چندین جهش SLC30A8 ممکن است از دیابت نوع 2 محافظت کند


دیابت نوع 2 (T2D) یک بیماری مزمن است که در آن بدن انسولین تولید نمی کند یا به درستی به آن پاسخ نمی دهد و در نتیجه سطح گلوکز خون افزایش می یابد. اگرچه دیابت عمدتاً در بزرگسالان تشخیص داده می شود، اما شروع آن می تواند از دوران کودکی شروع شود. آیا می‌دانستید که جهش‌های خاصی در ژن SLC30A8 ممکن است محافظتی در برابر آن ایجاد کند؟

هیچ درمانی وجود ندارد. با این حال، رژیم غذایی و ورزش می تواند به بیماران در مدیریت این بیماری کمک کند. گاهی اوقات به انسولین درمانی نیز نیاز است.

علت دقیق بیماری ناشناخته است. با این حال، کارشناسان معتقدند که اضافه وزن و کم تحرکی از عوامل خطر هستند. داشتن سابقه خانوادگی نیز خطر ابتلا به T2D را افزایش می دهد.

شخص در حال دویدن
ورزش می تواند خطر دیابت را کاهش دهد. عکس جنی هیل در Unsplash

سطوح بالای انسولین مزمن در جریان خون، همانطور که در دیابت نوع 2 رخ می دهد، می تواند عوارض جدی ایجاد کند. به طور خاص، خطر ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری قلبی، آسیب عصبی، بیماری کلیوی، آسیب چشم، کندی التیام، آپنه خواب و زوال عقل را افزایش می دهد.

موثرترین راه برای پیشگیری یا مدیریت دیابت نوع 2، شیوه زندگی سالم است. این توصیه ها شامل خوردن غذاهای کم چرب و پر فیبر، پرهیز از بی تحرکی طولانی مدت و کاهش وزن است.

در حالی که عادات خوب خوردن و ورزش همیشه تاثیر دارد، ژنتیک انسان نیز در این امر نقش دارد. مطالعه منتشر شده در ژنتیک طبیعت کشف 12 جهش ژنتیکی که از دیابت نوع 2 محافظت می کند. این گونه ها نادر هستند (<0.1٪ فراوانی) در جمعیت عمومی.

آیا می دانستید که برخی از انواع نادر می توانند از دیابت نوع 2 محافظت کنند؟ اکثریت مردم آنها را ندارند که طبیعی است. با این حال، افرادی که از محافظت بیشتری برخوردار هستند.

می توانید از ابزار تجزیه و تحلیل ژن سحابی برای یافتن این ژن استفاده کنید و ببینید آیا این گونه های کاربردی را دارید یا خیر. به خواندن ادامه دهید تا بدانید این جهش ها چیست و چگونه می توانید وضعیت خود را بررسی کنید.

مطالعه

به طور کلی، نویسندگان این مطالعه 150000 نفر را در پنج قومیت توالی یابی کردند.

ژن SLC30A8 نوع خاصی از پروتئین را رمزگذاری می کند که به عنوان ناقل روی شناخته می شود. این پروتئین با کریستالیزاسیون انسولین درگیر است. علاوه بر این، مطالعات قبلی یک نوع رایج در این ژن مرتبط با خطر دیابت نوع 2 را شناسایی کرده اند. این پس زمینه نشان می دهد که ممکن است انواع دیگری روی این ژن و اطراف SNP مربوط به دیابت نوع 2 وجود داشته باشد.

به طور خاص، نویسندگان ژنتیک طبیعت مقاله به دنبال انواع محافظتی بود که ممکن است اهداف درمانی نیز باشند.

توالی یابی اولیه در 758 ​​فرد از فنلاند یا سوئد، و به دنبال آن تجزیه و تحلیل دیگری بر روی 21000 نفر، دو نوع بالقوه مرتبط را پیدا کرد. SLC30A8 ژن موردی که در تجزیه و تحلیل دوم یافت شد توسط یک مجموعه داده اروپایی بزرگتر تأیید شد.

فراتر از این نتایج اولیه، این گروه به دنبال شناسایی جهش های اضافی بود که ممکن است نشان دهنده جمعیت های متنوع تری باشد.

آنها با استفاده از مجموعه داده‌ای متشکل از 35 میلیون نوع، یک نوع دیگر از پروتئین را پیدا کردند SLC30A8 همچنین با کاهش قابل توجهی در خطر دیابت نوع 2 همراه بود (آنها جهش را در 0.03٪ از موارد دیابت نوع 2 در مقابل 0.18٪ در افراد غیر دیابتی مشاهده کردند).

