9 ویتامین و ماده مغذی موثر بر سلامت چشم

چشم ها اندام های پیچیده ای هستند که برای عملکرد صحیح و سلامت چشم  Eye Health به ویتامین ها و مواد مغذی مختلف نیاز  است .بیماری های مختلفی ممکن است چشم را تحت تاثیر قرار دهند که به نظر می رسد تغذیه در بروز همه آنها تأثیر دارد.

ُسلامت چشم و تغذیه

در این مقاله با 9 ویتامین اصلی که به حفظ سلامت چشم کمک می کند آشنا شوید

1. ویتامین A

ویتامین A با حفظ شفافیت قرنیه چشم ، که پوشش خارجی چشم بیمار است ، نقش مهمی در بینایی بازی می کند.
این ویتامین همچنین یکی از اجزای رودوپسین است ، پروتئینی در چشم این امکان را می دهد تا در شرایط نور کم باز هم اطراف را ببینید .
کمبود ویتامین A در کشورهای پیشرفته نادر است ، اما در صورت عدم درمان می تواند منجر به یک بیماری جدی به نام خشکی چشم شود.

Xerophthalmia یک بیماری پیشرونده چشم است که با شب کوری آغاز می شود. اگر کمبود ویتامین A ادامه یابد ، مجاری اشک و چشم بیمار خشک می شوند. در نهایت ، قرنیه چشم بیمار نرم می شود و منجر به کوری برگشت ناپذیر می شود .

ویتامین A همچنین می تواند به محافظت در برابر سایر بیماری های چشم کمک کند. برخی مطالعات نشان می دهد که رژیم های غذایی حاوی ویتامین A ممکن است با کاهش خطر آب مروارید و دژنراسیون ماکولای وابسته به سن (AMD) همراه باشد.
برای حفظ سلامت عمومی چشم ، غذاهای غنی از ویتامین A به جای مکمل ها توصیه می شود. سیب زمینی شیرین و سبزیجات سبز برگ ، کدو تنبل و فلفل دلمه ای منبع غنی این ویتامین هستند.

2. ویتامین E

اعتقاد بر این است که بسیاری از بیماری های چشمی با استرس اکسیداتیو مرتبط است ، که عدم تعادل بین آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد در بدن بیمار است

ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که به محافظت از سلول های بیمار – از جمله سلول های چشمی – در برابر آسیب رادیکال های آزاد ، مولکول های مضر و ناپایدار کمک می کند.
علاوه بر این ، برخی مطالعات نشان می دهد که رژیم های غذایی حاوی ویتامین E ممکن است به جلوگیری از آب مروارید مربوط به افزایش سن کمک کند.

با این وجود ، رژیم غذایی حاوی ویتامین E کافی برای حفظ سلامت چشم مناسب توصیه می شود. برخی از گزینه های غنی از ویتامین E شامل آجیل ، دانه ها و روغن های پخت و پز است. ماهی قزل آلا ، آووکادو و سبزیجات سبز برگ نیز منابع خوبی هستند.

ُسلامت چشم و سبزیجات

3. ویتامین C

مانند ویتامین E ، ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که ممکن است از چشم بیمار در برابر آسیب رسیدن ناشی از رادیکال های آزاد محافظت کند .

ویتامین C و چندین ماده مغذی دیگر در مکمل AREDS استفاده می شود ، که ممکن است به کسانی که AMD دارند سود برساند.
علاوه بر این ، ویتامین C برای ساخت کلاژن مورد نیاز است. کلاژن پروتئینی می باشد که در ساخت قرنیه و صلبیه در چشم نقش بسزایی دارد .

ویتامین C ممکن است به بیمار در کاهش خطر ابتلا به آب مروارید کمک کند ، بیماری ای که باعث کدر شدن چشم بیمار و اختلال در بینایی می شود.
مطالعه دیگری نشان داد که استفاده مکمل های منظم ویتامین C ممکن است خطر آب مروارید را تا 45٪ کاهش دهند .مرکبات و میوه های گرمسیری ، فلفل دلمه ای ، کلم بروکلی و کلم پیچ حاوی مقادیر زیادی ویتامین C هستند.

4. ویتامین های B6 ، B9 و B12

محققان همچنین چندین ویتامین B را برای تأثیر آنها بر سلامت چشم ، به ویژه ویتامین های B6 ، B9 و B12 بررسی کرده اند.
این ترکیب از ویتامین ها می تواند سطح هموسیستئین را کاهش دهد ، پروتئینی در بدن بیمار که ممکن است با التهاب و افزایش خطر ابتلا به AMD همراه باشد.

با این حال ، برای تأیید فواید این مکمل ها ، تحقیقات بیشتری لازم است. بعلاوه ، مشخص نیست که آیا افزایش مصرف غذاهای غنی از ویتامین B اثرات مشابهی دارد یا نه.

5. ریبوفلاوین

ویتامین B دیگری که در رابطه با سلامت چشم مورد مطالعه قرار گرفته ، ریبوفلاوین (ویتامین B2) است. به عنوان یک آنتی اکسیدان ، ریبوفلاوین توانایی کاهش استرس اکسیداتیو در بدن بیمار ، از جمله چشم ها را دارد.

به طور خاص ، دانشمندان در حال مطالعه پتانسیل ریبوفلاوین برای جلوگیری از آب مروارید هستند ، زیرا کمبود طولانی مدت ریبوفلاوین ممکن است منجر به این بیماری شود. جالب اینجاست که بسیاری از افراد مبتلا به آب مروارید نیز دارای کمبود این آنتی اکسیدان هستند.

مقامات بهداشتی مصرف 1.1-1.3 میلی گرم ریبوفلاوین در روز را توصیه می کنند. دستیابی به این مقدار معمولاً آسان است ، زیرا بسیاری از غذاها سرشار از ریبوفلاوین هستند. برخی از نمونه ها شامل جو دوسر ، شیر ، ماست ، گوشت گاو و غلات غنی شده است.

رُوش موثر سلامت چشم

6. نیاسین

عملکرد اصلی نیاسین (ویتامین B3) در بدن کمک به تبدیل غذا به انرژی است. همچنین می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کند.
اخیراً ، مطالعات نشان داده اند که نیاسین ممکن است در پیشگیری از گلوکوم نقشی داشته باشد ، در این شرایط عصب بینایی چشم بیمار آسیب می بیند.

مکمل ها باید با احتیاط مصرف شوند. وقتی نیاسین در مقادیر زیاد 5/1 و 5 گرم در روز مصرف شود ، ممکن است اثرات نامطلوبی برای چشم ایجاد کند ، از جمله تاری دید ، آسیب ماکولا و التهاب قرنیه .

با این حال ، هیچ مدرکی وجود ندارد که مصرف غذاهای طبیعی حاوی نیاسین دارای اثرات سو باشد. برخی منابع غذایی شامل گوشت گاو ، مرغ ، ماهی ، قارچ ، بادام زمینی و حبوبات است.

7. لوتئین و زاگزانتین

لوتئین و زاگزانتین بخشی از خانواده کاروتنوئیدها هستند ، گروهی از ترکیبات مفید که توسط گیاهان سنتز می شوند.
هر دوی این کاروتنوئیدها در ماکولا و شبکیه چشم بیمار یافت می شوند ، جایی که مسئول فیلتر کردن نور آبی است ، بنابراین از چشم فرد در برابر آسیب محافظت می کنند

ممکن است در حدود 6 میلی گرم لوتئین و زاگزانتین فوایدی داشته باشد و یک رژیم غذایی غنی از میوه و سبزیجات به طور طبیعی این مقدار را تأمین می کند. سبزیجات اسفناج ، کلم پیچ و کلارد پخته شده به ویژه در این کاروتنوئیدها زیاد است

8. اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 نوعی چربی اشباع نشده چند منظوره است. غشای سلولی شبکیه چشم انسان حاوی غلظت بالایی از DHA ، نوع خاصی از امگا 3 است.

چربی های امگا 3 علاوه بر کمک به تشکیل سلول های چشم ، دارای خواص ضد التهابی هستند که ممکن است در پیشگیری از رتینوپاتی دیابتی (DR) نقش داشته باشد.

چربی های امگا 3 همچنین ممکن است با کمک به تولید اشک بیشتر ، به افرادی که بیماری خشکی چشم دارند کمک کند. با این شرایط ، کمبود اشک باعث خشکی ، ناراحتی و گاهی اوقات تاری دید می شود .
برای افزایش اسیدهای چرب امگا 3 ، منابع غنی مانند ماهی ، بذر کتان ، دانه های چیا ، سویا و آجیل را در خود بگنجانید. امگا 3 را می توان در روغن های پخت و پز مانند کلزا و روغن زیتون نیز یافت.

ُسلامت چشم سالمند

9. تیامین

تیامین یا ویتامین B1 در عملکرد صحیح سلول و تبدیل غذا به انرژی نقش دارد. این ویتامین احتمالاً در کاهش خطر آب مروارید موثر است .
علاوه بر این ، تیامین به عنوان یک درمان بالقوه برای مراحل اولیه DR پیشنهاد شده است.

منابع غذایی تیامین شامل غلات کامل ، گوشت و ماهی است. علاوه بر این ، تیامین اغلب به غذاهایی مانند غلات صبحانه ، نان و ماکارونی اضافه می شود.

مرکز پرستاری سلامت اول با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.

کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
لطفا به این مقاله امتیار دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید