آیا هموروئید ژنتیکی است؟ | DNA خود را رمزگشایی کنید و خطرات خود را یاد بگیرید!


گزارش DNA ژنومیک سحابی برای هموروئید

آیا هموروئید ژنتیکی است؟ ما یک گزارش DNA را بر اساس مطالعه ای ایجاد کردیم که سعی داشت به این سوال پاسخ دهد. در زیر می توانید نمونه گزارش DNA را مشاهده کنید. برای دریافت گزارش DNA شخصی‌شده خود، توالی‌یابی کل ژنوم ما را خریداری کنید!

نمونه گزارش در مورد هموروئید از Nebula Genomics
نمونه هایی از هموروئید از Nebula Genomics
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه گزارش‌دهی انواع ژنتیکی Nebula Genomics در جدول بالا، آموزش کتابخانه تحقیقاتی Nebula را بررسی کنید.

آیا هموروئید ژنتیکی است؟

هموروئید دارای عوامل خطر زیادی است که می تواند منجر به ایجاد آنها شود. وراثت یکی از این عوامل است. این به این معنی است که در صورت داشتن سابقه خانوادگی هموروئید، خطر ابتلا به این بیماری زیاد است. همانطور که در بالا ذکر شد، همه ما با هموروئید به دنیا می آییم و مشکلی نیست مگر اینکه ملتهب شوند.

با این حال، این که آیا آنها بدون هیچ مشکلی در محل باقی می مانند به قدرت عضلات و غضروف ها بستگی دارد. این جایی است که ژنتیک وارد می شود. ژن ها بر استحکام استخوان ها، ماهیچه ها و غضروف تأثیر می گذارند. اگر ژن‌های ضعیف‌تر عضلات کولورکتال و بافت‌های همبند را به ارث برده‌اید، ممکن است در معرض خطر بیشتری قرار بگیرید.

در سال 2021، یک مطالعه ژنتیکی در مقیاس بزرگ، که در مجله BMJ منتشر شد روده و توسط پروفسور آندره فرانکه در IKMB در کیل آلمان و پروفسور Mauro D’Amato در CIC bioGUNE در بیلبائو اسپانیا هماهنگ شد، عوامل ژنتیکی مرتبط با هموروئید را روشن کرد. آنها 102 منطقه را در ژنوم انسان شناسایی کردند که حاوی ژن های مرتبط با افزایش خطر ابتلا به هموروئید است. این ژن‌ها به عملکرد عضلات صاف کمک می‌کنند و به توسعه و یکپارچگی ساختارهای اپیتلیال و اندوتلیال در روده کمک می‌کنند، که نشان می‌دهد این وضعیت حداقل تا حدی ناشی از اختلال عملکرد عضلات صاف است.

معرفی

هموروئید رگ های خونی بزرگ و متورم شده ای هستند که در مقعد و پایین رکتوم ایجاد می شوند. این سیاهرگ‌های بزرگ شده دردناک هستند و باعث ناراحتی و بالشتک‌های پر از خون می‌شوند که باعث خونریزی در رکتوم می‌شوند. همه با آنها متولد می شوند، اما معمولاً مشکلی ایجاد نمی کنند. یعنی فقط زمانی علائم تحریک کننده ایجاد می کنند که به طور غیر طبیعی متورم و بزرگ شوند.

این تورم باعث تحریک، درد و خارش شدید در ناحیه رکتوم و مقعد می شود. پزشک می تواند این بیماری را تشخیص داده و درمان کند. مصرف کافی فیبر (موجود در غذاهایی مانند میوه ها، سبزیجات و غلات کامل) می تواند به پیشگیری از هموروئید کمک کند.

انواع هموروئید
انواع هموروئید https://www.myupchar.com/en از طریق ویکی پدیا. CC-Attribution-Share Alike 4.0 International.

انواع مختلفی از هموروئید وجود دارد و نوع تجربه شما بستگی به محل ایجاد بزرگی دارد. تورم می تواند در داخل راست روده یا خارج از مقعد باشد. انواع مختلف عبارتند از:

درونی؛ داخلی: این نوع زمانی اتفاق می افتد که وریدهای متورم در داخل راست روده، بخشی از دستگاه گوارش که روده ها را به مقعد متصل می کند، ایجاد می شود. وقتی هموروئید داخلی دارید، خونریزی را تجربه می کنید، اما درد کمتری نسبت به انواع دیگر دارد.

خارجی: افراد این نوع را در زیر پوست اطراف مقعد ایجاد می کنند. معمولاً در اطراف کانالی است که مدفوع از آنجا خارج می شود. هموروئید خارجی دردناک و خارش دار است و ممکن است خونریزی کند.

پرولاپس: این زمانی اتفاق می افتد که هموروئید داخلی و خارجی با یک برآمدگی از طریق مقعد کشیده می شوند. هموروئید پرولاپس می تواند دردناک و خونریزی کند.

اگر لخته خون در یکی از انواع دیگر، معمولاً خارجی، تشکیل شود، ممکن است بیماران دچار هموروئید ترومبوزه شوند. این وضعیت جریان خون را در ناحیه قطع می کند و می تواند بسیار دردناک باشد. در بیشتر موارد، لخته خون خود به خود از بین می رود و علائم برطرف می شود.

همهگیرشناسی

شیوع کلی هموروئید در ایالات متحده حدود 10 میلیون نفر یا حدود 4.4 درصد از جمعیت تخمین زده می شود. اگرچه اطلاعات محدودی در مورد شیوع وجود دارد، پزشکان در ایالات متحده و بریتانیا مشاهده کرده‌اند که افرادی که برای این بیماری به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند در طول سال‌ها کاهش یافته است.

هموروئید با افزایش سن افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. با توجه به مرکز درمان HD، حدود نیمی از آمریکایی های 50 ساله و بالاتر به آنها مبتلا می شوند. به طور کلی، سالانه 1.5 میلیون مورد جدید رخ می دهد که حدود 20 درصد آنها نیاز به جراحی دارند. بیشتر موارد تشخیص داده نمی شود.

هم مردان و هم زنان می توانند به هموروئید مبتلا شوند و شایع ترین سن گزارش آن بین 45 تا 65 سال است. مطالعات نشان می دهد که مردان زمانی که بیشتر از زنان رخ می دهند، به دنبال درمان فوری هستند. تغییرات ناشی از بارداری نیز می تواند باعث افزایش تمایل به هموروئید در زنان شود.

کارشناسان متوجه می‌شوند که این وضعیت بر افرادی که سفیدپوست هستند بیشتر از سایر نژادها تأثیر می‌گذارد و آن را به وضعیت اجتماعی-اقتصادی بالاتر مرتبط می‌دانند.

عامل دیگری که می تواند فرد را مستعد کند، ارثی است. افرادی که سابقه خانوادگی هموروئید دارند باید اقداماتی را انجام دهند که می تواند خطر ابتلا به این مشکل را کاهش دهد، مانند دریافت فیبر کافی، نوشیدن آب، ورزش و زور زدن در حمام.

علائم

بسته به نوع هموروئیدی که تجربه می کنید علائم مختلفی وجود دارد. هموروئید داخلی در رکتوم رخ می دهد اما معمولا یا اکثراً بدون درد هستند. به عبارت دیگر دردی ایجاد نمی کنند مگر اینکه پرولاپس شوند.

افراد مبتلا به هموروئید داخلی به دلیل ماهیت خفیف علائم به ندرت به دنبال درمان در بیمارستان هستند. گاهی اوقات تنها علامت آشکار خونریزی مقعدی هنگام استفاده از حمام است.

هنگامی که هموروئید داخلی دارید، محتمل ترین علامتی که تجربه خواهید کرد، خون در کاسه توالت و روی دستمال توالت است. زمانی که شما از هموروئید خارجی رنج می برید این کاملا متفاوت است. در این حالت، خونریزی معمولاً با درد و خارش همراه است. می تواند ناراحت کننده باشد و کیفیت زندگی را مختل کند.

درد هموروئید
درد هموروئید. عکاس حرفه ای مارکو ورچ از طریق فلیکر. Creative Commons 2.0.

علائمی که به دنبال پرولاپس هموروئید ایجاد می شود مشابه نوع خارجی آن است. می تواند به طور جدی دردناک و ناراحت کننده باشد. همچنین، زمانی که هموروئید پرولاپس را تجربه می‌کنید، می‌توانید برآمدگی را در خارج از مقعد احساس کنید که می‌توانید آن را به آرامی به عقب برگردانید.

علائم اصلی هموروئید عبارتند از:

  • درد، درد، و تورم در مقعد، به خصوص زمانی که می نشینید
  • خارش در مقعد
  • توده های سخت حساس یا دردناک در اطراف مقعد
  • خونریزی در رکتوم

علل

به سختی می توان به چیز خاصی به عنوان علت هموروئید اشاره کرد. عوامل مختلفی وجود دارد که منجر به خطر ابتلا به بیماری هموروئید می شود. این عوامل عبارتند از عادات نامنظم روده، محتوای کم فیبر در رژیم غذایی، افزایش فشار داخل شکمی، ارثی، عدم ورزش و غیره.

فشار روی رکتوم و مقعد که فشار بیش از حد به وریدها وارد می‌کند می‌تواند باعث این بیماری شود. مواردی که باعث این امر می شود عبارتند از:

  • زور زدن در هنگام اجابت مزاج
  • گذراندن زمان بیش از حد در توالت
  • داشتن اسهال مزمن یا یبوست
  • چاق بودن
  • داشتن سبک زندگی کم تحرک یا نشستن طولانی مدت
  • باردار بودن
  • داشتن رابطه مقعدی
  • خوردن یک رژیم غذایی کم فیبر
  • بلند کردن منظم اجسام سنگین

چمباتمه زدن هنگام دفع مدفوع نیز می تواند باعث مشکلات جدی و همچنین بارداری شود. این نوع معمولاً شدید نیست و نیازی به جراحی ندارد زیرا علائم پس از زایمان ناپدید می شوند. در زیر خلاصه ای از برخی از عوامل اصلی که می توانند باعث هموروئید شوند آورده شده است:

سالخورده: مشکلات هموروئید معمولاً در بزرگسالان بالای 50 سال شایع است.

یبوست مزمن و اسهال: بواسیر می تواند از سویه های یبوست مزمن و اسهال ایجاد شود.

رژیم غذایی: مصرف غذاهایی که فیبر کمی دارند می تواند باعث هموروئید شود

تشخیص

پزشکان بواسیر را بر اساس یک معاینه فیزیکی که در آن شدت علائم را مشاهده می کنند، تشخیص می دهند. این آزمایش‌ها شامل قرار دادن لوله‌ها برای بررسی پوشش‌های راست روده و مقعد است. اگرچه ممکن است ناراحت کننده باشند، اما معمولاً دردناک نیستند. بیماران معمولاً بدون بیهوشی تحت آنها قرار می گیرند و همان روز به خانه باز می گردند.

آنوسکوپی: پزشکان از یک لوله نوری به نام آنوسکوپ برای مشاهده پوشش رکتوم و مقعد استفاده می کنند. پزشکان به دنبال برآمدگی در نتیجه ورید متورم یا بزرگ می شوند.

سیگموئیدوسکوپی: این شبیه به استفاده از آنوسکوپ است. پزشکان از یک لوله نوری که دارای دوربین است برای مشاهده قسمت سیگموئید کولون و رکتوم استفاده می کنند. این روش انواع مختلفی دارد، از جمله سیگموئیدوسکوپی سخت و سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر.

