من به عنوان یک متخصص تغذیه، افراد چاق به ندرت موفق می شوند وزن خود را تنها از طریق رژیم غذایی کاهش دهند. بهترین راهی که من پیدا کردم، پیروی از یک رژیم غذایی متعادل، ممنوع کردن هیچ غذایی است.

سندرز معتقد است که بر خلاف برچسب زدن کالری غذای بسته بندی شده، که اگرچه به طور مداوم برای اکثر بیماران مبتلا به اختلال خوردن مفید نیست، اما می تواند در برخی شرایط سلامت مفید باشد، برچسب زدن کالری رستوران غیر ضروری است.

او افزود: «بیشتر مردم اغلب در رستوران‌ها غذا نمی‌خورند، و این می‌تواند لذت لذت بردن از یک وعده غذایی بیرون را از بین ببرد. بله، برای افراد مبتلا به اختلالات خوردن مفید نیست، اما به طور کلی فکر می‌کنم غیرضروری است.»

برای سندرز، مقابله با چاقی یک موضوع چند وجهی است که باید به آن پرداخته شود و او معتقد است که پاسخ ساده ای وجود ندارد.

او افزود: «شاید تحقیقات بیشتر در مورد اینکه چرا افراد چاق می‌شوند می‌تواند به درمان‌های مؤثرتر و همچنین کاهش نگرش منفی نسبت به افراد چاق کمک کند.»

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: چاقی سالانه 6.5 میلیارد پوند برای NHS هزینه دارد و دومین عامل سرطان در بریتانیا است.

«برچسب‌گذاری شفاف مواد غذایی نقش مهمی در کمک به مردم برای انتخاب سالم‌تر برای خود و خانواده‌شان هنگام صرف غذا یا خوردن غذا دارد.

همچنین ممکن است کسب‌وکارها را تشویق کند که دوباره فرمول‌بندی کنند و گزینه‌های کالری کمتری را ارائه دهند.

ما نظرات طیف وسیعی از متخصصان را در پاسخ به مشاوره های عمومی خود در مورد برچسب زدن کالری، از جمله توصیه های متخصص از سازمان هایی مانند دیابت انگلستان، به دقت در نظر گرفتیم.

* برای ناشناس بودن نام تغییر کرد