ابزارهای مدیریت دیابت
آزمایش و مدیریت دیابت. عکس از Towfiqu barbhuiya در Unsplash

در نهایت، آنها توالی یابی اگزوم را بر روی حدود 12000 فرد از جمله افراد آفریقایی آمریکایی، آسیای شرقی، اروپایی، اسپانیایی تبار و آسیای جنوبی انجام دادند که 9 پروتئین اضافی برش دهنده پروتئین را نشان داد.

هنگامی که آنها تمام داده های توالی یابی را ترکیب کردند، نویسندگان دریافتند که هتروزیگوسیتی برای هر یک از 12 نوع کوتاه کننده پروتئین با 65٪ کاهش خطر دیابت نوع 2 مرتبط است. شانس داشتن یکی از این جهش ها در جمعیت عمومی کمتر از 1 درصد است.
از آنجایی که این جهش‌ها انواعی هستند که عملکرد خود را از دست می‌دهند (یک نسخه از آن را غیرفعال می‌کنند SLC30A8) که در برابر بیماری محافظت می کنند، می توانند اهداف موثری برای داروهای آینده باشند که برای پیشگیری از بیماری طراحی شده اند.

ژنوم خود را کاوش کنید!

آیا می‌دانستید که می‌توانید از ابزار تحلیل ژن سحابی (موجود با Deep و Ultra Deep WGS) برای بررسی اینکه آیا این گونه‌های محافظ را دارید یا خیر، استفاده کنید؟

این ابزار به شما این امکان را می دهد که هر ژنی را در ژنوم خود بررسی کنید و انواع و جهش های ژنتیکی مهم را شناسایی کنید.

  1. هنگامی که روی دکمه “شروع به کار” کلیک می کنید، فایل VCF شما در ابزار تجزیه و تحلیل ژن در یک تب جدید بارگذاری می شود.
  2. “SLC30A8” را در نوار جستجو در بالا تایپ کنید.
  3. ابزار تجزیه و تحلیل ژن، انواع ژنتیکی را استخراج می کند SLC30A8 از فایل VCF خود بسازید و با استفاده از نمادهایی که رنگ های متفاوتی دارند به شما نمایش دهند. رنگ ها اهمیت بالقوه انواع را نشان می دهند. ابزار تجزیه و تحلیل ژن این مورد را با ارجاع به پایگاه داده ClinVar و سایر منابع تعیین می کند.
  4. هر انواع قرمز و نارنجی به طور بالقوه می توانند مهم باشند. روی آنها کلیک کنید تا بررسی کنید که آیا هر یک از آنها انواع کوتاهی مانند آنچه در مطالعه توضیح داده شده در بالا توضیح داده شده است.

12 نوع برای کوتاه کردن SLC30A8 کشف شد

  1. p.Arg138X
  2. p.Lys34SerfsX50
  3. c.71+2T>A
  4. p.Met50Ile
  5. c.271+G>A
  6. c.419-1G>C
  7. p.Trp152X
  8. p.Gln174X
  9. c.572+1G>A
  10. p.Tyr284X
  11. p.Ile291PhefsX2
  12. p.Ser327ThrafsX5

نقل قول

Flannick J، Thorleifsson G، Beer NL، Jacobs SB، Grarup N، Burtt NP، Mahajan A، Fuchsberger C، Atzmon G، Benediktsson R، Blangero J، Bowden DW، Brandslund I، Brosnan J، Burslem F، Chambers J، Cho YS ، کریستنسن سی، داگلاس دی، دوگرالا آر، دایمک زی، فرجون وای، فنل تی، فونتانیلاس پی، فورسن تی، گابریل اس، گلسر بی، گودبجارتسسون دی اف، هانیس سی، هانسن تی، هریدرسسون AB، اینگلاسم ب، یوهانسون اس، یورگنسن تی، یورگنسن می، کاتیرسان اس، کونگ آ، کونر جی، کراویچ جی، لااکسو ام، لی جی، لیند ال، لیندگرن سی ام، لینبرگ ای، ماسون جی، مایتینگر تی، موهلکه کی‌ال،

Molven A، Morris AP، Potluri S، Rauramaa R، Ribel-Madsen R، Richard AM، Rolph T، Salomaa V، Segre AV، Skärstrand H، Steinthorsdottir V، Stringham HM، Sulem P، Tai ES، Teo YY، Teslovich T، Thorsteinsdottir U، Trimmer JK، Tuomi T، Tuomilehto J، Vaziri-Sani F، Voight BF، Wilson JG، Boehnke M، McCarthy MI، Njølstad PR، Pedersen O; کنسرسیوم Go-T2D؛ کنسرسیوم T2D-GENES; Groop L، Cox DR، Stefansson K، Altshuler D. جهش‌های از دست دادن عملکرد در SLC30A8 از دیابت نوع 2 محافظت می‌کنند. شب ژنت. آوریل 2014؛ 46 (4): 357-63. doi: 10.1038/ng.2915. Epub 2014 Mar 2. PMID: 24584071; PMCID: PMC4051628.