عوارض رژیم کتوژنیک چیست؟

به همین دلیل رژیم کتوژنیک برای رژيم كتو نمونه رژیم کتوژنیک همه مناسب نیست. مانند آنچه در مورد مصرف چربیهای اشباع گفته شد، خطرات و مضرات عدم مصرف میوه و سبزی نیز بر کسی پوشیده نیست. برخی از افراد بر اثر مشاوره و توصیه های نادرست از سوی افراد غیر متخصص، دچار مشکلاتی مانند ریزش مو، خستگی، بالا رفتن چربی خون و عدم تغییر وزن شده اند. مصرف برخی از چربیهای غیراشباع سالم مانند آجیل (بادام، گردو)، دانهها، آووکادو و روغن زیتون در رژیم کتو مجاز است.

زمانی که منبع سوختوساز بدن بهجای کربوهیدراتها، چربیهای مجاز مانند گوشت، ماهی، تخممرغ، آجیل و روغنهای سالم باشد بدن کتوز میشود. کتوز شدن بدن به چه معناست؟ اما این رژیم گزینه ی مناسبی برای ورزشکاران حرفهای که قصد عضله سازی در بدن خود دارند و یا به دنبال افزایش وزن هستند، نمی باشد. این رژیم بیشتر مناسب ورزشکاران است زیرا باید با مصرف بیشتر کربوهیدرات، گلیکوژن از دسترفته ماهیچهها طی تمرین را جبران کنند. یک رژیم غذایی متعادل با غذاهای فرآورینشده، سرشار از میوهها و سبزیجات رنگارنگ، گوشت بدون چربی، ماهی، غلات کامل، آجیل، دانهها، روغن زیتون و آب فراوان (مانند رژیم مدیترانهای) بهترین نتیجه را در رسیدن به یک زندگی طولانی، سالم و پر جنب و جوش دارد. در نهایت، اگر به دنبال کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام هستید، توصیه ما این است که به جای رژیمهای غذایی رایج که اکثر افراد فقط چند هفته تا چند ماه به آن پایبند میمانند، سعی کنید تغییراتی را که در درازمدت پایدار هستند، در برنامه غذایی خود ایجاد کنید.

رژیم کتوژنیک در شیردهی

سطح بعدی غلبه بر فلات کاهش وزن است، زیرا افراد ممکن است در رژیم کتو فستینگ کالری کمتری مصرف کنند. علاوه بر این، از آنجایی که انجام رژیم کتوژنیک بسیار سخت است و افراد نمیتوانند برای مدت طولانی به این روش غذا بخورند، بنابراین ما اطلاعات زیادی درباره سایر اثرات درازمدت این رژیم نداریم. همچنین این رژیم غذایی هم مانند تمام رژیمهای غذایی دیگر تنها زمانی موثر خواهد بود که به مدت طولانی به آن پایبند باشید. رژیمهای کم کربوهیدرات ممکن است باعث سردرگمی، تحریکپذیری و زودرنجی شوند. درست است که رژیم کتوژنیک میتواند رویکرد کمکی خوبی در درمان برخی بیماریها و عارضهها باشد و حتی ممکن است کاهش وزن را تسریع کند؛ اما عموماً حاوی مقادیر بالایی از گوشت قرمز و سایر غذاهای چرب، فرآوریشده و نمکی است که بسیار ناسالم هستند. رژیمهای کم کربوهیدرات، مانند رژیمهای کتوژنیک، اغلب منجر به کاهش وزن میشوند.

