آیا شخصیت ژنتیکی است؟ | DNA خود را رمزگشایی کنید و خطرات خود را یاد بگیرید!


گزارش DNA ژنومیک سحابی برای شخصیت

آیا شخصیت ژنتیکی است؟ ما یک گزارش DNA را بر اساس مطالعه ای ایجاد کردیم که سعی داشت به این سوال پاسخ دهد. در زیر می توانید نمونه گزارش DNA را مشاهده کنید. برای دریافت گزارش DNA شخصی‌شده خود، توالی‌یابی کل ژنوم ما را خریداری کنید!

نمونه گزارش شخصیت از Nebula Genomics
انواع نمونه برای شخصیت از Nebula Genomics
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه گزارش‌دهی انواع ژنتیکی Nebula Genomics در جدول بالا، آموزش کتابخانه تحقیقاتی Nebula را بررسی کنید.

مردم اغلب میزان شخصیت انسان را که توسط ژن ها کنترل می شود با این سوال توصیف می کنند: “طبیعت یا پرورش؟” هسته اصلی این سوال این است که آیا ژن های یک فرد یا تأثیرات محیطی آن را از قبل تعیین می کند؟

چگونه طبیعت و تربیت بر رفتار انسان تأثیر می گذارد؟ تقریباً در همه موارد، کارشناسان توافق دارند که ترکیبی از هر دو است. با این حال، کارشناسان همچنان در مورد اینکه هر کدام چقدر کمک می کنند، بحث می کنند.

چند حالت چهره
شخصیت را می توان به عنوان یک طیف در نظر گرفت. پیکسل ها

شخصیت چیست؟

شخصیت یک فرد بسیار پیچیده است و به طور کلی ترکیبی از ویژگی های مختلف در نظر گرفته می شود. دیگران ممکن است فکر کنند که یک فرد چقدر دوستانه است. انجمن روانشناسی آمریکا آن را به عنوان تفاوت در الگوهای مشخصه تفکر، احساس و رفتار تعریف می کند.

آیا شخصیت ژنتیکی است؟

علم روانشناسی دهه ها را صرف مطالعه شخصیت و عوامل ژنتیکی کرده است. یکی از این مطالعات، مطالعه مینه‌سوتا در مورد دوقلوهای جدا از هم پرورش یافته بود که بین سال‌های 1979 تا 1999، 350 جفت از دوقلوهای همسان و همسان را مورد بررسی قرار داد.

در این مطالعه دوقلو و فرزندخواندگی، نتایج نشان می‌دهد که دوقلوهای خانواده چه با هم بزرگ شده باشند و چه جدا از هم، ویژگی‌های رفتاری مشترکی دارند، که از این ایده حمایت می‌کند که برخی از بخش‌های ویژگی‌های خلقی ژنتیکی هستند. این مطالعه تخمین زد که محیط نزدیک آنها تا 80٪ از خلق و خوی آنها تأثیر می گذارد.

کودکان دوقلو با پستانک
مطالعات دوقلوها به دانشمندان کمک می کند تا تفاوت های خلقی را درک کنند. درخشش از طریق ویکی پدیا CC-Attribution-Share Alike 3.0 Unported.

آزمایش شخصیت دوقلو دیگری که شامل 250 جفت دوقلو (123 همسان و 127 برادر) است، تخمین های وراثت پذیری را بین 40 تا 60 درصد نشان می دهد. مطالعه منفرد منتشر شده در سال 1996 درصد هر یک از پنج شخصیت تعیین شده توسط ژنتیک را به شرح زیر تخمین زد:

  • وظیفه شناسی – 44٪
  • توافق پذیری – 41٪
  • روان رنجوری – 41٪
  • گشودگی به تجربه – 61٪
  • برون گرایی – 53٪

کارشناسان معتقدند بسیاری از ژن‌های خاصی که در شخصیت نقش دارند، در ارتباط بین سلول‌ها و مغز نقش دارند. MedLine Plus به تعدادی از انواع ژنتیکی اشاره می کند:

  • DRD2 و DRD4: میل به جستجوی تجربیات جدید را افزایش می دهد
  • KATNAL2: مرتبط با انضباط نفس
  • PCDH15 و WSCD2: با جامعه پذیری همراه است
  • MOA: درونگرایی

می توانید اطلاعات بیشتری در مورد تحقیقات فعلی در مجله شخصیت و روانشناسی اجتماعی بخوانید.

