باغ فردوس تهران کجاست و چه امکاناتی دارد؟


شهر تهران به‌عنوان یکی از شهرهای مهم در برهه‌های تاریخی گوناگون، خصوصاً از دوره قاجاریه به بعد، میزبان بناهای تاریخی متعددی است. در هر گوشه از این شهر بناهای تاریخی حیرت‌انگیزی نظیر باغ فردوس خودنمایی می‌کنند. اگر تاکنون از پارک وی تهران به سمت تجریش حرکت کرده باشید، حتماً این بنای زیبا را دیده‌اید. حتی محله‌ای به همین اسم در این مسیر وجود دارد. در این مقاله می‌خواهیم شما را با مجموعه دیدنی باغ‌فردوس آشنا کنیم.

باغ فردوس تهران کجاست و چه امکاناتی دارد؟

آشنایی با باغ فردوس و نحوه دسترسی به آن

اگر بخواهیم نگاهی به تاریخچه باغ موزه فردوس داشته باشیم، باید به دوره قاجاریه سفر کنیم؛ یعنی زمانی که باغ‌های زیادی در تهران ایجاد شدند و برخی از آن‌ها تا به امروز نیز در قلب پایتخت می‌درخشند. این باغ در زمان محمد شاه قاجار و به دستور «حاجی میرزا آقاسی»، صدراعظم شاه ساخته شد. البته در آن دوره این باغ وسعت بسیار زیادی داشت؛ از اسدآباد و تجریش تا الهیه، از تجریش در شرق و محمودیه در غرب، همگی محدوده باغ زیبای فردوس را مشخص می‌کردند. با گذر زمان و فراز و فرودهایی که این باغ متحمل شد، اکنون چیزی جز یک عمارت و باغی کوچک باقی نمانده است.

زمانی که باغ چشم‌نواز فردوس ساخته شد، ناصرالدین شاه آن را به دختر خود هدیه داد؛ بنابراین باغ به تملک داماد او درآمد. اصلی‌ترین تخریب و تصرف در باغ زمانی اتفاق افتاد که مالکیت باغ به دوستعلی خان، پسر معیرالممالک رسید.

او که علاقه‌ای به حفاظت از باغ نداشت، آسیب‌های زیادی به باغ وارد کرد. حتی سنگ‌های مرمر باغ را نیز جدا کرد تا برای نمای عمارتی به نام «امیریه» استفاده کند. از سوی دیگر، در تاریخ باغ موزه فردوس آمده که «محمد ولی خان»، نقش مهمی در آبادی باغ داشته است.

او عمارت را آباد و قنات‌ها و استخرها را دایر کرد. روند دست به دست شدن باغ تا سال‌های سال ادامه داشت. در دوره پهلوی باغ موزه فردوس به برگزاری جشن‌های ۲۵۰۰ ساله اختصاص یافت و پس از انقلاب اسلامی نیز در اختیار صدا و سیما و همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. در سال ۱۳۸۱ سرانجام باغ زیبای فردوس به موزه سینمای ایران تغییر کاربری داد و به شکل فعلی خود درآمد.

باغ فردوس تهران کجاست و چه امکاناتی دارد؟

دسترسی به باغ فردوس با حمل و نقل عمومی

اگر بخواهید به باغ فردوس دسترسی داشته باشید، به راحتی می‌توانید از اتوبوس‌های خط ویژه یا همان BRT استفاده کنید. پایین‌تر از پل پارک وی، در ایستگاه BRT پارک وی، اتوبوس‌ها به سمت تجریش حرکت می‌کنند. می‌توانید از این اتوبوس‌ها استفاده کنید و در حد فاصل میان پارک وی و تجریش، در ایستگاه «باغ‌فردوس» پیاده شوید. از سوی دیگر می‌توانید خودتان را به ایستگاه متروی تجریش برسانید و با مسیر برگشت BRT، به همان ایستگاه برسید.

قسمت‌های مختلف باغ‌ فردوس

به محض این که از درب اصلی باغ موزه فردوس وارد محوطه می‌شوید، زیبایی و جلال این باغ شما را مبهوت خود خواهد کرد. اگرچه از شکوه سال‌های دور چیزی باقی نمانده، اما بقایای باغ بزرگ هم جذابیت چشم‌گیری دارد. پس از آن که از مسیر مشجر و پوشیده از درختان چنار عبور کنید، به عمارت خواهید رسید. این عمارت ۱۰۰۰ متر مربع از فضای ۲۰ هزار متر مربعی باغ را شامل می‌شود و در سه و نیم طبقه ساخته شده است. نکته جالب این عمارت، شیب قابل توجه زمین آن است. کف عمارت با قسمت جنوبی باغ هم‌تراز بوده و سقف آن با قسمت شمالی باغ در یک سطح است. در حال حاضر باغ موزه فردوس، به موزه سینمای ایران تبدیل شده است.

بخش‌های مختلف موزه سینمای ایران

از سال ۱۳۷۳ برنامه ساخت موزه سینما در دستور کار قرار گرفته بود؛ اما محقق نمی‌شد. تا آن که در سال ۱۳۷۷ به همت آقایان عباس کیارستمی، عزت‌الله انتظامی، امیر ثباتی و جمعی دیگر از هنرمندان این موزه در مکان اولیه خود حوالی خیابان لاله زار فعالیت خود را آغاز کرد. پس از گذشت چند سال، در سال ۱۳۸۱ باغ موزه فردوس به این امر اختصاص داده شد و موزه سینما به این مکان منتقل گشت. در حال حاضر موزه سینما از قسمت‌های زیر تشکیل شده است:

  • تالار آغازگران

  • تالار معاصران

  • تالار بین‌الملل

  • تالار نام‌آوران

  • بخش سینمای کودک و نوجوان

  • بخش سینمای دفاع مقدس

  • تماشاخانه

  • بخش صدا و دوبله

  • اتاق علی حاتمی

  • خانه فرهاد

چه برنامه‌هایی در مجموعه باغ‌فردوس برگزار می‌شوند؟

یکی از جذاب‌ترین تفریحات شبانه در تهران، بدون شک بازدید از باغ موزه فردوس است. در این مجموعه سه سالن سینما وجود دارند که فیلم‌های روز را پخش می‌کنند و می‌توانید بلیط آن‌ها را از وب‌سایت‌های معتبر فروش بلیط تهیه نمایید؛ همچنین فروشگاه‌های مختلفی در ساختمان باغ وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به فروشگاه پوشاک، صنایع دستی و شیرینی و شکلات اشاره داشت.

افزون بر این موارد، شما می‌توانید از کافه‌های موجود نیز استفاده کنید. لذت نوشیدن یک فنجان قهوه در فضای دنج باغ، بر جانتان می‌نشیند. لازم به ذکر است برخی شب‌ها محوطه باغ پذیرای گروه‌های موسیقی مختلف است که به صورت خودجوش، موسیقی زنده اجرا می‌کنند؛ البته اغلب از فعالیت این هنرمندان در باغ موزه فردوس ممانعت به عمل می‌آید.

باغ فردوس تهران کجاست و چه امکاناتی دارد؟

این مجموعه تا چه ساعتی از روز فعالیت دارد؟

باغ موزه فردوس در روزهای شنبه و ایام سوگواری تعطیل است و امکان بازدید از آن وجود ندارد. از یکشنبه تا جمعه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ می‌توانید از موزه بازدید نمایید؛ البته سایر قسمت‌های باغ نظیر کافه‌ها یا غرفه‌های فرهنگی از ۹ تا ۲۴ مشغول به فعالیت هستند.

با فلای تودی به آسانی به هر نقطه دنیا سفر کنید

آن دسته از افرادی که هنوز به تهران سفر نکرده‌اند یا علی‌رغم سفر، فرصت بازدید از جاهای دیدنی نظیر باغ‌فردوس را نداشته‌اند، حتماً در اولین فرصت پایتخت را برای سفر انتخاب کنند و از زیبایی‌های بی‌شمار آن بهره‌مند شوند. یکی از نکات مهم درباره سفر به پایتخت این است که هزینه‌ها در این شهر بالاست و برای آن که هزینه سفر را به حداقل برسانید، لازم است خرید بلیط هواپیما و بلیط قطار و یا رزرو هتل را با کمترین قیمت انجام دهید.

برای این کار پیشنهاد می‌کنیم وبسایت «فلای تودی» را مدنظر قرار دهید. این مجموعه بیش از ۹۰۰ خط هوایی و بیش از ۱.۵ میلیون هتل در سراسر دنیا را پوشش می‌دهد و مهم‌تر این که کمترین قیمت را در میان رقبا ارائه می‌کند. بدون شک فلای تودی با چندین سال سابقه، بهترین انتخاب برای سفرهای شما خواهد بود.



منبع