رژیم غذایی کتوژنیک چیست و چه فوایدی دارد؟

با رژیم غذایی کتوژنیک سریع و آسان لاغر شوید

رژیم غذایی کتو به عنوان راهی برای کاهش وزن سریع بین مردم شناخته می‌شود. شواهدی وجود دارد که این رژیم موجب کاهش ابتلا به دیابت و سرطان و احتمالا نقرس می‌شود.

نقرس نوعی آرتروز التهابی است. قبل از این که این رژیم را امتحان کنید باید به یاد داشته باشید که این رژیم برای همه نیست و ممکن است برای برخی عوارض جانبی مضری داشته باشد.

رژیم غذایی کتو معمولا برای افراد سالم و یا دارای بیماری‌های مزمنی مانند دیابت نوع دو، مقاومت به انسولین، چاقی و سندرم تخمدان پلی کیستیک مفید می‌باشد.

ممکن است رژیم غذایی کتو داراری عوارضی مانند سردرد، خستگی، حالت تهوع، باشد. عوارضی مانند: گرفتگی عضلات پا، بوی بد دهان و یبوست یا اسهال هم گزارش شده است.

رژیم کتوی سریع

در رژیم غذایی کتو سریع در روز یک بار اجازه دارید غذا بخورید

  • رژیم غذایی کتو یک رژیم غذایی با میزان چربی بالاست که هدف از آن وارد شدن سریع به مرحله چربی سوزی است
  • در رژیم کتو سریع رژیم کتو با روزه داری متناوب همراه می‌شود و شما در روز تنها یک وعده غذا می‌خورید
  • کارشناسان معتقد هستند این رژیم در طولانی مدت ماندگاری ندارد و می‌تواند برای برخی از افراد مضر و ناسالم باشد

مبلغان کتو آن را به عنوان یک رژیم غذایی پرچرب و کم کربوهیدرات تبلیغ می‌کنند. اما برای اکثر مردم حفظ این رژیم دشوار است و آن‌ها را محدود می‌کند. حالا کتوی سریع، شدیدتر و محدود کننده‌تر از  کتوی معمولی به میدان رژیم‌های غذایی امده است!

در این سیستم به شما بشارت داده می‌شود که با ادغام کتو و روزه سریع‌تر وارد فاز چربی سوزی و کاهش وزن خواهید شد.

در این سیستم افراد یک وعده غذا در بازه زمانی 8 ساعت می‌خورند و 16 ساعت چیزی نمی‌خورند. این کم غذا خوردن و روزه داری متناوب سرعت کتو را افزایش می‌دهد، البته باید خاطر نشان کرد که آن یک وعده غذایی هم باید مورد تایید این رژیم باشد.

سرعت و میزان کاهش وزن در این سیستم بالاست و مشخص شده است که خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و سرطان را کاهش می‌دهد. اما ممکن است عوارض جانبی مضری هم بر روی مردم داشته باشد که نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.

ما از دو کارشناس تغذیه در مورد مزایای و مخاطرات این رژیم پرسیدیم: باید این رژیم را امتحان کرد یا نه؟

کتوی سریع چیست؟

سینتیا تورلو متخصص تغذیه می‌گوید: کتو سریع برنامه‌ای برای دستیابی سریع‌تر به کتوز (چربی سوزی) است و توسط هارلان کیلشتاین که یک متخصص تغذیه نیست مطرح و معرفی شده است.

برنامه غذایی کتو سریع مشابه کتو سنتی است و افراد را به داشتن رژیم غذایی پرچرب و کم کربوهیدارت دعوت می‌کند. در هر دو نوع کتو، بدن در حالت چربی سوزی قرار می‌گیرد و بدن به جای گلوکز چربی می‌سوزاند. بدن در حالت کتوز مشابه یک ماشین چربی سوز عمل می‌کند و این رمز کاهش وزن در رژیم کتو است!

تفاوت رژیم کتوژنیک سریع با روش سنتی چیست؟

در این سیستم روزانه تنها یک بار غذا می‌خورید. غذای پرچرب و کم کربوهیدرات. در این رژیم شما سریع‌تر از کتو سنتی وارد فاز چربی سوزی و در نتیجه کاهش وزن می‌شوید.

هم‌چنین در این رژیم افراد روزه می‌گیرند. یعنی در روز ساعاتی را گرسنه می‌مانند. تونی کاستیلو مشاور تغذیه توضیح داد: روزه می‌تواند به روند ورود به مرحله کتوز کمک کند. وی افزود: اگر روزانه کم‌تر از 50 گرم کربوهیدارت دریافت کنید معمولا بعد از 2 تا 4 روز وارد مرحله کتوز می‌شوید. حتی ممکن است فرد سریع‌تر از زمان گفته شده وارد مرحله چربی سوزی شود.

کاستیلو می‌گوید: در رژیم‌های کتو (چه سنتی و چه سریع) تمرکز بر روی چربی‌ها است، در این حالت بدن شما آب بیشتری دفع می‌کند زیرا چربی‌ها آب دوست نیستند. این به این معنی است که کاهش وزن دیده شده در واقع کاهش آب بدن یا حتی عضلات است نه چربی واقعی.

رژیم غذایی‌ای این‌چنین شدید و محدود کننده همراه با مشکلات جانبی است

ممکن است در این رژیم شما سریع‌تر وارد مرحله کتوز شوید، اما متخصصان و کارشناسان به چند نکته در مورد این سیستم اشاره کردند.

کاستیلو گفت: برنامه‌های رژیم غذایی این چنینی معمولا کوتاه مدت هستند و پیگیری آن‌ها در دراز مدت سخت و چالش برانگیز است.

وی هم‌چنین معتقد است: حفظ باید و نباید‌های این رژیم حتی زمانی که با دوستان برای غذا خوردن بیرون می‌روید دست و پا گیر و سخت است. وی می‌گوید عوارض جانبی این رژیم در طولانی مدت بر روی افراد نامشخص است.

مهم است که قبل از انتخاب برنامه و رژیم غذایی اهداف سلامتی خود را مشخص کنید مثلا در رژیم کتو عضله‌سازی با دشواری همراه است.

یک متخصص تغذیه معتقد است که کتو یک فلسفه تغذیه‌ای سالم و پایدار نیست و باید برای کوتاه مدت در نظر گرفته شود.

Thurlow می‌گوید: نگرانی من این است که افراد در طول این رژیم دچار مشکلاتی در عضلات، تیرویید، و یا آدرنال و هورمون‌های جنسی شوند.

وی می‌افزاید: این رژیم برای همه افراد مناسب نیست و تاثیرات یکسانی ندارد. ممکن است برای عده‌ای ناموفق و مضر باشد.

غیر از آن، داشتن یک وعده غذایی در روز برای همه افراد ممکن و مفید نیست. وی خاطرنشان کرد: بر خلاف وعده‌هایی که مبلغان‌ای رژیم می‌دهند بسیاری از افراد نمی‌توانند مواد غذایی مورد نیاز خود را در یک وعده غذایی دریافت کنند و یا در همان یک وعده مقدار غذای بسیار زیادی مصرف می‌کنند.

علاوه بر این، چرخه ساعت‌ها گرسنگی و سپس خوردن یک وعده غذایی بزرگ و مفصل ممکن است برای سلامت روانی افراد مفید نباشد.

کاستیلو خاطر نشان کرد: هنگامی که برنامه‌های رژیم غذایی شامل روزه‌داری است، مهم است افراد از سابقه‌ی غذایی که قبلا خوردند مطلع باشند. این برنامه ممکن است برای افراد حواس پرت کارایی چندانی نداشته باشد.

اگر تشخیص دادید که رژیم غذایی کتو سریع برای شما خوب کار می‌کند بدانید که می‌توانید این نتیجه موفق را با رژیم‌های غذایی متعادل‌تر نیز بدست بیاورید. روزه‌داری متناوب می‌تواند با اکثر برنامه‌های غذایی متعادل دیگر همراه شود و مختص کتو نیست.

تریتا را در جهت رسیدن به اهدافش حمایت کنید:

منابع:

  1. https://www.healthline.com/health-news/what-is-speed-keto
  2. https://www.healthline.com/health/gout/keto-and-gout

دیدگاهتان را بنویسید