تحقیق جاری

قبل از توسعه تحقیقات ژنتیک رفتاری و بیومتریک، همانطور که امروزه آن را می شناسیم، روانشناسانی مانند ریموند کتل (1905-1998) با پیشنهادات و تئوری های صفت خود در مورد رشد انسان و چگونگی تأثیر محیط و فرهنگ بر آن پرکار شدند.

همانطور که قبلا ذکر شد، تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است مکانیسم‌های ژنتیکی خاصی دخیل باشند، از مقاله‌ای که ژنتیک تکاملی شخصیت را در سال 2007 توضیح می‌دهد تا تحلیل‌های عمیق‌تر نقش ژن‌ها.

یک مطالعه خاص در سال 2014 نگاهی عمیق تر به چگونگی تأثیر ژن ها و محیط بر رشد شخصیت دارد. این مقاله سعی می‌کند عوامل موثر بر ثبات ذهنی ما را با افزایش سن مشخص کند.

دانشمندان و کارشناسان زمان قابل توجهی را برای روشن کردن اختلالات و تأثیر ژنتیکی پرورش و طبیعت صرف کرده‌اند. به عنوان مثال، روانشناسان و متخصصان سلامت روان از پرسشنامه شخصیت چند مرحله ای مینه سوتا برای ارزیابی آسیب شناسی های روانی استفاده می کنند. کتاب «به سوی تاریکی: خلق و خو، شخصیت و ژنتیک مرتبط با رفتارهای ضد اجتماعی» این مفهوم را به تفصیل بررسی می کند.

این چکیده به بررسی ژنتیک مولکولی در روانشناسی و عصب شناسی شخصیت می پردازد. به گفته این نشریه، بنیاد ژنتیکی دقیق وراثت پذیری صفات روانی مبهم باقی مانده است.

محققان فهرست بلندبالایی از تحقیقات و ادبیات در مورد ژنتیک مولکولی صفات روانی منتشر کرده اند. مجله بررسی های علوم اعصاب و رفتار، منتشر شده در نوامبر 2020، این آثار ادبی را مرور می کند. نکات برجسته در حوزه و شرح مطالعه را بررسی کنید. نویسندگان همچنین ایده‌هایی در مورد چگونگی ادامه گزارش‌های مطالعات انجمن گسترده ژنوم (GWAS) ارائه می‌کنند.

اختلالات شخصیت

این اختلالات نوعی بیماری روانی هستند که شامل الگوهای درازمدت افکار و رفتارهای عمدتاً تصادفی است که اغلب منجر به مشکلات سلامت روان از جمله مشکل در عملکرد در زندگی روزمره و حفظ روابط می شود. این اختلالات شامل مشکل در برقراری ارتباط با افراد و موقعیت‌های دیگر است.

اختلالات معمولاً در دوران نوجوانی یا اوایل بزرگسالی شروع می شود و تشخیص آن دشوار است. با این حال، ممکن است با بالغ شدن بزرگسالان و یادگیری زندگی با آنها، کمتر مورد توجه قرار گیرند.

انواع مختلفی وجود دارد و افراد ممکن است علائم یک یا چند مورد را نشان دهند. آنها را می توان به عنوان غیرعادی (پارانوئید یا اسکیزوفرنی)، نمایشی (ضد اجتماعی، مرزی، هیستریونیک و خودشیفته) یا ترسناک (اضطراب یا اختلال وسواس فکری جبری) طبقه بندی کرد.

مدل پنج بزرگ

جنبه های شخصیتی متنوع است. بسیاری از متخصصان برای تعریف خلق و خوی کلی افراد به پنج ویژگی بزرگ شخصیتی تکیه می کنند. طبق این نظریه، صفات در یک طیف قرار می گیرند، به این معنی که یک فرد می تواند از پایین به بالا در هر نقطه و در هر نقطه ای بین آنها سقوط کند.

با این حال، آنها تمایل دارند در طول زندگی شخصی ثابت بمانند. بر اساس این مقاله در SimplyPsycology، مطالعات نشان می‌دهند که هم عوامل ژنتیکی و هم عوامل محیطی شخصیت ما را شکل می‌دهند، با تخمینی وراثت‌پذیری 50 درصد.

توافق پذیری: چگونه یک فرد با روابط با دیگران رفتار می کند. افراد با توافق بالا تمایل دارند نسبت به دیگران اعتماد، نوع دوستی، مهربانی و محبت نشان دهند.

وظیفه شناسی: توانایی درگیر شدن با متفکر بودن، کنترل خوب تکانه و رفتارهای هدفمند. افراد با وظیفه شناسی بالا متمرکز و منظم به نظر می رسند.

نمودار پنج ویژگی شخصیتی بزرگ
نمودار پنج ویژگی شخصیتی بزرگ. MissLunaRose12 از طریق ویکی پدیا. CC-Attribution-Share Alike 4.0 International.

برون گرایی: میزانی که فرد به دنبال روابط با محیط خود و با افراد دیگر است. برونگراها معمولاً دوستانه، صمیمی و پرحرف به نظر می رسند. نقطه مقابل برونگراها درونگراها هستند – افرادی که ترجیح می دهند گوش دهند و در محیط های اجتماعی محتاط تر یا ساکت تر به نظر می رسند. این یکی از محورهای اصلی آزمایش نوع مایرز-بریگز است.

روان رنجوری: ثبات عاطفی کلی یک فرد. این شامل میزان احتمالی است که شخص رویدادها را تهدیدآمیز یا دشوار می بیند. افراد مبتلا به روان رنجوری بالا می توانند مضطرب و بد خلق باشند.

باز بودن: تمایل به امتحان چیزهای جدید و شرکت در فعالیت های تخیلی یا فکری. افراد با باز بودن بالا تمایل بیشتری به خلاقیت و هنرمندی دارند در حالی که آنهایی که باز بودن پایین دارند در کارهای روزمره راحت تر هستند.

رویکردهای دیگر

یک فرد معمولاً خود را خجالتی، اجتماعی، یا سازماندهی می کند، یا با یک یا چند مورد از این ویژگی ها تناسب دارد. دانشمندان دریافته‌اند که این ویژگی‌ها ممکن است کمی از کودکی تا بزرگسالی تکامل پیدا کنند، اما در بیشتر موارد، در طول زندگی ثابت می‌مانند.

سایر رویکردهای رایج برای بعد شخصیت عبارتند از:

دیدگاه انسان گرایانه: خلق و خوی مبتنی بر رشد روانی، اراده آزاد و آگاهی شخصی است. کارل راجرز معتقد است که مردم ذاتاً خوب هستند و اراده آزاد بیشتر تیپ های شخصیتی را هدایت می کند.

یکی دیگر از نظریه پردازان در این دیدگاه، آبراهام مزلو، پیشنهاد کرد که افراد توسط سلسله مراتبی از نیازها برانگیخته می شوند. افراد انرژی خود را ابتدا بر روی اجزای ضروری زندگی متمرکز می کنند (مثلاً غذا، آب)، و هنگامی که آنها برآورده شوند، ویژگی های شخصیتی آنها بیشتر بر چیزهایی مانند احترام متمرکز می شود.

دیدگاه روانکاوی: این نظریه بر تجربیات اولیه دوران کودکی و ذهن ناخودآگاه تمرکز دارد. زیگموند فروید یکی از مشهورترین نظریه پردازان این دیدگاه است. نظریه پردازان نئو فرویدی، از جمله اریک اریکسون و کارل یونگ، بر اساس ایده های فروید، نظریه های شخصیتی خود را ایجاد کردند.

خلاصه

به طور کلی، تا حد زیادی درک شده است که تجربه یک فرد ترکیبی از اجزای ژنتیکی و عوامل محیطی است. مدل بیگ پنج نمای کلی خوبی از برخی از متداول ترین ویژگی هایی که با هم جمع می شوند و خلق و خوی کلی را تشکیل می دهند، ارائه می دهد.

تحقیقات نشان می دهد که بین 20 تا 60 درصد ناشی از وراثت است. این امر از طریق تشخیص انواع شخصیت های مشابه در دوقلوهایی که در محیط های مختلف بزرگ شده اند نشان داده شده است. یک الگوی وراثتی نامشخص نشان می دهد که این مشخصه از تعامل پیچیده بسیاری از ژن ها ناشی می شود.

اگر این مقاله را دوست داشتید، باید پست های دیگر ما را در کتابخانه تحقیقاتی سحابی بررسی کنید!

20 ژوئن 2023