تحقیقات نشان دادهاند که اثربخشی رژیمهای کتوژنیک وابسته به میزان کالری مصرفی نیست. این در حالی است که تقریباً هیچکس از خطرات چربیهای اشباع ناآگاه نیست! همچنین اگر BMI پایین (کم وزن) یا سابقه اختلال خوردن دارید، رژیم فستینگ برای شما مناسب نیست. البته صرفنظر از نوع آن، اگر با در نظر گرفتن تمام شرایط، تصمیم به رعایت این رژیم گرفتید، باید مقدار زیادی سبزیجات غیرنشاستهای مصرف کنید تا دچار عوارض ناشی از کمبود فیبر نشوید. در ادامه این مقاله میخواهیم در مورد نمونه برنامه غذایی کتوژنیک و مکملهای ضروری برای افرادی که این رژیم را رعایت میکنند صحبت کنیم. این رژیم معیارهای استاندارد رژیم کتوژنیک را رعایت میکند، اما بیشتر تمرکز آن روی استفاده از تریگلیسیریدها با زنجیره متوسط (MCT) است. رژیم کتوژنیک استاندارد با نام رژیم کتوژنیک با کربوهیدرات بسیار پایین (VLCKD) هم شناخته میشود.

از عوارض کوتاه مدت رژیم کتوژنیک میتوان آنفولانزای کتوژنیکی را نام برد که عوارض آن طی چند روز تا چند هفته بهبود مییابد. 6- برای آنفولانزای کتو آماده شوید آنفولانزای کتو ممکن است بعد از دو تا هفت روز از شروع رژیم کتوژنیک برای شما اتفاق بیفتد. مشکلات کلیوی: کلیهها به متابولیسم پروتئین کمک میکنند و رژیم کتو ممکن است آنها را تحت فشار بیش از حد قرار دهد. در رژیم کتو پایه اصلی صبحانه است، زیرا از غذاهایی با محتوای پروتئین و کلسیم بالاست و تا حد زیادی با خوردن آن احساس سیری میکنید. مصرف بیش از حد پروتئین ها در رژیم کتو میتواند با محصولات کتون ها تداخل داشته باشند و در عمل کتوزیس اختلال ایجاد کند. این رژیم مشابه رژیم کتوژنیک استاندارد است؛ با این تفاوت که در مصرف کالری محدودیت وجود دارد. به همين منظور در درمان تغذيه اي اين بيماران بايد علاوه بر تنظيم برنامه غذايي، نسبت به دريافت كافي انواع ريزمغذي هاي مورد نياز نيز دقت كافي داشت. Da ta w᠎as g​ener at ed with G SA Content Gen᠎erat or  D em ov᠎ersion​!

رژیم کتوژنیک چگونه لاغر میکند

با وجود خطرات احتمالی ذکر شده، پیشنهاد میکنیم قبل از آغاز رژیم کتوژنیک برای کاهش وزن، علاوه بر مشورت با یک پزشک و یک متخصص تغذیه، کمی بیشتر تفکر کنید. در اصل کتو یک رژیم کاهش وزن با کربوهیدرات کم و چربی بالا است. کتوژنیک، یک برنامه غذایی با چربی بالا؛ کم کربوهیدرات و پروتئین متوسط است که موجب کاهش وزن سریع در فرد می شود. همانطور که در ابتدای مطلب درباره رژیم کتوژنیک و کاهش وزن توضیح دادیم، رژیم غذایی کتوژنیک یکی از موثرترین روشها برای کاهش وزن و نیز کاهش خطر ابتلا به بیماریها است. در این مقاله سعی کردیم تا به صورت تکمیلی درباره رژیم کتوژنیک برای لاغری و عوارض رژیم کتوژنیک برای بدن صحبت کنیم. اگر قصد دارید با این رژیم آشنا شوید تا انتها با ما همراه باشید. کمبود مواد مغذی: اگر طیف گستردهای از سبزیجات، میوهها و غلات را مصرف نکنید، ممکن است در معرض کمبود ریزمغذیها، از جمله سلنیوم، منیزیم، فسفر و ویتامین C قرار بگیرید.

در یک رژیم روزانه حاوی 2000 کالری، ممکن است 165 گرم چربی، 40 گرم کربوهیدرات و 75 گرم پروتئین وجود داشته باشد. در رژیم روزانه 2000 کالری انرژی روزانه ، مقدار 165 گرم چربی ، 40 گرم کربوهیدرات و 75 گرم پروتئین این میزان انرزی را تامین می کنند. این رژیم نسبت به رژیم استاندارد مقدار پروتئین بیشتری را شامل میشود؛ یعنی 35% پروتئین، 60% چربی و 5% کربوهیدرات. برای کاهش این عوارض بهتر است چند هفته رژیم کم کربوهیدرات را دنبال کنید تا بدنتان یاد بگیرد چگونه چربی بیشتری بسوزاند و سپس کربوهیدرات را از رژیم غذاییتان حذف کنید.

