غربالگری سلامت چیست و چرا غربالگری سلامت بسیار مهم است؟


تشخیص و درمان زودهنگام بیماری به همین دلیل است که افراد بیشتری عمر طولانی تری دارند. هر ساله حدود 1.7 میلیون نفر به دلیل عوارض بیماری های مزمن مانند فشار خون و سرطان جان خود را از دست می دهند که پزشکان می توانند با تشخیص زودهنگام آنها را با موفقیت درمان کنند. بیماری های مزمن تقریباً 90 درصد از هزینه های سالانه 4.1 تریلیون دلاری مراقبت های بهداشتی در ایالات متحده را تشکیل می دهند که بر پوشش مراقبت های بهداشتی کارکنان تأثیر می گذارد که انتظار می رود در سال 2023 به میزان 6.5 درصد افزایش یابد. در عصر افزایش هزینه های مراقبت های بهداشتی، کارفرمایان و برنامه های مراقبت های بهداشتی از غربالگری سلامت استفاده می کنند. یک گزینه صرفه جویی در هزینه برای کاهش هزینه های کلی پوشش سلامت و کاهش عوامل خطر سلامت جمعیت در کارکنان و اعضای خانواده آنها.

در این مقاله، ما به سوالات شما در مورد موضوع غربالگری سلامت پاسخ خواهیم داد و بررسی خواهیم کرد که چرا سازمان ها باید آزمایش غربالگری سلامت را برای کارکنان خود تنظیم کنند، انواع مختلف غربالگری های سلامت موجود، و اینکه چگونه اطلاعات یک غربالگری سلامت می تواند انجام شود. شیوه زندگی و تصمیمات سلامتی آینده شما را تحت تاثیر قرار دهد.

غربالگری سلامت چیست؟

غربالگری های سلامت به ارزیابی سابقه پزشکی کارمند برای شناسایی و پیشگیری از بیماری ها یا بیماری ها قبل از ظهور علائم کمک می کند. این مهم است، زیرا بیش از چهار نفر از هر ده بزرگسال، یا تقریباً 133 میلیون آمریکایی، در طول زندگی خود حداقل به یک بیماری مزمن مبتلا می شوند.

غربالگری های بهداشتی تحت حمایت کارفرما پس از تصویب قانون تثبیت سال 1942 توسط دولت ایالات متحده آغاز شد که کسب و کارها را تشویق به ارائه مزایای سلامتی کارکنان کرد. غربالگری های اولیه سلامت شرکت ها شامل آزمایش خون ساده برای دیابت یا اندازه گیری سطح کلسترول بود. با این حال، روش‌های مدرن غربالگری سلامت مانند غربالگری‌های بیومتریک، داده‌های سلامتی کارکنان را جمع‌آوری می‌کند تا اطلاعاتی را در مورد سلامت شخصی آن‌ها فاش کند. غربالگری ها اطلاعات کافی را برای انجام آزمایشات اضافی و ایجاد مداخلات پزشکی مناسب در اختیار پزشکان قرار می دهد.

مشارکت کارکنان در غربالگری‌های بهداشتی عمدتاً داوطلبانه است، اما تحقیقات نشان می‌دهد که غربالگری‌های پزشکی در محل کار به طور قابل‌توجهی برای کارکنان در معرض خطر (از جمله جمعیت‌شناسی و قومیت‌های پرخطر) مفید است و ردیابی و ارزیابی مؤثر درمان‌های بالینی یا اجتماعی را تسهیل می‌کند.

هدف از غربالگری سلامت چیست؟

کارفرمایان غربالگری های بهداشتی را برای بررسی علائم بیماری مزمن انجام می دهند، حتی اگر کارمند علائمی را نشان ندهد. هدف این است که:

  • از بیماری، ناتوانی یا مرگ جلوگیری کنید.
  • برای مداخله و درمان های پزشکی موفق، بیماری را به اندازه کافی زود تشخیص دهید.
  • خطر عوارض شدید در طول درمان را کاهش دهید.
  • مداخلات بالینی را به طور مؤثر مدیریت کنید تا از نتایج بهتر اطمینان حاصل کنید.
  • به افراد اجازه دهید به‌روزرسانی‌های منظم وضعیت سلامتی را نظارت کرده و دریافت کنند.
  • بر تغییرات سبک زندگی در افراد پرخطر تاثیر بگذارد.

غربالگری سلامت یک روش تشخیص پزشکی نیست و سازمان ها باید به کارکنان خود آموزش دهند که غربالگری ها را با معاینات فیزیکی (که هدف آن تشخیص است) اشتباه نگیرند. اطمینان حاصل کنید که کارکنان اطلاعات کافی در مورد غربالگری دارند و به آنها اجازه دهید تا تصمیمات آگاهانه ای در مورد مزایای مورد نظر یا آسیب احتمالی آن اتخاذ کنند.

طبق گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO)، نکات مهم هر برنامه غربالگری سلامت موثر عبارتند از:

  1. غربالگری بیماری‌های رایج که باعث مرگ و میر قابل توجهی در یک گروه بزرگ جمعیتی می‌شوند.
  2. غربالگری هایی با کیفیت بالا، مقرون به صرفه و به اندازه کافی قابل اعتماد برای تشخیص وضعیت پزشکی که برای آن آزمایش می شود.
  3. غربالگری هایی که بسیار دقیق هستند، یعنی نرخ تایید کامل با نتایج نادرست صفر.
  4. یک درمان قابل قبول، موثر و مقرون به صرفه برای وضعیت پزشکی یا غربالگری بر نتیجه سلامت فرد تأثیر نمی گذارد.

برخی از انواع رایج غربالگری سلامت چیست؟

سازمان ها به دلایل مختلف غربالگری سلامت را برای کارکنان خود انجام می دهند. انواع رایج غربالگری سلامت به سن، جنسیت، سبک زندگی، عوامل خطر بیماری های خاص، سابقه پزشکی شخصی و سابقه خانوادگی بستگی دارد. سازمان ها همچنین می توانند برنامه های غربالگری را بر اساس اهداف از پیش تعریف شده دسته بندی کنند.

انواع اصلی تست های غربالگری عبارتند از:

  1. غربالگری انتخابی یا هدفمند – این انواع معمولاً هنگام آزمایش شرایط پزشکی در کارکنان با خطر یا شیوع بالای بیماری، به عنوان مثال، مشاغل خاص، قومیت یا گروه های اجتماعی استفاده می شود.
  2. غربالگری انبوه – مشابه غربالگری انتخابی یا هدفمند است. با این حال، غربالگری انبوه برای کل جمعیت یا زیر گروه بدون توجه به عوامل خطر در سطح فردی استفاده می شود.
  3. غربالگری چند فازی (غربالگری چندگانه) – شامل انجام دو یا چند آزمایش غربالگری به طور همزمان بر روی یک گروه بزرگ جمعیتی به جای انجام آزمایش های جداگانه برای یک بیماری خاص است.
  4. آزمون قبل از استخدام – راهی برای تعیین وضعیت سلامتی کارکنان جدید و حصول اطمینان از سلامت آنها برای انجام وظایفشان.
  5. تست های سلامت اجرایی – برای کمک به تعیین، پیشگیری، یا مدیریت بهزیستی جسمی و روانی کارکنان سطوح بالاتر با مسئولیت‌های سخت که ممکن است باعث مشکلات سلامتی مرتبط با استرس شود، طراحی شده‌اند.

علاوه بر این آزمایش‌های اصلی غربالگری سلامت، ارائه‌دهندگان بهداشت غربالگری‌های معمولی را بر روی افراد برای شناسایی شرایط پزشکی خاص انجام می‌دهند. نمونه هایی از انواع رایج غربالگری سلامت عبارتند از:

  • اندازه گیری فشار خون
  • محاسبه شاخص توده بدنی (BMI).
  • اندازه گیری سطح کلسترول
  • تست پاپ (پاپ اسمیر) برای تشخیص سرطان دهانه رحم
  • کولونوسکوپی یا آزمایش خون مخفی مدفوع برای تشخیص سرطان روده بزرگ
  • ماموگرافی برای تشخیص سرطان سینه
  • غربالگری دیابت
  • غربالگری بیماری های مقاربتی
  • غربالگری آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) برای تشخیص سرطان پروستات

چرا غربالگری های بهداشتی بسیار مهم هستند؟

غربالگری های بهداشتی شانس شما را برای زنده ماندن از بیماری های مزمن افزایش می دهد، زمانی که درمان آنها در مراحل اولیه آسان تر باشد. تقریباً 100 درصد زنانی که سرطان دهانه رحم و سینه را زود تشخیص داده و تحت درمان قرار می‌گیرند از این بیماری‌ها جان سالم به در می‌برند. سازمان ها و کارکنان از اجرای برنامه های غربالگری سلامت برای تیم خود به روش های زیر سود می برند.

در زیر چندین دلیل وجود دارد که اهمیت غربالگری سلامت را برجسته می کند.

  • غربالگری سلامت کارکنان بهره وری را افزایش می دهد زیرا تشخیص و درمان زودهنگام بیماری غیبت را کاهش می دهد و روحیه را تقویت می کند.
  • انجام غربالگری های منظم هزینه های مراقبت های بهداشتی سازمان شما را کاهش می دهد.
  • ارائه غربالگری با کاهش اضطراب و استرس در مورد وضعیت سلامتی کارکنان، به ویژه در افرادی که سابقه خانوادگی بیماری های ارثی دارند، وضعیت روانی آنها را بهبود می بخشد.
  • تشخیص زودهنگام بیماری، مداخله پزشکی را تسهیل می کند و نتیجه سلامت فرد را بهبود می بخشد.
  • برای جلوگیری از بیماری‌های مزمن که معمولاً با پیری مرتبط هستند، آگاهی در سطح سازمان را از مزایای طب پیشگیرانه ایجاد می‌کند.

هر چند وقت یکبار باید غربالگری سلامت انجام دهید؟

به طور کلی، شرکت ها ترجیح می دهند کارمندان را سالانه غربالگری کنند تا از خطر بیماری جلوگیری کنند. با این حال، منابعی از جمله انجمن پزشکی آمریکا و گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده، یک پانل مستقل از پزشکان داوطلب که اثربخشی آزمایش‌های غربالگری را مطالعه می‌کنند، ارزیابی‌های سلامت دوره‌ای را بر اساس سن، جنسیت، عوامل خطر و وضعیت سلامت توصیه می‌کنند. این نمونه های زیر:

چگونه برای غربالگری سلامت آماده می شوید؟

دستورالعمل های مهمی در مورد غذاها یا نوشیدنی ها وجود دارد که باید قبل از غربالگری های بهداشتی از آنها اجتناب کنید. برخی از غربالگری ها برای آزمایش نیاز به نمونه ای از ادرار، مدفوع یا خون شما دارند. تیم‌های منابع انسانی باید فهرستی از آماده‌سازی‌های پیش از غربالگری را با کارکنان ارسال کنند و به کارکنانی که اولین آزمایش غربالگری خود را تجربه می‌کنند، توصیه‌هایی ارائه دهند. در زیر چند توصیه برای بایدها و نبایدهای قبل از غربالگری آورده شده است.

  • غذا و نوشیدنی – حداقل هشت ساعت قبل از آزمایش خون و سونوگرافی از خوردن غذا خودداری کنید. ممکن است صبح روز غربالگری آب بنوشید، اما 24 ساعت قبل از غربالگری از مصرف نوشیدنی های الکلی خودداری کنید.
  • باقی مانده – مهم است که قبل از قرار ملاقات، آرامش و استراحت خوبی داشته باشید. حداقل شش ساعت خواب برای جلوگیری از فعالیت‌های غیرطبیعی بدن مانند دمای بدن یا فشار خون بالا لازم است که ممکن است بر نتایج آزمایش شما تأثیر بگذارد.
  • دارو – ایده خوبی است که افرادی که داروهای تجویزی دارند مصرف قرص های صبحگاهی خود را تا گرفتن نمونه خون به تعویق بیندازند. افرادی که از داروهای فشار خون بالا استفاده می کنند ممکن است از پزشک خود مشاوره بیشتری بگیرند.
  • مجموعه نمونه – شما باید یک نمونه خون/ادرار/مدفوع را ظرف 24 پس از جمع آوری بطری نمونه به کلینیک ارسال کنید. دستورالعمل های ذخیره سازی ارائه شده را دنبال کنید تا از نمونه های غیر آلوده پس از ارسال اطمینان حاصل کنید.
  • دستورالعمل برای زنان عبارتند از:
    • یک هفته پس از آخرین سیکل قاعدگی، آزمایش پاپ اسمیر، ادرار و مدفوع را انجام دهید.
    • ممکن است لازم باشد قبل از سونوگرافی لگن مقادیر قابل توجهی آب بنوشید.
    • زنان باردار باید کارکنان پزشکی را از وضعیت خود مطلع کنند تا از هرگونه غربالگری اشعه ایکس خودداری کنند.
  • متفرقه – لباس های سبک، گشاد و راحت بپوشید. تمام مدارک لازم را با خود به مرکز غربالگری ببرید. اگر در حال انجام تست تردمیل هستید، لباس خود را عوض کنید.

چگونه غربالگری های بهداشتی به اطلاع رسانی تصمیمات سلامتی شما کمک می کند؟

غربالگری های سلامت می تواند به عنوان زنگ خطری برای افرادی با سبک زندگی ناسالم یا پرخطر عمل کند یا عادات مادام العمر را که اولویت رژیم غذایی و ورزش خوب است، تأیید کند. اگرچه غربالگری‌ها ممکن است 100% دقیق نباشند، اما ثبات آنها در شناسایی بیماری‌های بالقوه پایان‌دهنده زندگی به توسعه درمان‌های نجات‌دهنده یا تصمیم‌گیری آگاهانه برای تغییر زندگی در مورد رژیم غذایی و ورزش کمک می‌کند.

به عنوان مثال، شناسایی سطوح بالای کلسترول یا علائم ضایعات ریوی می تواند تغییرات کافی را در رژیم غذایی و عادات شخصی فرد ایجاد کند تا سبک زندگی سالم تر و فعال تر را ترویج کند و در نهایت منجر به نتایج سلامت بهتر شود.

نتیجه

غربالگری های بهداشتی به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ابزاری برای تشخیص بیماری های مزمن در مراحل اولیه و به کارگیری مداخلات مناسب برای نجات جان افراد ارائه می دهد. غربالگری منظم سلامت بخش حیاتی پزشکی پیشگیرانه است که به کارکنان اجازه می دهد تا تصمیمات بهداشتی آگاهانه بگیرند، سلامتی خود را کنترل کنند و از نتایج سلامتی بهتری برخوردار شوند. شرکت شما می تواند از طریق کاهش هزینه های مراقبت های بهداشتی، میزان غیبت پایین و افزایش بهره وری از غربالگری سلامت بهره مند شود. برای کسب اطلاعات بیشتر با یکی از کارشناسان مزایای ما تماس بگیرید و برای پاسخ به برخی از سوالات خود در مورد غربالگری سلامت به مرکز منابع ما مراجعه کنید.