چگونه یک دامنه حرفه ای انتخاب کنیم؟ راهنمای ثبت یک دامنه خاص و شیک


چگونه یک دامنه مناسب پیدا کنیم؟

دامنه یا دامین چیست؟ سوالی است که برای اکثر افراد در هنگام انجام فعالیت‌های مختلف تحت وب، به وجود می‌آید. دامنه یک نام است که برای سایت انتخاب می‌شود، اما این این نام گذاری در دنیای سایت‌ها شرایط خاص خود را دارد.

بهتر است قبل از هرچیزی بدانید که ثبت دامنه برای سایت اصلا کار پیچیده‌ای نیست. با توجه به برسی‌های تخصصی در این زمینه، ثبت و انتخاب یک دامنه حرفه‌ای نیازمند رعایت نکاتی است که به طور مستقیم روی سایت، تاثیرات مثبت و منفی می‌گذارد.

انتخاب یک دامنه خوب، همانند نام گذاری یک مغازه است، با این تغییر که این اسم یا آدرس، در دنیایی تحت وب برای نام گذاری سایت استفاده می‌شود، و بر اساس این اسم، ما می‌توانیم وارد سایت‌های مختلف شده یا خودمان سایت داشته باشیم.

در ادامه این مطلب به طور دقیق به برسی این موضوع می‌پردازیم که برای انتخاب یک دامنه مناسب و اصولی چه راه‌هایی وجود دارد و سپس به سراغ معرفی سایت‌هایی می‌رویم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید یک دامنه حرفه‌ای پیدا کرده و ثبت کنید.


دامنه چیست؟

دامنه یک نام یا آدرس تحت وب است که برای معرفی و شروع فعالیت یک سایت در دنیای دیجیتالی انتخاب می‌شود. اگر دامنه را به عنوان آدرس در نظر بگیرید، دقیقا شبیه به همان آدرس منزل است که برای خرید اینترنتی از آن استفاده می‌کنید. تمام تبادل اطلاعات در دنیای شبکه از طریق آدرس‌های مشخص هر قاره و کشور انجام می‌شود، اما این آدرس دهی در غالب اعداد یا همان IP است و برای این که کامپیوترها یکدیگر را پیدا کنند انتخاب می‌شود.

تصور کنید اگر برای وارد شدن به یک وب سایت، باید یک رشته اعداد را از حفظ وارد می‌کردید، آنوقت شرایط چطور بود؟ دامنه دقیقا همان آدرسی است که برای نام گذاری و آدرس دهی به یک سایت و معرفی آن در دنیایی وب از آن استفاده می‌کنند. و این نام بعد از .www شروع می‌شود.

یک نام یا یک آدرس حرفه‌ای اولین کاری است که برای راه‌اندازی یک سایت باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. این مسئله بر آینده کاری شما تاثیر زیادی دارد، اما در صورتی که برای انتخاب این نام، اطلاعات و آگاهی کافی در این حوزه را داشته باشید.

انتخاب یک نام مناسب برای وب‌سایت منحصر به مالک آن است و تغییر آن در آینده به طور جدی بر روی فعالیت سایت تاثیر منفی می‌گذارد. پس بهتر است قبل از ثبت اسم و انتخاب پسوند سایت، برای پیدا کردن دامنه مناسب، وقت بگذارید و با صبر و آینده نگری این کار را انجام دهید.


چگونه یک دامنه اصولی انتخاب کنیم؟

بخش های مختلف دامنه

در ادامه و بعد از برسی مفهوم دامنه، بهتر است به سراغ نحوه انتخاب دامنه برویم. این کار نیازمند رعایت اصول و قواعدی است تا در راستای فعالیت شما، نتیجه کاملا قابل قبولی از کیفیت کارتان را ارئه دهد. این اصول، شما را راهنمایی می‌کنند تا با توجه به نوع فعالیت سایت، بهترین پسوند را انتخاب کرده و در نتیجه یک نام مناسب را نیز در کنار پسوند انتخاب کنید.

دامنه از دو بخش تشکیل شده

  1. نام دامنه: همانطور که قبلا توضیح داده شد، این اسم به سایت داده می‌شود تا به طور رسمی برای فعالیت در وب شناخته شود. برای انتخاب یک دامنه خوب هیچ محدودیتی وجود ندارد و می‌توانید، از هر اسمی که دلتان می‌خواهد استفاده کنید، اما مشکل اینجاست که این اسم باید سرهم باشد، و به همین دلیل برای انتخاب آن باید دقت کنید.
  2. پسوند: اگر به انتهای نام هر دامنه توجه کنید، چند کلمه اختصاری مانند: ir، com، net وجود دارد که هرکدام کارکرد خاص خود را دارند و به تجارت‌های مختلف مربوط می‌شوند. اگر می‌خواهید به صورت حرفه‌ای یک دامنه ثبت کنید، بهتر است در ابتدا حوزه و نوع فعالیت خود را بشناسید. در ادامه مقاله بیشتر به معرفی پسوندها می‌پردازیم.

۱- انتخاب یک نام دامنه خوب

  • نام دامنه باید کوتاه باشد: قطعا همه افرادی که در فضای وبسایت فعالیت می‌کنند، تلاش دارند تا هرچه بیشتر، اسم سایت توسط کاربران به خاطر سپرده شود. بهتر است از انتخاب کلمات پیچیده و طولانی پرهیز کنید، زیرا در به یاد آوردن نام سایت توسط کاربر، به طور جدی مشکل ایجاد می‌کند. یک دامنه کوتاه می‌تواند به راحتی نوشته شود و در نتیجه بهتر نیز، در حافظه ثبت می‌شود.
  • تایپ کردن نام دامنه باید ساده باشد: برای انجام این کار به صورت کاملا اصولی، بهتر است به دنبال اسمی باشید که تایپ کردن آن به زبان انگلیسی یا (فینگلیش) آسان باشد. البته این کار برای افرادی که قصد دارند نام شرکت یا شعبه دوم مغازه خود را در فضای وب‌سایت‌ها ثبت کنند، تا حدودی متفاوت است. اما بهتر است یک نام، بر اساس کلمات کلیدی مربوط به کسب کار و محتوایی که ارائه می‌دهید انتخاب کنید. و حتما این نام کوتاه و تایپ آن ساده باشد.

۲- استفاده از کلمات کلیدی برای نام گذاری دامنه

بسته به نوع فعالیت سایت شما، کلمات کلیدی مختلف و زیادی وجود دارند و استفاده از این کلمات کلیدی که کاربران در مرورگرها به دنبال آن‌ها هستند، در رتبه بندی و سئو سایت تاثیر مثبتی و قابل مشاهده‌ای دارد. و در صورتی که از یک کلمه کلیدی در شروع نام دامنه خود استفاده کنید، تاثیر این حرکت را زودتر از بازدهی سایت متوجه خواهید شد. در ادامه بهترین مزیت استفاده از کلمات کلیدی در انتخاب دامنه که به رشد تجارت شما کمک می‌کنند آورده شده است.

  • به یاد آوردن راحت نام دامنه توسط کاربران.
  • مشخص شدن نوع فعالیت و در نتیجه قابل درک بودن برای کاربر.
  • از نظر تکنیکی در رتبه بندی سایت و سئو تاثیر بسیار مثبتی دارد.
  • کمک می‌کند تا تجارت شما به راحتی به برند تبدیل شود.

۳- نام دامنه را بدون کاراکتر و اعداد انتخاب کنید

هنگام ثبت یک دامنه و دقیقا زمانی که در اینترنت به دنبال یک اسم مناسب و مختصر می‌گردید که از لحاظ نوشتاری نیز ساده و روان باشد، بسته به نوع فعالیتتان، بیشمار اسم مشابه به اسمی که شما انتخاب کردید، ممکن است شما را به فکر تغییر اسم یا عوض کردن آن بندازند.

