سطوح پایین CETP مرتبط با کاهش فشار خون


فشار خون بالا یا فشار خون بالا مزمن، یک بیماری شایع است که قلب را مجبور می‌کند تا برای پمپاژ خون از طریق شریان‌ها سخت‌تر کار کند. پزشکان معمولاً فشار خون را در طول معاینات پزشکی سالانه ارزیابی می کنند، اما کسانی که در معرض خطر بالاتری هستند ممکن است نیاز به نظارت مکرر داشته باشند. در صورت عدم درمان، فشار خون بالا می تواند منجر به حملات قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات شدید سلامتی شود. آیا می دانستید که سطوح پایین CETP ممکن است با کاهش فشار خون مرتبط باشد؟

اغلب افراد از فشار خون بالا خود تا زمانی که آسیب رخ ندهد بی اطلاع هستند. علائم می تواند شامل سردرد، حالت تهوع، سرگیجه، خونریزی بینی، خستگی و بی خوابی باشد.

پزشکان معمولاً تنظیم سبک زندگی را به عنوان درمان اولیه فشار خون بالا توصیه می کنند. یک رژیم غذایی سالم برای قلب کم نمک، ورزش منظم و حفظ وزن مناسب می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. اگر این تغییرات کافی نباشد، پزشکان ممکن است داروهایی مانند مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE)، مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین II (ARBs) و مسدودکننده‌های کانال کلسیم را تجویز کنند.

تصویر قلب
تصویر قلب. عکس از Robina Weermeijer در Unsplash.

عوامل متعددی از جمله سن، نژاد، سابقه خانوادگی، چاقی، استعمال دخانیات، استرس و سایر شرایط مزمن در افزایش خطر ابتلا به فشار خون نقش دارند. ژنتیک نیز ممکن است نقش داشته باشد.

مطالعه اخیر منتشر شده در مجموعه مقالات کلینیک مایو نشان می دهد که یک ژنوتیپ مرتبط با کاهش سطح CETP ممکن است به شیوع کمتر فشار خون کمک کند.

مطالعه

این مطالعه بر اساس تحقیقات قبلی انجام شد که نشان می‌داد افراد دارای جهش خاص در ژن CETP (I405V) سطوح CETP را کاهش داده و عمر طولانی‌تری داشتند.

این مطالعه شامل 521 شرکت‌کننده از «جستجوی ژن‌های طول عمر در مطالعه منحصربه‌فرد تاریخی جمعیت یهودی اشکنازی» بود که به سه گروه تقسیم شدند: صدساله‌ها، فرزندان آنها و افراد کنترل. محققان فشار خون بالا و سطوح CETP را اندازه گیری کردند و فشار خون را به صورت زیر تعریف کردند:

  • فشار خون سیستولیک بیشتر از 140 میلی متر جیوه
  • فشار خون دیاستولیک بیشتر از 90 میلی متر جیوه
  • درمان فعلی با داروهای ضد فشار خون

نتایج

نتایج نشان داد که فشار خون بالا با افزایش فعالیت CETP مرتبط است، در حالی که شرکت کنندگان با سطوح پایین CETP شیوع کمتری از فشار خون بالا را نشان دادند.

با این حال، مطالعه دارای محدودیت هایی است. این فقط شرکت‌کنندگانی را با سطوح پایین CETP مادام‌العمر مورد بررسی قرار داد و بر جمعیت یهودی اشکنازی متمرکز شد. به‌علاوه، برخی از اندازه‌گیری‌های فشار خون ممکن است مستعد خطا یا عدم دقت در گزارش خود باشند.

نظارت بر فشار خون
نظارت بر فشار خون. عکس مفید مجنون در Unsplash

در نتیجه، این مطالعه نشان داد که سطوح پایین CETP، خطر ابتلا به فشار خون را کاهش می دهد. این امید را برای پیشرفت‌های بالقوه مهارکننده‌های جدید CETP که فشار خون را کاهش می‌دهند، فراهم می‌کند.

این مطالعه همچنین در مورد torcetrapib، یک مهارکننده CETP که قبلا ساخته شده بود، اظهار نظر کرد که آزمایشات بالینی ناموفق بود. نویسندگان به این نتیجه رسیدند که نتایج نامطلوب با torcetrapib احتمالاً نشان دهنده اثرات این داروی خاص است و پیشنهاد کردند که سایر مهارکننده‌های CETP باید ایجاد شوند.

ژنوم خود را بررسی کنید!

آیا می‌دانستید می‌توانید از مرورگر Nebula Genome (موجود با Deep و Ultra Deep WGS) برای بررسی اینکه آیا یک نوع محافظ در ژن CETP (I405V) دارید که با کاهش خطر فشار خون بالا مرتبط است، استفاده کنید؟

  1. به مرورگر ژنوم بروید. در گوشه سمت چپ بالای مرورگر ژنوم، می توانید یک نوار جستجو پیدا کنید.
  2. rsID ها برای I405V است rs5882. با استفاده از پایگاه داده dbSNP، می توانید مختصات ژنوم را در قالب پیدا کنید [chromosome number][chromosome location] است 16:56982180 (ژنوم مرجع GRCh38).
  3. این مکان را در نوار جستجو کپی کرده و اینتر را فشار دهید.
  4. مرورگر ژنوم اکنون روی این مکان‌ها بزرگنمایی می‌کند.
  5. “خط مرکز” را در نوار بالا فعال کنید تا مکانی را که به آن نگاه می کنید بهتر ببینید.
  6. باید نوارهای خاکستری روی هم را ببینید. اینها توالی DNA شخصی شما هستند که با یک توالی ژنوم مرجع (حروف رنگی بالا) تراز شده اند. اگر توالی DNA شما با مرجع مطابقت داشته باشد، نوارها خاکستری هستند. اگر دنباله به نحوی با مرجع متفاوت باشد، حروف و نمادهای مختلفی را در رنگ های مختلف خواهید دید.
  7. برای نوع rs5882، در صورت مشاهده یک آلل محافظ دارید آ (به جای مرجع جی آلل که با نوارهای خاکستری مشخص می شود).

نقل قول

Schechter CB، Barzilai N، Crandall JP، Atzmon G. ژنوتیپ پروتئین انتقال کلسترول استر (CETP) و کاهش سطوح CETP مرتبط با کاهش شیوع فشار خون بالا. Mayo Clin Proc. 2010 ژوئن؛ 85 (6): 522-6. doi: 10.4065/mcp.2009.0594. PMID: 20511482; PMCID: PMC2878255.