درمان شدیدتر فشار خون ممکن است سلامت مغز را بهبود بخشد


تحقیقات نوظهور به طور مداوم راه های جدیدی را برای اتصال سیستم های بدن ما و ارتباط بین بیماری های مختلف پیدا می کند. فشار خون بالا، وضعیتی که با فشار خون بالا در طول روز مشخص می شود، یک بیماری شایع است. فشار اضافی بر قلب وارد می کند و آن را وادار می کند تا برای پمپاژ خون در سراسر بدن سخت تر کار کند. سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که فشار خون بالا حدود 1.28 میلیارد بزرگسال بین 30 تا 79 سال را تحت تاثیر قرار می دهد.

در صورت عدم درمان، فشار خون بالا می تواند خطر حمله قلبی، سکته مغزی و سایر مسائل مهم سلامتی را افزایش دهد. بنابراین، پزشکان توصیه می کنند که بزرگسالان حداقل هر دو سال یک بار فشار خون خود را کنترل کنند. پیشگیری و کنترل فشار خون بالا اغلب به انتخاب سبک زندگی سالم، از جمله رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم و اجتناب از سیگار بستگی دارد. علاوه بر این، پزشک ممکن است برای بیمارانی که علیرغم اصلاح شیوه زندگی در تلاش برای کنترل فشار خون خود هستند، دارو تجویز کند.

با این حال، پیامدهای فشار خون فراتر از قلب است. آزمایش‌های بالینی قبلی نشان می‌دهد که درمان فشار خون بالا می‌تواند از مغز در برابر ضایعات ماده سفید در حال پیشرفت (WMLs) محافظت کند. WML ها نواحی غیر طبیعی میلین هستند که اغلب نشان دهنده بیماری عروق کوچک مغزی هستند. توسعه آنها می تواند نشان دهنده پیری پیشرفته مغز و بیماری های عصبی باشد.

اندازه گیری فشار خون. عکس توسط CDC در Unsplash

یک مطالعه اخیرا منتشر شده در جاما ارتباط بین مدیریت فشرده فشار خون و کاهش نشانگرهای بیماری عروق کوچک، از جمله پیشرفت WML را بررسی کردند. نویسندگان این فرضیه را مطرح کردند که یک رویکرد دقیق‌تر برای درمان فشار خون بالا می‌تواند حفاظت از نواحی پیشانی مغز را افزایش دهد، جایی که WML ها معمولاً منشا می‌گیرند.

این پست ممکن است برای کسانی که امتیاز خطر پلی ژنیک بالاتر برای فشار خون بالا دارند، جالب باشد.

مطالعه

این مطالعه گروهی از بیماران را از آزمایش مداخله فشار خون سیستولیک (SPRINT) تجزیه و تحلیل کرد. این کارآزمایی، متشکل از 14692 شرکت‌کننده، تأثیر کنترل شدید فشار خون (هدف فشار خون سیستولیک <120 میلی‌متر جیوه) را در مقابل کنترل استاندارد (هدف فشار خون سیستولیک <140 میلی‌متر جیوه) در شرکت‌کنندگان 50 ساله یا بالاتر مقایسه کرد. این افراد مبتلا به فشار خون بالا بودند اما دیابت یا سابقه سکته نداشتند. تمرکز اصلی این کارآزمایی بیماری قلبی عروقی، با تجزیه و تحلیل تکمیلی کلیه و عملکرد شناختی بود.

این مطالعه جدید داده های زیرمجموعه ای از شرکت کنندگان SPRINT را که تحت تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) قرار گرفتند، تجزیه و تحلیل کرد. اسکن های MRI بینش های مهمی را در مورد سلامت مغز ارائه کردند. در ابتدا، 670 شرکت‌کننده MRI انجام دادند و 458 نفر 48 ماه بعد برای MRI پیگیری کردند. تقریباً نیمی از این شرکت کنندگان تحت درمان فشرده فشار خون قرار گرفتند و بقیه درمان استاندارد دریافت کردند.

نتایج

شرکت‌کنندگانی که تحت درمان فشرده فشار خون قرار گرفتند، رشد کمتری در حجم ماده سفید نسبت به همتایان خود در درمان استاندارد نشان دادند. این نتیجه نشان می دهد که مدیریت فشرده فشار خون ممکن است پیشرفت ضایعات ماده سفید را کاهش دهد و سلامت مغز را بهبود بخشد.

ضایعات ماده سفید (2014). “توهمات چندوجهی پیش بالینی برای 13 سال قبل از زوال عقل با اجسام لویی”. عصب شناسی رفتاری 2014: 1-13. DOI:10.1155/2014/694296 از طریق ویکی پدیا. CC-Attribution 3.0 منتقل نشده است

در حالی که این نتایج با مطالعات قبلی در مورد سلامت مغز همخوانی دارد، اولین موردی است که نتایج را بر اساس مناطق مغز در یک گروه بزرگ بیماران تقسیم بندی می کند.

نویسندگان محدودیت‌های خاصی را در مطالعه خود تأیید می‌کنند، مانند فاصله 4 ساله بین اسکن‌های MRI اولیه و بعدی و کاهش تعداد شرکت‌کنندگانی که MRI پیگیری را تکمیل کردند. نویسندگان برای رفع این محدودیت‌ها، اندازه گروه‌های بزرگ‌تر را در کارآزمایی‌های آینده توصیه می‌کنند.

در نتیجه، این مطالعه ارتباط مثبتی بین مدیریت دقیق فشار خون و کاهش بروز نشانگرهای بیماری عروق کوچک (به عنوان مثال، کند شدن پیشرفت ضایعات ماده سفید) در مناطق خاص مغز تعیین کرد. این نتایج می تواند به محققان کمک کند تا مناطق خاصی از مغز را در تحقیقات بیماری عروق کوچک مورد هدف قرار دهند. همچنین نشان می دهد که کنترل فشار خون از طریق عادات سالم و دارو، در صورت نیاز، می تواند سلامت مغز را بهبود بخشد.

نقل قول

رشید تی، لی ک، تولدو جی بی، نصرالله آی، پاژوسکی ان ام، دولوی اس، دتر جی، وولک دی، لیو اچ، هکبرت اس آر، برایان آر. کنترل فشار خون فشرده در مقابل استاندارد با تغییرات منطقه ای در بیومارکرهای بیماری عروق کوچک مغزی: تجزیه و تحلیل ثانویه تعقیبی کارآزمایی بالینی تصادفی شده SPRINT MIND. JAMA Netw Open. 2023 مارس 1; 6 (3): e231055. doi: 10.1001/jamanetworkopen.2023.1055. PMID: 36857053; PMCID: PMC9978954.