گلوتامین چیست؟ فواید ثابت شده و منابع طبیعی آن کدام است؟

اسیدهای آمینه ، مواد تشکیل دهنده ی پروتئین ها هستند – ترکیباتی که کل بدن یعنی اندام ها ، استخوان ها ، هورمون ها ، پوست ، مو ، ناخن ها و غیره را تشکیل می دهند. اگر خود را به عنوان خانه آجری تصور کنید ، پروتئین ها مانند آجرهای آن خانه هستند که نیاز به تعویض دارند.

بدن شما می تواند بیشتر از 20 آمینو اسید را در درون خود بسازد ، به جز اسیدهای آمینه ضروری ، که باید از غذایی که می خوریم به بدن برسند. با این حال ، این قوانین تحت شرایط خاص مانند استرس تغییر می کنند…!

15 تا از بهترین غذاهای ضد پیری برای پوست سالم تر و زندگی طولانی تر

گروهی از اسیدهای آمینه وجود دارد که “اسید آمینه های شرطی ضروری” نامیده می شوند. وجود این اسید آمینه ها در مواقع استرس ، ضروری می باشد. احتمالاً این سوال برایتان پیش آمده که منظور از “زمان استرس” چیست؟ در جامعه ی امروزی که فشار کاری ، ساعت خواب کم و رژیم غذایی پر کالری و بدون مواد مغذی در اکثر افراد دیده می شود ، می توانیم استدلال کنیم که تقریبا همه ی ما دائما در حالت استرس هستیم و از این رو باید آمینواسیدهای اساسی تری مصرف کنیم. از جمله ی این آمینو اسیدهای ضروری ، گلوتامین است.

گلوتامین چیست؟

گلوتامین فراوان ترین اسید آمینه بدن است. این امر از نظر اسیدآمینه ی شرطی بسیار اساسی تلقی می شود ، بدین معنی که بدن می تواند آن را در درون خود بسازد ، اما در مواقع استرس (یعنی اگر در ساعات طولانی کار می کنید و یا با سرماخوردگی یا آنفولانزا یا هر بیماری دیگر مبارزه می کنید). بعبارت دیگر بدن در مواقع استرس به گلوتامین بیشتر احتیاج دارد. بیشتر افراد در اکثر مواقع روز ، در این حالت قرار دارند!

گلوتامین همچنین یک سوخت اصلی برای دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن است و از عملکرد سالم مغز پشتیبانی می کند (از معدود اسیدهای آمینه است که می تواند از سد خونی مغزی عبور کند) ، به پاکسازی مواد زاید مانند آمونیاک از بدن کمک کند و بهبودی را تسریع نماید. علاوه بر این بهبودی ناشی از تروما یا ورزش های شدید را تسریع می کند.

یک ترکیب فوق العاده موثر و جدید خانگی برای رفع بوی بد دهان و بهبود گوارش

7 فایده ی گلوتامین

1- باعث کاهش وزن می شود

اگر قصد کاهش وزن دارید باید بدانید که برخی اسیدهای آمینه مانند گلوتامین می توانند برای کاهش وزن بسیار کمک کننده باشند زیرا می توانند در کلیه ها به گلوکز تبدیل شوند و به عنوان منبع سوخت بدن استفاده شوند. این کاهش وزن بدون آنکه قند خون و انسولین بدلیل فرآوری کربوهیدراتها و قندهای ساده ، بصورت ناگهانی افزایش یابد ، انجام می گیرد. گلوتامین با تبدیل گلوکز ذخیره شده به منبع سوخت فوری می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند.

2- با نشتی روده مبارزه می کند

امروزه مصرف قند در افراد بسیار شایع است. زیاده روی در مصرف قند ، همراه با استرس و کمبود خواب ، به راحتی می تواند منجر به افزایش باکتریهای “بد” در روده شود. این امر امروزه بسیار متداول است و وقتی ادامه یابد ، می تواند منجر به التهاب مزمن و آسیب به روده شود. این آسیب می تواند به نشتی روده منجر شود ، جایی که ذرات مواد غذایی می توانند از دیواره روده عبور کنند (در حالت عادی این امر ممکن نیست) ، که این به نوبه خود منجر به آلرژی غذایی و افزایش خطر واکنش های خود ایمنی می شود.

گلوتامین یکی از سوخت های اصلی سلول های روده است ، بنابراین به حفظ یکپارچگی دیواره روده و جلوگیری از نشت روده کمک می کند.

3- به داشتن پوست سالم کمک میکند

نگه داشتن مقدار کافی گلوتامین در بدن برای داشتن پوست سالم و استحکام آن بسیار مهم است. اگر به اندازه کافی پروتئین مصرف نکنید ، بدن از پروتئین عضلات استفاده میکند و این منجر به از بین رفتن پروتئین ، ضعیف شدن عضلات و پوست می شود. پروتئین حیوانی بهترین منبع اسیدهای آمینه ضروری شرطی است ، و این باعث می شود رژیم پالئو یک بستر عالی برای تأمین نیازهای شما باشد. بهترین روشهای داشتن پوست سالم در اینجا!

4- عملکرد مغز را تقویت می کند

اگر نمی توانید خواب راحتی داشته باشید یا پس از یک خواب طولانی باز هم احساس خستگی می کنید ، احتمالاً دچار مه مغزی شده اید. هنگامی که مغز به نقص اسید گلوتامیک (پیش ساز گلوتامین) مبتلا است ، نمی تواند به مقدار کافی GABA (گاما آمینو بوتیریک اسید) تولید کند. GABA انتقال دهنده عصبی “آرامش” در بدن است. این می تواند منجر به افزایش تنش ، مه مغزی ، اضطراب یا اختلالات خواب شود. با بالا بردن میزان مصرف گلوتامین ، بدن خود را برای ساختن GABA و عملکرد بهتر مغز ، تقویت کنید.

5- به بازیابی پس از تمرین کمک می کند

مصرف اسیدهای آمینه ضروری شرطی مانند گلوتامین باعث افزایش عملکرد ورزشی می شود.

شواهد خوبی وجود دارد که نشان می دهد گلوتامین پس از انجام تمرینات فشرده ، باعث افزایش سنتز گلیکوژن(گلیکوژنز) می شود ، به این معنی که اگر دنبال رژیم کتو یا رژیم کم کربوهیدرات هستید ، گلوتامین می تواند تقویت کننده خوبی برای ضعف بعد از تمرین باشد.

6- ایمنی بدن را تقویت می کند

گلوتامین در حقیقت از ایمنی بدن در مواقع استرس پشتیبانی می کند ، اما دوز درمانی که باید مصرف کنید بسیار زیاد است: 20 گرم در روز برای مدت زمانی طولانی (بیش از چند هفته). این می تواند به 5 دوز در طول روز تقسیم شود. قبل از روی آوردن به چنین برنامه هایی ، لازم است که ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. 9 غذای برتر برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن را در اینجا بخوانید!

7- از درمان سرطان پشتیبانی میکند

درمان سرطان ، اگرچه برای از بین بردن سلولهای سرطانی در بدن ضروری است ، اما بسیار شدید است و بر سلامت کلی بیمار تأثیر می گذارد. نشان داده شده است که مصرف مکمل گلوتامین یک درمان کمکی موثر است ، در حالی که رشد تومور را افزایش نمی دهد و از متابولیسم بیمار حمایت می کند. بنابراین این مکمل با توافق پزشک ، می تواند به عنوان حمایت از بیمارانی که تحت پرتودرمانی یا شیمی درمانی قرار می گیرند ، در نظر گرفته شود.

چگونه می توان گلوتامین کافی دریافت کرد؟

گلوتامین به طور طبیعی در پروتئین حیوانی به وفور یافت می شود. عناصر رژیم غذایی پالئو یا رژیم غارنشینی مانند گوشت گاو تغذیه شده با علف طبیعی ، ماهی های آزاد ، تخم مرغ و مرغ ، غذاهای دریایی و گوشت های ارگانیک همه منابع طبیعی گلوتامین هستند.

سبزیجات برگدار مانند اسفناج ، گل کلم ، جعفری ، کلم برگ و چغندر نیز منبع خوبی برای گلوتامین هستند. نکته جالب این است که با خوردن این سبزیجات بصورت خام ، دریافت گلوتامین به حداکثر میرسد ، بنابراین آنها را به سالاد ، آب میوه یا اسموتی اضافه کنید.

منابع طبیعی گلوتامین

  • گوشت گاو تغذیه شده با علف طبیعی
  • تخم مرغ و مرغ
  • ماهی های وحشی
  • ماهیچه
  • سبزیجاتی مانند اسفناج ، کلم برگ و گل کلم

همچنین می توانید با مصرف روزانه مکمل های گلوتامین ، میزان دریافت این اسیدآمینه را افزایش دهید. درست است که گلوتامین در بدن ساخته می شود اما اگر تحت فشار قرار دارید (یعنی زیاد کار می کنید ، خوب نمی خوابید ، بیمار هستید و غیره) ، مصرف گلوتامین ضروری می شود. بنابراین افزودن بیشتر آن به رژیم غذایی می تواند بسیار سودمند باشد.

پودر گلوتامین

گلوتامین مکمل نسبتاً ارزان و بدون مزه است ، به این معنی که اضافه کردن آن به رژیم غذایی بسیار آسان است. به طور معمول پیشنهاد می شود که روزانه 5 گرم پودر گلوتامین به اسموتی صبحانه اضافه شود . روش های دیگر مصرف شامل مخلوط کردن در آب یا اضافه نمودن آن به چای بعد از ظهر یا قبل از خواب شب می باشد.

اگر مشکلاتی مانند ایمنی کم ، مشکلات گوارشی یا عدم ریکاوری پس از ورزش دارید ، می توانید دوز روزانه خود را به 0.2 گرم در هر کیلوگرم وزن بدن افزایش دهید. با این حال ، من پیشنهاد می کنم که ابتدا با یک پزشک متخصص یا ناتروپات همکاری کنید تا در مورد این موضوع بیشتر صحبت کنید.

ویدیوی کوتاه مکمل گلوتامین

 

دانلود ویدیو

حرف آخر

اگر احساس می کنید دائما بیمار هستید ، با مشکلات مزمن روده دست و پنجه نرم می کنید یا احساس افسردگی می کنید ، دریافت مقدار مناسب اسیدهای آمینه برای بدست آوردن سلامت بسیار مهم است. درست است که گلوتامین در بدن ساخته می شود اما اگر تحت فشار قرار دارید (یعنی زیاد کار می کنید ، خوب نمی خوابید ، بیمار هستید و غیره) ، مصرف گلوتامین ضروری می شود. بنابراین افزودن بیشتر آن به رژیم غذایی می تواند بسیار سودمند باشد.

دیدگاهتان را بنویسید