رژیم حذف کربوهیدرات : مزایا و معایب آن! – اندام برتر

رژیم کتوژنیک یا “کتو” در ابتدا برای کمک به مدیریت صرع ایجاد شد، اما اکنون برای افراد مختلفی که مایل به کاهشوزن رژيم كتو نمونه رژیم کتوژنیک هستند، قابل اجراست. عوامل مختلفی همچون بروز اسیدوز و کاهش هورمون رشد در این موضوع دخیلند. اینکه این رژیم چه مزایا و معایب جدی دارد در انتها بحث خواهد شد. بهاره غفاری یکی از بهترین مشاوران تغذیه است که در این حوزه بهترین عملکرد را تا به امروز داشته است و مورد تایید وزارت بهداشت است. این مورد در دیابت نوع 1 رایج تر است اما به ندرت در دیابت نوع 2 هم دیده میشود.

چندین مطالعه تحقیقاتی دیگر هم نشان داده که افراد دنبال کننده این رژیم نتایج مثبت دریافت کرده اند و کاهش وزن، کنترل گلیسرین و کاهش نیاز به داروهایی مثل انسولین داشتند. با وجود این گفتهها، نمیتوان از عوارض رژیم کتوژنیک هم گذر کرد. افراد دیابتی که این رژیم را دنبال میکنند گزارش کردند که نیازشان به انسولین کاهش پیدا کرده است زیرا برنامه غذایی پرچرب و کم کربوهیدرات دارند. دکتر کریستا وارادی، پروفسور تغذیه در دانشگاه ایلینویز شیکاگو و محقق در مورد روزه متناوب می­گوید: روزه متناوب یک اصطلاح کلی برای سه نوع رژیم غذایی مختلف است. رژیم فستینگ ممکن است یک روش امیدوارکننده برای کنترل دیابت نوع 2 باشد. با وجود اینکه راهکار انجام رژیم فستینگ یک روز در میان را برای شما توضیح دادیم و یک نوع رژیم لاغری سریع رایگان است که برای هرکس قابل اجراست؛ اما ممکن است نتیجهای که میخواهید را از آن دریافت نکنید و یا با بدن شما سازگار نباشد.  This content has been g en erated  by GSA C ontent᠎ G​en er᠎ator D em oversion!

فواید و مضرات رژیم کتوژنیک

با این وجود، تأثیر رژیم کتو بر دیابت نوع 1 هنوز بحث برانگیز است، بنابراین لازم است که مطالعات و تحقیقات بیشتری انجام شود. پس لازم است با احتیاط پیش بروید. این کار شبیه به پیروی از یک رژیم غذایی با کالری محدود در تمام روزها است، اما یک مزیت بزرگ دارد و آن این است که شما مجبور نیستید کالری را بشمارید. امروز میخواهیم در مورد دو نوع متفاوت از رژیم های غذایی که این روزها مورد توجه است صحبت کنیم .رژیم هایی که افراد در وهله اول برای کاهش وزن به سراغ آنها میروند اما مزایای سلامتی دیگری نیز برای آنها بهمراه دارد . همانطور که گفته شد میزان ph خون کاهش پیدا می کند و خون اسیدی می شود بدن سعی می کند این حالت اسیدی را جبران کند و ph خون را بالا ببرد و از مینرال های بدن مثل کلسیم، منیزیم و فسفر استفاده می کند و وقتی مینرال ها در خون تمام شدند، سراغ منابع آنها که دندان ها و استخوان ها هستند، رفته و مینرال ها را از آنها برمیدارد و باعث کاهش دانسیته استخوانی و ایجاد پوکی استخوان و یا پوسیدگی دندان می شود.

همچنین می توانند بر سلامت استخوان ها تأثیر منفی گذاشته و باعث ایجاد سنگ کلیه نیز شوند. در حدود یک نفر از هر ۲۰ کودکی که رژیم کتوژنیک مصرف میکنند دچار سنگ کلیه خواهند شد (در مقام مقایسه، در کودکان سالم سنگ کلیه شیوعی در حدود یک در چندین هزار کودک دارد). امروزه افراد زیادی در مورد رژیم کتوژنیک صحبت میکنند و در حالیکه تعداد زیادی از افراد به این رژیم غذایی رو میآورند تا وزن خود را به مقدار قابل ملاحظهای کاهش دهند (گاهی حتی تا 30 کیلو یا بیشتر)، دیگر افراد از رژیم غذایی کتوژنیک برای کنترل شرایط مزمن دیابت نوع 2 به کار میگیرند. البته برخی از افراد در رژیم لاغری یک روز در میان، یک روز کالری غذای خود را به ۵۰۰ کالری میرسانند و در روز دیگر رژیم غذایی عادی خود را دارند. تفاوت آن دو رژیم، این است که در دو روز رژیم، کالری دریافتی فرد به ۵۰۰ کالری میرسد و برخلاف رژیم ۲۴ ساعته به صورت کامل حذف غذایی صورت نمیگیرد.  Con᠎tent h᠎as been gen erat​ed with the he᠎lp of G SA Conte nt Gener ator᠎ D᠎em over sion!

در رژیم لاغری یک روز در میان یا رژیم ۲۴ ساعته که به مدت یک روز کامل هیچ غذایی نباید مصرف کنید؛ میتوانید آب، چای و قهوه، بدون شکر، قند و هر ماده دیگری که قند داشته باشد، مصرف کنید. آخرین نوع رژیم چاقی در این گروه است که بسیار به رژیم ۲۴ ساعته شباهت دارد؛ زیرا فرد تنها برای دو روز تحت رژیم قرار میگیرد و ۵ روز دیگر هفته وعده غذایی عادی خود را میل میکند. این در حالی است که برخی دیگر احساس میکنند که رگهای خونی نقش اصلی را بر عهده دارند. روزهای دیگر هر چه دوست دارند می­خورند.

بهترین برنامه رژیم کتوژنیک

در رایج­ترین نوع از انواع رژیم فستینگ، افراد 500 کالری یک روز در میان می­خورند. افراد بالای 70 سال نیز نباید این نوع رژیم را بگیرند. برای اینکه بتوانید با خیال راحت غذاهایی همسو با برنامه رژیم لاغری کتو داشته باشید، باید بهخوبی بدانید که چه مواد خوراکی در این رژیم توصیه شده و کدام مواد غذایی را نباید مصرف کنید. گرسنگی در ده روز اول به اوج خود می­رسد.اگر بنیه ضعیفی دارید به شما توصیه نمی­کنیم که این نوع رژیم را بگیرید. علاوه بر این ، در حالی که دستورالعمل های مشخصی برای رژیم کتوژنیک وجود دارد تا تشنج را در کودکان کاهش دهد ، تاکنون هیچ توصیه رسمی برای بزرگسالان وجود ندارد. در واقع نظریۀ پشت این رژیم غذایی ایجاد حالت روزهداری یا ورزش سخت برای بدن بدون تأثیر منفی بر رشد بدن است. درمانهای مبتنی بر رژیم غذایی کتوژنیک و خبرهای مربوط به آن اطلاعات و اخبار پژوهشی بهروز.

کتوژنیک و بدنسازی

این رژیم بر اساس دریافت کالری از مواد غذایی مانند پروتئین و چربی و دریافت کالری کم از کربوهیدرات است. در زمانهایی که میتوانید وعدههای غذایی عادی مصرف کنید، حتماً از غذاهای سالم که ارزش غذایی بالایی دارند و انواع مواد مغذی را به بدن شما می رسانند، استفاده کنید. البته شایان ذکر است که اگر خودتان یا فرزندتان مبتلا به صرع هستید و قصد استفاده از این رژیم غذایی را دارید، حتما قبل از آن با پزشک خود مشورت کنید. گفتنی است، اگر دیابت دارید، نباید به تنهایی و بدون مشورت با پزشک خود اقدام به گرفتن این نوع رژیم کنید. این نوع رژیم فستینگ بیشتر از سایرین به روزه شباهت دارد و در طی آن فرد به مدت ۱۶ ساعت هیچ چیز نمی خورد و ۸ ساعت میتواند هر غذایی که دوست دارد، میل کند. رژیم غذایی کتوژنیک، که به آن رژیم کتو نیز گفته می شود، اصطلاحی است که برای یک رژیم کم کربوهیدرات، پر چربی و دارای پروتئین کافی به کار می رود.

عوارض رژیم کتوژنیک نی نی سایت

بررسی 11 متاآنالیز به این نتیجه رسید که با رژیم فستینگ، وزن دو برابر سریعتر از معمول، کم می­شود. از لحاظ محتوای انرژی، رژیم کتوژنیک یک رژیم کم کالری می باشد و بايد طوري تنظيم شود که در کودک حالت کتوز ايجاد گردد. کالری اضافی و فعالیت کمتر می­ تواند به معنای افزایش خطر چاقی، دیابت نوع 2، بیماری قلبی و سایر بیماری­ها باشد. این نوع از انواع رژیم فستینگ در بریتانیا محبوب است. که این یک تغییر مفید است و سبب افزایش چربی سوزی می شود.به همین دلیل است که از رژیم کتوژنیک برای افزایش چربی سوزی و لاغری استفاده می شود. انجام رژیم فستینگ یک روز در میان به دلیل شرایط متناوب و مشابه با روزه، میتواند متابولیسم بدن را بهبود دهد و نهتنها به بدن فرد چاق، از نظر تحمل رژیم غذایی فشاری وارد نمیشود، بلکه چربی سوزی انجام گرفته و کاهش وزن رخ میدهد. بهطورکلی، تحقیقات دقیق و طولانیمدت چندانی در مورد روزه داری متناوب انجام نشده است.

رژیم کتوژنیک برای بیماران صرعی

روزه داری به کاهش وزن کمک می­کند، مقاومت به انسولین را کاهش می­دهد و هورمون­های آزاد شده توسط سلول­های چربی را که بر اشتها و سطح التهاب تأثیر می­گذارد، کنترل میکند. برخی از مطالعات نشان میدهند که روزه داری متناوب ممکن است به کاهش خطر سکته مغزی و بیماری آلزایمر کمک کند. بیش از یک سوم افراد مبتلا به سردردهای میگرنی آئورا یا نشانههای پیشدرآمدی را دریافت میکنند: نوعی اختلالات گذرای دیداری، حسی، زبانی یا حرکتی که نشان میدهند سردرد به زودی شروع خواهد شد.

رژیم کتوژنیک ۱۰ روزه

در سال ۲۰۰ قبل از میلاد نوشتههایی از مدرسه پزشکی بقراط بیان میکند که علائم پیشدرآمدی دیداری میگرن، میتوانند قبل از سردرد اتفاق بیفتند و بعد از استفراغ این حالت میتواند تا حدودی تسکین یابد. بنابراین بهتر است پیش از اقدام به گرفتن رژیم یک روز درمیان برای لاغری، حتما با یک مشاور تغذیه مشورت نمایید.همچنین یک مشاور تغذیه مجرب، میتواند به شما در پیدا کردن رژیم مناسب خودتان کمک کند تا نیاز شما را از امتحان کردن انواع رژیم های لاغری، برطرف نماید. سپس بدن برای انرژی شروع به شکستن پروتئین و چربی میکند که میتواند به کاهش وزن شما کمک کند. رژیم لاغری یک روز در میان ر اغلب به افرادی پیشنهاد میکنند که دچار استپ وزنی شدهاند و به همین دلیل هیچ نوع رژیم غذایی روی آنها تاثیر ندارد؛ این رژیم میتواند بدن شما را از این حالت خارج کند.در حقیقت استپ وزنی به این دلیل اتفاق میافتد که بدن فرد، مدتی زیاد یا به دلیل رژیمها متوالی، در حالت قحطی و گرسنگی قرار گرفته است (مثل حالتی که در رژیم کانادایی بهوجود میآید) و به همین دلیل احساس خظر کرده و چربی را بهصورت ذخیره نگه میدارد، تا در صورت لزوم برای اعمال حیاتی بدن از آن استفاده کند و بهجای آن از پروتئین برای تامین انرژی استفاده میکند و عضلات فرد از بین می رود.