معاینه دیجیتال رکتوم: مشاهده آسترها ممکن است برای تشخیص اینکه برآمدگی در رکتوم در نتیجه بزرگ شدن سیاهرگ است کافی نباشد. در معاینه رکتوم دیجیتال، متخصص مراقبت های بهداشتی از انگشت روانکاری شده با دستکش استفاده می کند تا پوشش رکتوم را احساس کند. آنها دستکش را وارد راست روده می کنند تا آن را برای بزرگ شدن ورید احساس کنند.

کولونوسکوپی: این یک آزمایش پیشرفته است که برای بررسی کولون از نظر سرطان احتمالی روده بزرگ انجام می شود. همچنین برای تایید نتایج سایر روش ها انجام می شود.

رفتار

بیماران بسته به شدت علائم می توانند هموروئید را درمان و مدیریت کنند. هنگام درمان بواسیر، مهم است که علت اصلی آن مانند اسهال و یبوست را درمان کنید. برای مدیریت هموروئید می توان از انواع مختلف درمان استفاده کرد. آنها شامل گزینه هایی هستند که می توانند در خانه انجام شوند و مواردی که توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی ارائه می شود.

درمان های خانگی

تغییر سبک زندگی: پزشکان اغلب توصیه می کنند که بیماران آب بیشتری بنوشند و فیبر بیشتری در رژیم غذایی خود دریافت کنند، چه از طریق تنظیم رژیم غذایی، مکمل های فیبر یا هر دو. فیبرها به نرم شدن مدفوع کمک می کنند. یکی دیگر از راه‌های مدیریت این مشکل، ورزش منظم است. با این حال، توصیه می شود در صورت تداوم علائم به پزشک مراجعه کنید. بیماران همچنین می توانند روزانه در آب گرم یا حمام نشسته خیس بخورند تا علائم تحریک کننده را کاهش دهند.

دارو: بیماران می توانند داروهای بدون نسخه حاوی لیدوکائین، فندق جادوگر یا هیدروکورتیزون را در ناحیه آسیب دیده استفاده کنند. داروهای اضافی شامل ملین‌های نرم‌کننده مدفوع برای آسان‌تر کردن حرکات روده و NSAIDs برای کاهش درد هستند.

رویه ها

بستن نوار لاستیکی: پزشک یک یا دو باند لاستیکی کوچک را در اطراف پایه هموروئید داخلی قرار می دهد که جریان خون آن را قطع می کند. این روش می تواند ناراحت کننده باشد و ممکن است باعث خونریزی جزئی شود. ممکن است عوارض جدی تری رخ دهد اما نادر است.

بستن نوار لاستیکی
بستن نوار لاستیکی. منبع: https://www.scientificanimations.com از طریق ویکی پدیا. CC-Attribution-Share Alike 4.0 International.

راه های کم تهاجمی دیگری برای از بین بردن هموروئید وجود دارد. این روش ها شامل مواردی است که شامل تزریق مواد شیمیایی یا گرما می شود.

عمل جراحی

رفع هموروئید: پزشک می‌تواند بواسیر شدید را از بین ببرد، هم بواسیر خارجی و هم بواسیر داخلی. این روش موثرترین راه برای درمان هموروئید شدید یا عود کننده در نظر گرفته می شود.

منگنه کردن هموروئید: هموروئیدوپکسی نیز نامیده می شود، این روش جراحی دیگری است که در آن جراح از ابزار منگنه برای برداشتن هموروئید داخلی با مسدود کردن جریان خون به بافت هموروئیدی استفاده می کند. این روش معمولاً فقط برای هموروئید داخلی یا پرولاپس استفاده می شود. اگرچه این روش معمولاً شامل زمان بهبودی کوتاه‌تری است، به نظر می‌رسد احتمال عود بیشتری وجود دارد. همچنین عوارض بیشتری نسبت به برداشتن هموروئید مانند خونریزی وجود دارد.

اگر این مقاله را دوست داشتید، باید پست های دیگر ما را در کتابخانه تحقیقاتی سحابی بررسی کنید!

28 آوریل 2023