در واقع در رژیم کتو اساس رژیم بر کاهش مصرف کربوهیدراتها (فرآوردههای قندی، نشاسته، برنج، نان و… ) و افزایش مصرف پروتئین و چربی است. برخی دیگر بر پیشگیری از سرطان متمرکز هستند. جالب توجه است، برخی از تحقیقات اولیه نشان میدهد که رژیم کتوژنیک بسیار کم کربوهیدرات ممکن است کمک کند. سؤالی که ممکن است پیش بیاید این است که آیا در این رژیم مجاز به مصرف میوه و سبزیجات هستید؟ این رژیم بدن افراد را در حالت کتوز قرار میدهد که بدن شما را مجبور به سوزاندن چربی میکند. لازم به ذکر است که مصرف پروتئین هم باید متعادل شود؛ زیرا مصرف زیاد پروتئین باعث تبدیل آن به گلوکز شده و مانع از کتوز شدن بدن میشود. اما حجم و میزان چربیهای اشباعشده از روغنها (پالم، نارگیل)، کره و کره کاکائو در این رژیم زیاد است و افراد تشویق به مصرف آنها میشوند.

مشکلات کبدی: به دلیل وجود چربی زیاد برای متابولیزه کردن، این رژیم میتواند بیماریهای قبلی کبد را تشدید کند. مطمئناً هیچکس لاغری سریع را به بهای سلامت قلب، کبد و کلیه خود نمیخواهد. در این حالت، کبد شما چربی را به مولکولهای انرژی کوچکی به نام کتون (کتون مولوکی حاوی چربی است که در زمان نبود قند در بدن تولید میشود تا به عنوان سوخت برای تامین انرژی استفاده شود) تبدیل میکند که مغز و سایر اندامها میتوانند از آن بهعنوان انرژی استفاده کنند. در تبلیغات، از رژیم کتو به عنوان یک معجزه برای لاغری نام برده میشود. این امر میتواند بدن شما را در یک حالت متابولیک به نام کتوز قرار دهد. شما می توانید با انجام آزمایش خون، ادرار و تنفس میتوان مقدار کتون در بدن را اندازهگیری کنید تا مشخص شود بدن وارد کتوز شده یا خیر. برای اینکه متوجه شوید بدنتان وارد حالت کتوزیس شده یا نه باید آزمایش خون، ادرار و میزان اکسیژن خون را داد.

چگونه رژیم کتوژنیک را شروع کنیم

1.0.3.4 • آزمایش خون و ادرار انجام شود. به عبارتی دیگر وقتی مصرف کربوهیدرات را بهطور قابلتوجهی کم می کنید، تأمین قند خون بدن، که منبع اصلی انرژی برای سلولها است، محدود میشود. با توجه به این موضوع شما محدود به مصرف سبزیجات برگدار (مانند کلم پیچ، چغندر سوئیسی، اسفناج)، گل کلم، کلم بروکلی، کلم بروکسل، مارچوبه، فلفل دلمهای، پیاز، سیر، قارچ، خیار، کرفس و کدو هستید. شام: مرغ کباب شده با سس خامه ای و کلم بروکلی سرخ شده. سبزیجات هم سرشار از کربوهیدرات هستند به عنوان مثال یک فنجان بروکلی خرد شده حدود شش گرم کربوهیدرات دارد. طبق نظر متخصصان این نوع رژیم همۀ بیماران با هر شرایطی نمی توانند از رژیم کتوژنیک برای لاغری استفاده کنند، به ویژه افرادی که بیماری هایی مثل فشار خون بالا، دیابت و یا مشکلاتی این چنینی دارند به هیچ عنوان نباید از این رژیم استفاده کنند.