5 تا از بهترین روش های درمان درد مفاصل (طبیعی-گیاهی)

مفاصل در واقع محل اتصال استخوان ها به همدیگر و در واقع واسطه ای که حرکات مکانیکی بدن را برای ما مقدور میسازد. در معرفی مفاصل غضروف ها را میتوان نام برد که دامنه حرکتی محدودی دارند و با عنوان مفاصل نیمه پویا خوانده میشوند. همچنین برخی دیگر از مفاصل آن هایی هستند که دامنه حرکت آن ها نامحدود است و به آن ها مفاصل پویا گفته میشود. حال زمانی که مفاصل کارایی خود را از دست بدهند درد شروع میشوند این فرایند شروع درد مفاصل آرام و تدریجی است. در این مقاله به معرفی 5 راه طبیعی درمان درد مفاصل میپردازیم.

مهمترین علل درد مفاصل

1-آرتریت یا التهاب مفاصل: این بیماری نوعی بیماری خود ایمنی شبیه به روماتیسم است که موجب ایجاد التهاب در مفاصل میشود.

2-تاندنیت یا التهاب تاندون ها: زمانی که زردپی های اطراف مفاصل دچار التهاب شوند این بیماری ایجاد میشود و موجب ایجاد درد در مفاصل میشود.

3-کشیدگی رباط: یکی از دلایل عمده درد مفاصل کشیدگی رباط در حین ورزش یا فعالیت های سنگنین بدنی است.

4-دیگر علل درد مفاصل: آسیب های ورزشی، برخی بیماری ها از جمله نقرس و ساییدگی

حتما بخوانید: علایم آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) و نکاتی در مورد سبک زندگی

روش های درمانی

1-روغن تراپی

  • روغن سياه دانه: این روغن گياهي خوب براي پيشگيري و كاهش دردهاي مفصلي و استخواني ناشي از آب و هواي سرد و مرطوب باشد و ماساژ روغن سياه دانه بر مفاصل موجب گرم شدن عضو و كاهش دردهاي آن مي شود
  • روغن کرچک: این روغن موجب کاهش التهاب و درد مفاصل و در نهایت بهبود عضلات و گردش خون میشود.
  • روغن شتر مرغ : با توجه به خاصیت بسیار قوی ضد التهابی موجود در روغن شتر مرغ و نفوذ پذیری روغن شترمرغ درون سطح خارجی پوست می توان آن را درمانی موثر برای آرتروز، درد های عضلانی(کشیدگی، گرفتگی و رگ به رگ شدن عضلات) در نظر گرفت. فواید استفاده از روغن شتر مرغ در کاهش درد مفاصل، تورم و سختی مفاصل بر روی دست ها، پا، زانو و آرنج مشهود است.
  • روغن چهل گیاه: از مهم‌ترین عصاره های موجود در این روغن می‌توان به عصاره رزماری اشاره کرد. در کنار این عصاره شگفت انگیز می توان به عصاره دارچین، فلفل قرمز، هندوانه ابوجهل، میخک، شاه تره، فلوس، باریجه و همچنین زنجبیل نیز اشاره نمود. تمام این ترکیبات به کاهش درد مفاصل کمک کرده و التهاب مفاصل را تا حدود زیادی کاهش میدهد.

2- آب درمانی

آب درمانی از روش های مناسب برای کاهش درد مفاصل است. از جمله راه های تقویت مفاصل بدن شنا کردن و انجام ایروبیک در آب است که به افرادی که از مشکلات درد مفاصل رنج میبرند کمک شایانی میکند. در سال2015 تحقیقی مبنی بر تاثیر ورزش های آبی بر کاهش درد مفاصل انجام شد که نتیجه آن نشان از آن داشت45 دقیقه ورزش های آبی درد زانو را تسکین میدهد.

حتما بخوانید: 8 مکمل طبیعی که درد آرتروز را بصورت قابل توجهی کاهش می دهند!

3-دمنوش های گیاهی

1-دمنوش گزنه

گزنه شامل ترکیبات فعالی است که التهابات سیتوکین را کاهش میدهد.

طرزتهیه دمنوش گزنه

دو قاشق غذاخوری برگ خشک شده گزنه را در یک قوری ریخته و دو لیوان بزرگ آب با دمای ۸۰ یا ۱۰۰ درجه سانتی گراد به آن اضافه کنید. اجازه دهید دمنوش به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد. در صورت تمایل می‌توانید از توت، عسل یا نبات برای شیرین‌کردن آن استفاده کنید.

2-دمنوش زنجبیل

خواص ضد التهابی زنجبیل بر روی مفاصل و عضلات جهت کاهش درد ناشی از پیشرفت و یا ورزش شدید عمل می کند.

طرزتهیه دمنوش زنجبیل

یک عدد زنجبیل را خرد کنید و آن را به یک لیوان اضافه کنید و اجازه دهید تا 15 دقیقه بجوشد و هنگام استفاده از آن،مقداری عسل به خوبی هم بزنید و بنوشید.

