11 فایده مهم ویتامین K2 که مصرف آن را ضروری می کند!

ویتامین K2 یک ویتامین محلول در چربی است و با ویتامین K1 متفاوت است. این ویتامین در غذاهای حیوانی مثل گوشت و پنیر حیوانی وجود دارد. در حالیکه ویتامین K1 در غذاهای گیاهی مثل سبزیجات وجود دارد. در اینجا به تعدادی از مزایای ویتامین K2 اشاره می‌کنیم. این فواید از نظر علمی کاملا ثابت شده اند و این مطلب نتیجه جدیدترین تحقیقات در این زمینه می باشد.

1-پیشگیری از بیماری‌های عروقی

مصرف این ویتامین به پروتئین GLA در جلوگیری از انباشت کلسیم درون رگ‌ها کمک می‌کند. مطالعات نشان داده که هر چه این ویتامین بیشتر مصرف شود، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی کاهش می‌یابد.

2- تقویت استخوان و جلوگیری از نرمی استخوان

ویتامین K2 به فعال شدن پروتئین اوستوکالسین که در استخوان ساخته می‌شود کمک می کند. پروتئین اوستو کلسین نقشی مهم در تقویت استخوان دارد و یکی از وظایف آن رساندن کلسیم به استخوان است.

3- می‌تواند از برخی سرطان‌ها جلوگیری کند

مطالعات نشان داده که ویتامین K2 می‌تواند در پیش گیری از سرطان پروستات موثر باشد و از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری کند در حالیکه ویتامین K1 این مزیت را ندارد.

حتما بخوانید: قرص نیاسین (ویتامین ب 3)- عوارض، تاثیر بر افسردگی و نکات مهم

4- برای تقویت دندان‌ها مفید است

ویتامین K2 به جذب کلسیم کمک کرده و این موضوع به سلامت دهان و دندان کمک می‌کند. همچنین ویتامین K2 تاثیر مثبتی روی پروتئین اوستوکالسین و GLA می‌گذارد که هر دو درون دندان وجود دارند

5- یک فاکتور مهم برای کلسیم و ویتامین D

ویتامین دی یک ویتامین محلول در چربی است و روی سلول‌های بدن تاثیر مثبت می‌گذارد و کلسیم نیز یک ماده معدنی مفید برای تقویت استخوان‌ها و اسکلت بدن انسان است. مصرف ویتامین K2 به بهبود عملکرد این دو ماده کمک زیادی می‌کند. ویتامین K2 از انباشت کلسیم در جداره‌های خون جلوگیری کرده و کلسیم را به مکان مورد نیاز هدایت می‌کند.

6- افزایش تولید تستوسترون در مردان

مصرف این هورمون باعث تقویت هورمون جنسی تستوسترون در مردان می‌شود.

حتما بخوانید: خواص ویتامین e برای پوست و مو، طرز استفاده از روغن آن و همه نکات مهم

7- کاهش التهابات

مصرف ویتامین K2 می‌تواند میزان التهابات را کاهش دهد. مطالعات نشان داده که هر چه میزان مصرف ویتامین K2 بیشتر باشد خطر ابتلا به بیماری روماتیسم کاهش می‌یابد.

8- کنترل سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

این سندروم باعث بزرگ شدن بیش از حد تخمدان شده و می‌تواند مشکلاتی را برای باروری زن ایجاد کند، مصرف ویتامین K2 می‌تواند این سندروم را کنترل کند.

9- تاثیرگذاری روی حساسیت انسولین و کنترل دیابت

این ویتامین با افزایش فعالیت پروتئین اوستوکالین روی حساسیت انسولین تاثیر مثبت می‌گذارد. ویتامین K2 در پیش گیری از دیابت نوع 2 نیز بسیار موثر است. البته تحقیقات در این زمینه محدود بوده است و این نتایج نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

10- بهبود بیماری کلیوی

مصرف ویتامین K2 برای بهبود بیماری‌های کلیوی بسیار مفید است. این ویتامین از آهکی‌شدن رگ‌های خون جلوگیری می‌کند. همچنین ویتامین K2 می‌تواند عوارض ناشی از بیماری‌های کلیوی را کاهش دهد. از طرفی افرادی که بیماری کلیوی دارند همواره با کمبود ویتامین K مواجه هستند و از اینرو مصرف ویتامین K2 به آنها توصیه می‌شود.

11- ویتامین K2 دردسترس‌تر از ویتامین K1 است

ویتامین K1 در گیاهان مثل سبزیجات وجود دارد و ویتامین K2 در غذاهای حیوانی و باکتری‌ها وجود دارد. به همین دلیل ویتامین K2 در دسترس‌تر از ویتامین K1 است.

از طرف دیگر ویتامین K2 نسبت به ویتامین K1 به میزان بیشتری توسط بدن جذب می‌شود و از این‌رو مصرف ویتامین K2 در جلوگیری از کمبود ویتامین K تاثیر بیشتری دارد.

حتما بخوانید: خواص ویتامین D- کمبود، عوارض، دوز و بهترین غذاهای خانگی

صحبت پایانی

اگر چه به تحقیقات بیشتری نیاز است، اما به نظر می‌رسد ویتامین K2 مزایای بسیار زیادی برای سلامتی ما دارد. این ویتامین در تقویت سیستم اسکلتی بدن و همچنین در سلامت شریان‌ها نقشی بسیار اساسی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید