چیکار کنیم سرطان نگیریم

فست فود رو محدود کن !

مطالعه ای در سال 2018 بر روی 200 فرد مبتلا به سرطان روده بزرگ نشان داد که افرادی که غذاهای فست فود از جمله فلافل ، چیپس سیب زمینی به صورت روزانه یا بیش از 4 بار در هفته مصرف میکنند ریسک بالایی در ابتلا شدن به سرطان دارند . مطالعه ای دیگر در سال 2019 بر روی 1700 خانم 30 الی 50 سال نشان داد مصرف مکرر فست فود میتواند خطر سرطان سینه را به طور معنی داری افزایش بدهد.

غذاهای حاوی شکر رو محدود کن !

مصرف غذاهای حاوی شکر به خاطر اختلال در مسیر انسولین – گلوگز ، ایجاد استرس اکسیداتیو و اختلال هورمونی میتواند درصد احتمال ابتلا شدن به سرطان را افزایش دهد. در سال 2018 مطالعه ای روی 3100 فرد میانسال مرد نشان داد که مصرف نوشیدنی های حاوی شکر میتواند ریسک سرطان های مرتبط با چاقی را افزایش بدهد

مصرف الکل رو محدود کن !

سرطان دهان ، حنجره ، مری، کبد و سینه از جمله سرطان هایی هستند که میتواند مرتبط با مصرف الکل باشد. در سال 2017 مطالعه ای نشان داد که خانم هایی که قبل از 30 سالگی مصرف بالایی از الکل داشتند ( مصرف روزانه ) خطر بالایی به مبتلا شدن به سرطان سینه در میانسالی دارند.

گوشت قرمز رو محدود کن !

یک مطالعه ی جامع در سال 2015 نشان داد مصرف غذاهای حاوی گوشت با خطر ابتلا به سرطان روده میتواند مرتبط باشد. البته اکثر مطالعات انجام شده نشان داده است مصرف بیشتر از 500 گرم گوشت قرمز در هفته میتواند ریسک ابتلا به سرطان را افزایش دهد که با توجه به گرانی این محصول رسیدن به میزان در بسیاری از خانوار مقدور نیست !

مصرف فیبر رو زیاد کن !

فییر یکی از اجزای مهم مواد غذایی است ، از مهمترین منابع حاوی فیبر میتوان حبوبات ، سبزیجات ، میوه و نان سبوس دار را نام برد. یک مطالعه جامع در سال 2015 نشان داد مصرف روزانه فیبر ( 25 گرم در روز ) میتواند خطر ابتلا شدن به سرطان روده را به طور معنی داری کاهش دهد . مطالعه ای دیگری نشان داد مصرف فیبر با مکانیسم دفع مواد کارسینوژن ( سرطان زا ) ،تعادل هورمونی و کنترل وزن میتواند خطر 10 سرطان مختلف رو کاهش دهد.

زرد چوبه رو به هر غذایی که میبینی بزن !

زردوچوبه این ادویه خوشرنگ در مطالعات مختلف نشون داده که میتونه روند مبتلا شدن به سرطان رو کند کنه. مطالعات مختلف نشان داده است زردچوبه با استفاده از مکانیسم های مختلف از جمله توقف تولید ترکیباتی به نام پروستاگلاندین های میتواند در پیشگیری و حتی در درمان سرطان یک ماده غذایی موثر باشد.

هر چه قدر میتونی کلم بخور !

فعالیت اصلی ضد سرطانی سبزیجات خانواده کلم مربوط به ترکیبی به نام ایزوتیوسیانات می باشد. کلم بروکلی بیشترین مقدار این ترکیب ضدسرطانی را دارا می باشد. مطالعه ای در سال 2019 نشان داد مصرف روزانه 120 گرم کلم بروکلی میتواند میزان استرس اکسیداتیو را در 4 هفته به طور قابل ملاحظه ای کاهش دهد که در طولانی مدت میتواند از انواع سرطان های پیشگیری کند.

از بری ها زیاد بخور !

خانواده بری ها شامل توت فرنگی ، شاه توت ، بلوبری و… می باشد . ترکیبات فلاونوئیدی به نام آنتوسیانین در بری ها باعث شده هست که یکی از قویترین ترکیبات ضد سرطانی در دنیا را به یدک بکشند . مطالعه حیوانی در سال 2019 نشان داد مصرف نوشیدنی حاوی بلوبری در موش های آزمایشگاهی میتواند فاکتورهای التهابی مربتط با سرطان را به طور معنی داری کاهش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید