چاقی ممکن است خطر سرطان را برای افراد مبتلا به BRCA افزایش دهد


اگرچه بسیاری از مردم آن را یک موضوع زیبایی می دانند، اما متخصصان چاقی را به عنوان یک مشکل پزشکی تعریف می کنند. متخصصان مراقبت های بهداشتی درمان چاقی را برای پیشگیری از بیماری های مختلف مانند بیماری قلبی، دیابت، فشار خون بالا توصیه می کنند. این شامل سرطان های خاص از جمله سرطان سینه نیز می شود.

پزشکان معمولاً زمانی چاقی را تشخیص می دهند که شاخص توده بدنی (BMI) 30 یا بالاتر باشد.

افراد در هر شکل و اندازه ای هستند. چاقی ناشی از ترکیبی از عواملی مانند ژنتیک، فیزیولوژی، تأثیرات محیطی، رژیم غذایی و انتخاب فعالیت بدنی است. این یک مسئله بهداشتی رایج و پرهزینه در ایالات متحده است. از سال 2017 تا 2020، نرخ چاقی در ایالات متحده 41.9 درصد بوده است که بیش از 10 درصد نسبت به دوره گزارش قبلی افزایش یافته است.

مدیریت وزن
مدیریت وزن. PublicDomainPictures.net

همانطور که قبلا ذکر شد، چاقی در بسیاری از بیماری‌های مهم نقش دارد. به عنوان مثال، یک عامل خطر شناخته شده برای سرطان سینه در زنان یائسه در جمعیت عمومی است. با این حال، ارتباط بین چاقی و خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان مبتلا به BRCA جهش کمتر مشخص است. این جهش ها بسیار مهم هستند، زیرا ارتباط قوی با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه و همچنین سرطان تخمدان دارند. محققان اخیراً به دنبال درک ارتباط بین BMI و خطر ابتلا به سرطان سینه در این گروه پرخطر برای اطلاع از راهبردهای پیشگیری بوده اند.

با انجام این کار، این کار ممکن است راه‌هایی را پیشنهاد کند که در آن سلامت وزن ممکن است برای زنان دارای جهش‌های ژنتیکی پرخطر مفید باشد.

نمونه بافت سرطان پستان و مطالعات ژنتیکی

این مطالعه، منتشر شده در پزشکی ترجمه علوماز مدل‌های آزمایشگاهی و موشی برای بررسی رابطه بین نشانگرهای چاقی و آسیب DNA در بافت سینه زنان مبتلا به BRCA جهش ها

آنها با بررسی نمونه بافت سینه از 69 زن بدون سرطان سینه که حامله بودند، شروع کردند BRCA جهش و ماستکتومی شده بود. آنها دریافتند افرادی که BMI بالاتری دارند، خطر آسیب DNA بیشتری دارند.
آنها همچنین چندین مطالعه ژنتیکی را با استفاده از بافت نماینده غیر سرطانی انجام دادند BRCA جهش ها و کنترل های بی تاثیر توالی یابی RNA نشان داد که بیش از 2000 ژن در زمان وجود چاقی تنظیم مثبت می شوند، در حالی که کمتر از 2000 ژن کاهش می یابد. این تغییرات با آسیب DNA مرتبط بود و تحقیقات بیشتر نشان داد که استروژن و سایر مسیرهای هورمونی ممکن است باعث ایجاد این تغییرات ژنتیکی و آسیب DNA بعدی شوند.

مدل های موس

مطالعات موش به دنبال ارزیابی این بود که آیا آسیب سلول های اپیتلیال ناشی از عوامل مرتبط با چاقی باعث افزایش حضور تومورها در ارگانیسم های مبتلا به چاقی می شود یا خیر. BRCA جهش، اما سابقه سرطان واضحی وجود ندارد. آنها نیمی از موش‌های مورد مطالعه را با رژیم غذایی پرچرب (HFD) و نیمی از رژیم غذایی کم‌چرب (LFD) ارائه کردند. افرادی که HFD داشتند، بافت سینه‌ای داشتند که تنظیم بیولوژیکی مشابه بافت پستان انسان از زنان با BMI بالای 25 را نشان می‌داد.

مانند بافت انسانی، محققان دریافتند که موش‌های چاق آسیب بیشتری به DNA می‌زنند و زودتر از موش‌های کم وزن در معرض مواد حساس‌کننده سرطان، تومورهای پستانی ایجاد می‌کنند.

در حالی که آنها آسیب DNA قابل توجهی را در بافت تخمدان موش هایی با BMI بالای 25 مشاهده نکردند، اما متوجه افزایش آسیب در لوله های فالوپ شدند که منشاء بالقوه سرطان تخمدان است.

نتیجه گیری

در نتیجه، این مطالعه به طور مثبت افزایش BMI را با آسیب DNA مرتبط با خطر سرطان سینه مرتبط می‌داند BRCA ناقلان جهش بدون سابقه شخصی سرطان کسانی که چاق نیستند اما نشانگرهای مرتبط با چاقی مانند مقاومت به انسولین دارند نیز ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند. برای کسانی که عوامل متعددی دارند، اثرات می تواند در بالای آن تجمعی باشد BRCA جهش هایی که قبلاً به تجمع آسیب DNA کمک می کنند.

سایت های سرطان سینه
سایت های سرطان سینه منبع: آپلود کننده Cancer Research UK از طریق ویکی پدیا. CC-Attribution-Share Alike 4.0 International.

از آنجایی که محققان مسیر استروژن را به عنوان محرک بالقوه این پیوند شناسایی کردند، آنها پیشنهاد کردند که داروهای تنظیم کننده استروژن ممکن است یک روش پیشگیری موثر برای زنان دارای اضافه وزن در این دسته پرخطر باشد. آنها همچنین بررسی سایر عوامل مرتبط با چاقی را توصیه می کنند که می توانند به عنوان اهدافی برای کاهش آسیب DNA عمل کنند. چنین مداخلاتی حتی ممکن است نیاز به جراحی را طولانی یا کاهش دهد.

با این حال، مطالعه دارای محدودیت‌هایی مانند حجم نمونه کوچک 69 شرکت‌کننده است که از تمایز بین آنها جلوگیری می‌کند BRCA1 و BRCA2 جهش برای پیشگیری شخصی علاوه بر این، این مطالعه سطوح مختلف استروژن را در طول مراحل مختلف چرخه قاعدگی در نظر نگرفت. در نهایت، مدل سرطان مورد استفاده بر خلاف سرطان پستان در دنیای واقعی که در طول زمان ایجاد می‌شود، بر اساس یک نمونه از قرار گرفتن در معرض سرطان‌زا بود.

نقل قول

Bhardwaj P، Iyengar NM، Zahid H، Carter KM، Byun DJ، Choi MH، Sun Q، Savenkov O، Louka C، Liu C، Piloco P، Acosta M، Bareja R، Elemento O، Foronda M، Dow LE، Oshchepkova S ، Giri DD، Pollak M، Zhou XK، Hopkins BD، Laughney AM، Frey MK، Ellenson LH، Morrow M، Spector JA، Cantley LC، Brown KA. چاقی باعث افزایش آسیب DNA اپیتلیوم پستان در زنانی می شود که دارای جهش در BRCA1 یا BRCA2 هستند. Sci Transl Med. 2023 فوریه 22; 15 (684): eade1857. doi: 10.1126/scitranslmed.ade1857. Epub 2023 Feb 22. PMID: 36812344.

21 آوریل 2023