بهتر است در این مواقع از به کاربردن اعداد و کارکترها به طور جدی پرهیز کنید. اولین مشکلی  که در این شیوه نام گذاری وجود دارد این است که، استفاده از عدد در اسم سایت، در شنیدن اسم آن سایت، هرفردی را گمراه می‌کند. شنیدن عدد در اسم سایت، مشخص نمی‌کند که به صورت (۱) نوشته می‌شود یا (یک) و ممکن است ساده بودن جستجو و یافتن سایت توسط کاربر، معنی خود را از دست بدهد.


استفاده از سایت های کمکی برای پیدا کردن نام دامنه

پیشنهاد دهنده دامنه

روند پیدا کردن نام مناسب برای سایت و دامنه ای که آزاد باشد، ممکن است تبدیل به یک کلاف در هم پیچیده‌ شود. اما جای نگرانی نیست، زیرا با استفاده از سایت‌های کمکی به راحتی می‌توانید با وارد کردن اسم مورد نظر و انتخاب پسوند مناسب، تمام اسم‌های مشابه یا پیشنهادهایی که بتوانید در این تعداد بیشمار دامنه، نام مورد نظرتان را پیدا کنید در اختیار شما قرار می‌گرند.

بهتر است بدانید هرکدام از این سایت‌ها خدمات متفاوت، اما مشابه‌ای را به کاربران خود ارائه می‌دهند، و بهتر است با استفاده از این ابزارها، به روش کاملا حرفه‌ای برای پیدا کردن اسم مورد نظر خود اقدام کنید. در ادامه می‌توانید برای برسی اسامی مورد نظر، وارد سایت Domain Generator و بهترین نام دامنه را برای سایت خود پیدا کنید و از کاربردهای مختلفی که این سایت برای کاربران در نظر گرفته به خوبی استفاده کنید.


انواع پسوند دامنه سایت

با توجه حوزه کاری و نوع فعالیتی که در بستر اینترنت و در غالب سایت قرار است انجام دهید، بهتر است برای انتخاب نوع پسوند دامنه خود، به طور جدی دقت داشته باشید. زیرا تعداد زیادی از پسوندهای مختلف وجود دارد که هر کدام کاربرد خاص خود را داشته و برای کارهای مختلف، یک پسوند مربوط به نوع آن فعالیت وجود دارد. در ادامه می‌توانید انواع پسوند و کاربرد آن‌ها را مطلاعه کنید.

  • Ir : برای کسب و کارهای محلی در کشور ایران.
  • Com : مناسب برای کارهای بین المللی.
  • Net : مناسب برای شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تحت وب و اینترنت.
  • Org : کلمه Organization که برای معرفی سازمان های تجاری با پسوند Org. شناخته می‌شود.
  • Biz : برای شرکت‌های تجاری
  • Tv : مناسب برای سایت‌های شبکه‌های تلویزیونی.
  • Tech : برای فعالیت در حوزه آموزش
  • Blog : برای نویسندگان وبلاگ.
  • io : مناسب برای فعالیت در حوضه استارتاپ.

سخن آخر

با توجه به گسترش کسب کار و استفاد از وب سایت‌های مختلف، روز به روز افراد زیادی با توجه به نوع فعالیت خود، از سایت برای انتشار و تولید محتوای گوناگون استفاده می‌کنند و این دلیلی است که به خاطر بودن در یک فضای رقابتی و کاملا حرفه‌ای‌، بهتر است با توجه به اصول گفته شده برای ثبت یک دامنه مناسب اقدام کنید.

همانطور که در این مقاله به آن اشاره شد، یک دامنه از دوبخش، یعنی نام و پسوند تشکیل شده و قبل از ثبت دامنه، بهتر است حوضه فعالیت خود را مشخص کرده و سپس به سراغ پیدا کردن نام مناسب بروید. همچنین با استفاده از لینکی که در بالا قرار دادیم، نام انتخابی خود را برای پیدا کردن دامنه رند و خاص در سایت گفته شده جستجو کرده تا به بهترین نحو یک دامنه کاملا حرفه‌ای را ثبت کنید.



منبع