انواع نادر در ANGPTL4 ممکن است در برابر بیماری قلبی محافظت کند


بیماری عروق کرونر، یک وضعیت ناتوان کننده قلب، در درجه اول به دلیل تجمع پلاک در رگ ها ایجاد می شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) گزارش می دهد که بیماری قلبی عامل اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است و از هر 4 مرگ 1 نفر را شامل می شود. بیماری عروق کرونر شایع ترین شکل است که تقریباً 5 درصد از بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می دهد و سالانه بیش از 350000 مرگ و میر را در پی دارد.

هنگامی که پلاک در دیواره رگ ها جمع می شود، منجر به تصلب شرایین می شود. این می تواند آسیب قابل توجهی به رگ های خونی و قلب وارد کند و به طور بالقوه منجر به حمله قلبی، درد قفسه سینه یا سکته شود، به خصوص اگر توانایی قلب برای پمپاژ خون را به خطر بیندازد.

بیماری شریان
بیماری شریان. دانشگاه ایالتی اورگان از طریق فلیکر.

در حالی که مردان معمولاً درد قفسه سینه را به عنوان اولین علامت تجربه می کنند، زنان ممکن است علائم دیگری مانند تنگی نفس یا خستگی شدید را نشان دهند. متأسفانه، پزشکان اغلب می توانند بیماری عروق کرونر را تنها پس از اینکه فرد قبلاً دچار حمله قلبی شده باشد، تشخیص دهند.

عوامل سبک زندگی نقش مهمی در ایجاد بیماری قلبی دارند. عوامل خطر رایج عبارتند از ورزش محدود، رژیم غذایی نامناسب، سیگار کشیدن و اضافه وزن. با این حال، همچنین شناخته شده است که ژنتیک انسانی نقش مهمی در تعیین سطح خطر یک فرد دارد.

مطالعه

علاوه بر این عوامل خطر، سطوح بالای تری گلیسیرید در گردش یکی دیگر از شاخص های خطر بیماری عروق کرونر است. تحقیقات قبلی نشان داده است که ژنتیک در کنترل سطح تری گلیسیرید پلاسما نقش دارد.

یک مطالعه منتشر شده در مجله پزشکی نیوانگلند دریافتند که افراد حامل جهش های غیرفعال کننده در ANGPTL4 ژن سطح تری گلیسیرید کمتر و خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر در مقایسه با افراد غیر ناقل کمتر بود. این مطالعه شامل بیش از 40000 شرکت‌کننده بود که اندازه‌گیری‌های آزمایشگاهی و سابقه پزشکی آنها برای حدود 15 سال از پرونده الکترونیک سلامت جمع‌آوری شد. تقریباً یک چهارم از شرکت کنندگان به بیماری عروق کرونر مبتلا بودند، در حالی که بقیه به عنوان افراد کنترل عمل کردند.

پژوهش بر روی توالی یابی متمرکز بود ANGPTL4 اگزون ها و شناسایی شرکت کنندگان با نوع E40K، که کارشناسان می دانند فعالیت آن را کاهش می دهد ANGPTL4.

نتایج

این مطالعه نشان داد که 3.9٪ از شرکت کنندگان هتروزیگوت و 0.04٪ هموزیگوت برای جهش E40K بودند. علاوه بر این، نویسندگان 13 جهش جدید را کشف کردند که پیش‌بینی شده بود غیرفعال شوند ANGPTL4. در مجموع، از هر 572 شرکت‌کننده، 1 نفر حامل یکی از این جهش‌های ژنتیکی بود.

یکی از جنبه های کلیدی این مطالعه بررسی چگونگی تاثیر جهش E40K بر سطوح لیپید بود. شرکت کنندگان هموزیگوت برای جهش E40K 13 درصد سطوح تری گلیسیرید کمتر و 7 درصد سطوح HDL (کلسترول خوب) بالاتر داشتند. افراد هتروزیگوت کاهش مشابهی در سطح تری گلیسیرید و افزایش 9 درصدی در سطح HDL داشتند. این جهش به طور قابل توجهی بر LDL (کلسترول بد) یا کلسترول کل تأثیر نداشت.

نکته مهم، این مطالعه همچنین این یافته ها را با بیماری قلبی بالینی مرتبط کرد. بر اساس تاریخچه پزشکی شرکت کنندگان، مشخص شد که داشتن یک آلل E40K شانس ابتلا به بیماری عروق کرونر را در مقایسه با افراد غیر ناقل 19 درصد کاهش می دهد.

برای 13 جدید ANGPTL4 جهش های شناسایی شده در این مطالعه، داشتن هر یک از این جهش های غیرفعال کننده، شانس ابتلا به بیماری عروق کرونر را تا 44 درصد کاهش می دهد. این ارتباط صرف نظر از سن، جنس، دیابت نوع 2، سیگار کشیدن یا فشار خون بالا صادق است.

ژنوم خود را کاوش کنید

ابزار آنالیز ژن

می‌توانید از ابزار تجزیه و تحلیل ژن سحابی (موجود با Deep و Ultra Deep WGS) استفاده کنید تا ببینید آیا هر گونه نادری را در ANGPTL4 که تاثیر بسزایی دارند.

این ابزار به شما این امکان را می دهد که هر ژنی را در ژنوم خود بررسی کنید و انواع و جهش های ژنتیکی مهم را شناسایی کنید.

  1. هنگامی که روی دکمه “شروع به کار” کلیک می کنید، فایل VCF شما در ابزار تجزیه و تحلیل ژن در یک تب جدید بارگذاری می شود.
  2. “ANGPTL4” را در نوار جستجو در بالا تایپ کنید.
  3. ابزار تجزیه و تحلیل ژن، انواع ژنتیکی را استخراج می کند ANGPTL4 از فایل VCF خود بسازید و با استفاده از نمادهایی که رنگ های متفاوتی دارند به شما نمایش دهند. رنگ ها اهمیت بالقوه انواع را نشان می دهند. ابزار تجزیه و تحلیل ژن این مورد را با ارجاع به پایگاه داده ClinVar و سایر منابع تعیین می کند.

هر انواع قرمز و نارنجی به طور بالقوه می توانند مهم باشند. روی آنها کلیک کنید تا بررسی کنید که آیا هر یک از آنها انواع کوتاه یا نادرست مانند مواردی که در مطالعه توضیح داده شده در بالا توضیح داده شده است.

مرورگر ژنوم

برای بررسی اینکه آیا حامل جهش‌های خاصی هستید، می‌توانید از مرورگر ژنوم ما (در دسترس با Deep و Ultra Deep WGS) استفاده کنید. در اینجا به این صورت است:

  1. به مرورگر ژنوم بروید. در گوشه سمت چپ بالای مرورگر ژنوم، می توانید یک نوار جستجو پیدا کنید.
  2. نویسندگان rs116843064 را با کاهش خطر بیماری قلبی مرتبط کردند.
  3. با استفاده از پایگاه داده dbSNP، می توانید مختصات ژنوم را در قالب پیدا کنید [chromosome number][chromosome location] 19:8364439 است. (ژنوم مرجع GRCh38).
  4. این مکان را در نوار جستجو کپی کرده و اینتر را فشار دهید.
  5. مرورگر ژنوم اکنون روی این مکان بزرگنمایی می کند.
  6. “خط مرکز” را در نوار بالا فعال کنید تا مکانی را که به آن نگاه می کنید بهتر ببینید.
  7. باید نوارهای خاکستری روی هم را ببینید. اینها توالی DNA شخصی شما هستند که با یک توالی ژنوم مرجع (حروف رنگی بالا) تراز شده اند. اگر دنباله DNA شما با مرجع که G است مطابقت داشته باشد، نوارها خاکستری هستند. اگر دنباله به نحوی با مرجع متفاوت باشد، حروف و نمادها را در رنگ های مختلف خواهید دید.

نقل قول

دیوی FE، گوسارووا وی، اودوشلین سی، گوتسمن او، ترژوس جی، هانت سی، ون هاوت سی وی، هابگر ال، باکلر دی، لای کی ام، لیدر جی بی، موری ام اف، ریچی ام دی، کرچنر اچ ال، لدبیتر دی اچ، پن جی ، لوپز A، Borecki IB، Overton JD، Reid JG، Carey DJ، Murphy AJ، Yancopoulos GD، Baras A، Gromada J، Shuldiner AR. انواع غیرفعال کننده در ANGPTL4 و خطر بیماری عروق کرونر N Engl J Med. 2016 مارس 24; 374 (12): 1123-33. doi: 10.1056/NEJMoa1510926. Epub 2016 Mar 2. PMID: 26933753; PMCID: PMC4900689.



منبع