حتما بخوانید: معرفی انواع روماتیسم و اختلالات آن که باید بشناسید!

3-دمنوش دارچین و زنجبیل

دارچین به علت خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی که دارد میتواند برای درمان و یا جلوگیری از التهابات و درد مفاصل و ماهیچه ها مفید باشد.

طرزتهیه دمنوش دارچین و زنجبیل

یک تکه کوچک زنجبیل را به همراه یک عدد دارچین در یک و نیم پیمانه آب بریزد و روی حرارت ملایم قرار دهید تا آب بجوش بیاید سپس 2 دقیقه صبر میکنیم تا آب بجوشد و طعم دارچین و زنجبیل در آب مشخص شود.بعد آب را از روی حرارت بر میداریم در ظرف را می پوشانیم و به مدت 10 دقیقه بر روی کتری در حال جوشیدن قرار میدهیبم تا با بخار کتری دمنوش دارچین خوب دم بکشد. در آخر هم به آن آب لیمو و عسل اضافه کنید.

4-دمنوش زردچوبه

خواص ضدالتهابی زردچوبه باعث می‌شود تا ورم و آماس مفاصل در افراد بهبود بیابد و از علائم آزاردهنده و دردناک این مشکل کم بشود. طی پژوهشی مشخص شده است که وجود ترکیب فعالی در زردچوبه موسوم به کورکومین، در کاهش درد افراد مبتلا به ورم مفاصل مفید است.

طرزتهیه دمنوش زردچوبه

۴ فنجان آب را بجوشانید؛ 1 تا ۲ قاشق چای‌خوری زردچوبه‌ی آسیاب‌شده، رنده‌شده یا پودری را به آب بیفزایید؛ اجازه بدهید تا ترکیب به‌دست‌آمده به‌مدت ۱۰ دقیقه بجوشد؛ چای را در ظرفی بریزید و بگذارید تا ۵ دقیقه خنک بشود.

با افزودن عسل، لیمو، شیرنارگیل، شیربادام و … علاوه بر بهبود طعم این نوشیدنی از خواص بیشمار این ترکیبات بهره مند شوید.

5-دمنوش یونجه

یونجه یک گیاه گل دار از خانواده نخود ها است که برای درمان آرتریت و التهاب ، همچنین دیابت و آلرژی نیز استفاده میشود.

طرزتهیه دمنوش یونجه

یک قاشق چای خوری یونجه را در 2 فنجان آب جوشیده برای 10 دقیقه بخیسانید. دمنوش شما حاضر است.

حتما بخوانید: پماد پیروکسیکام- عوارض، طرز مصرف اصولی، خرید و سایر نکات مهم

4- رژیم غذایی

نبایدها

  • گوجه فرنگي
  • گوشت قرمز
  • شير
  • روغن نباتي
  • قند
  • کافئين
  • غلات حاوي گلوتن مانند جو، گندم و جو دوسر
  • بادمجان
  • فلفل دلمه اي قرمز
  • سيب زميني

بایدها

  • ماهی
  • چای سبز
  • روغن زیتون
  • پرتقال
  • پیاز و پیازچه
  • زردچوبه
  • گیلاس

بخوانید: 9 تا از بهترین داروهای گیاهی برای درمان روماتیسم + متدهای خانگی (تحقیقات جدید)

5-سبک زندگی

1-از انجام حرکات ورزشی که به مفاصل فشار زیادی تحمیب میکنند بپرهیزید حرکات پرشی، اسکات و لانچ از جمله این حرکات هستند.

2-کفش های خود را تغییر دهید از کفش های طبی مناسب پای خود استفاده کنید.

3-وزن خود را کاهش دهید.هرچه وزن شما بالاتر باشد فشار وارده بر مفاصل شما بیشتر است.

4- از استراحت و بی تحرکی زیاد بپرهیزید هرچه فعالیت شما کمتر باشد ماهیچه ها و عضلات بدن شما ضعیف تر و آسیب پذیرتر خواهند بود.

5-توجه کنید هرچه هوای محل زندگی شما سرد و خشک تر باشد مفاصل شما درد بیشتری خواهند داشت.

6-از کمپرس هایسرد و گرم استفاده کنید. اما قبل از استفاده از پزشک خود بپرسید که چه کمپرسی برای درد مفصل شما بهتر است.

7- از یک فیزیوتراپ بخواهید تا ماساژ مناسب نوع درد را به شما آموزش دهد تا در مواقع درد بتوانید درد آن را تسکین دهید.

8- از صندلی و نیمکت‌های کوتاهی که هنگام نشستن در آنها فرو می‌روید، استفاده نکنید.

9-از نشستن متوالی و طولانی مدت بدون حرکت بپرهیزید. چون در این حالت مفاصل شما، سفت و دردناک می‌شوند.

10- هنگام ورزش و یا بلند کردن اشیا حتما فرم و حالت بدنی مناسب خود را حفظ کنید تا از فشار بیشتر جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید