دستور تهیه سس مایونز بدون گلوتن، خانگی بدون تخم مرغ


با این شروع می‌کنم که شوهرم مایونزش را دوست دارد. من سس مایونزم را با تخم کتان درست می کردم – ترکیبی از دانه کتان آسیاب شده و آب داغ. بیشتر اوقات کار می کرد. گاهی می شکست. این همان چیزی است که آنها به مایونز می گویند که شروع به غلیظ شدن می کند و سپس دوباره تجزیه می شود و بیشتر شبیه سس سالاد است. اغلب هیچ قافیه یا دلیلی برای این اتفاق وجود نداشت.

سس مایونز دانه چیا

من شنیده بودم که دانه کتان ممکن است برای افرادی که مشکلات تیروئیدی دارند خوب نباشد، بنابراین شروع به استفاده از دانه چیا کردم. دانه چیا یک جایگزین عالی در پخت بدون تخم مرغ است. متأسفانه با سس مایونز بدون تخم مرغ خیلی خوب عمل نمی کند. اگر فکر می‌کردم سس مایونز بذر کتان گاهی چالش‌برانگیز است، چیا سخت‌تر بود.

سس مایونز بدون کتان یا چیا

می دانستم که به یک دستور پخت جدید نیاز دارم. اما چیزی که نمی‌دانستم این بود که چیزی که واقعاً به آن نیاز داشتم یک دستور غذای قدیمی بود. وقتی برای اولین بار کتاب آشپزی ام را نوشتم بهترین دستور العمل های بدون گلوتن و آلرژن سلست، من روی دستور پخت مایونز بدون تخم مرغ کار می کردم. به نظر نمی رسید که آن را درست درک کنم.

اما بعداً اخیراً دوباره با چشمانی تازه به دستور غذا نگاه کردم و یک تغییر کوچک ایجاد کردم و به نظر می رسید که همه چیز با هم جمع شده است. گاهی اوقات این تنها چیزی است که لازم است – یک تنظیم کوچک برای یک یا دو مورد از مواد تشکیل دهنده.

مخلوط کن استیک غوطه وری

برای این دستور به یک مخلوط کن غوطه وری یا چوبی نیاز دارید. من اغلب از آنها در آشپزخانه خود استفاده می کنم. آنها لوازم کوچک آشپزخانه قدرتمندی هستند و وقتی زمان تمیز کردن فرا می رسد نیز بسیار سریع هستند.

پودر کونیاک در مقابل صمغ زانتان

من سس مایونز را به جای صمغ زانتان با پودر کنجاک درست می کنم. در مورد چرایی استفاده از پودر کنجاک در پست وبلاگم، “چرا دیگر از صمغ زانتان استفاده نمی کنم” بیشتر بخوانید.

دستور العمل جایگزین شیر

نکته پایانی، من از دستور العمل جایگزین شیر برنج که در وب سایت خود قرار داده ام برای تهیه شیر استفاده می کنم. یک تغییر جزئی – به 1/4 فنجان آرد برنج سفید نیاز دارد که 4 قاشق غذاخوری است. من 3 قاشق غذاخوری آرد برنج سفید و 1 قاشق غذاخوری آرد برنج شیرین استفاده کردم. به نظر می رسد آرد برنج شیرین به ترکیب بهتر شیر کمک می کند.

دستور العمل سس مایونز بدون تخم مرغ

حدود 2/4 فنجان درست می کند

مواد زیر را در یک فنجان اندازه گیری 4 فنجانی یا شیشه مزون بزرگ قرار دهید:

½ فنجان شیر یا جایگزین شیر غیر لبنی
2 قاشق غذاخوری آب لیمو
1 قاشق چای خوری خردل آسیاب شده
1 قاشق چای خوری نمک دریا
1 قاشق چای خوری قند (اختیاری)
¾ قاشق چایخوری پودر کنجاک یا صمغ زانتان

با یک چوب غوطه ور به مدت 10 تا 15 ثانیه با سرعت بالا مخلوط کنید سپس به آرامی بریزید:

¼ فنجان روغن زیتون فوق العاده سبک

همانطور که روغن را اضافه می کنید، چوب غوطه وری را به آرامی به بالای مایع بیاورید و سپس به آرامی دوباره به سمت پایین برگردید تا زمانی که تمام روغن مخلوط شود و به قوام دلخواه غلیظ شود.

در ظرف در بسته در یخچال به مدت 7 تا 10 روز نگهداری شود.

برای نسخه PDF دستور العمل سس مایونز بدون تخم مرغ اینجا را کلیک کنید. برای دریافت Adobe Reader برای مشاهده pdf، اینجا را کلیک کنید.

ویدیوی زیر را تماشا کنید تا ببینید چقدر آسان است که سس مایونز بدون تخم مرغ درست کنید.