همراه با رژیم های پاکسازی، بدن خود را بهاری کنید!

نویسنده: حامد خدائی
کارشناس ارشد علوم تغذیه

مقدمه

بدن ما به طور مداوم در معرض انواع آلودگی ها و سموم قرار می گیرد که می تواند در دراز مدت صدمات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. به همین دلیل مکانسیم های پیچیده ای در بدن طراحی شده است تا بتواند از شر این سموم رهایی پیدا کند. کبد، کلیه، سیستم دستگاه گوارش، پوست و ریه ها نقش بسیار مهمی در دفع مواد سمی از بدن ایفا می کنند. به طور کلی روش هایی که برای پاک سازی بدن استفاده می شود دفع مواد شیمیایی و متابولیتهای آن را در ادرار ، مدفوع و سایر راه های دفعی مانند عرق و سبوم را افزایش می دهد. رژیم های پاکسازی بدن که در برخی موارد به علت اهمیت آن (spring cleaning) یا پاکسازی بهاری بدن هم اطلاق می شوند، مداخله های رژیمی کوتاه مدتی هستند که برای دفع مواد سمی از بدن و بهبود سلامتی طراحی می شوند و در مواردی می توانند همراه با کاهش وزن باشند. رژیم های غذایی پاکسازی از جمله موثرترین روش هایی هستند که می توانند با تحت تاثیر قرار دادن مکانسیم های دفعی، مواد سمی را از بدن خارج کنند.

بدن خود را برای رژیم پاکسازی آماده کنید

همچنان که قبل از شروع یک مسابقه ورزشی باید بدن خود را با چند حرکت نرمشی گرم کنید، برای شروع رژیم پاکسازی هم باید مقدمات آن فراهم شود. در وهله ی اول، با انجام چند تغییر مهم بار سمی بدن خود را کاهش دهید. الکل، قهوه، سیگار، قندهای تصفیه شده و چربی های اشباع از مهمترین عواملی هستند که می توان با حذف آن ها روند پاکسازی بدن را به خوبی پیش برد. همچنین کاهش استفاده از پاک کننده های شیمیایی در منزل، آفت کش ها و جایگزینی محصولات طبیعی برای استفاده در بهداشت فردی به جای نوع شیمیایی آن ها می تواند در کاهش بار سمی بدن نقش به سزایی داشته باشد.
یک عامل تعیین کننده ی دیگر که متاسفانه در جوامع کنونی همراه همیشگی بشر شده است استرس می باشد، که موجب ترشح هورومون استرس در بدنمان می شود. در صورتی که میزان این هورمون در بدن بیش از مورد نیاز باشد می تواند موجب تولید سم در بدن و کند شدن روند آنزیم سم زدایی در کبد شود. یوگا و مدیتیشن راه های ساده و موثری هستند که می توانند موجب رهایی بدن از استرس های زندگی روزمره شوند.

چه نوع برنامه ی پاکسازی مناسب شما می باشد؟

بسته به نیازهای فردی، برنامه های پاکسازی و رژیم های غذایی متفاوتی باید طراحی شود. بسیاری از این برنامه ها کوتاه مدت (هفت روزه) بوده و طوری تنظیم می شوند تا خون را به طور کامل پاکسازی کنند. این برنامه ها اغلب شامل استفاده از مایعات به مدت دو روز و به دنبال آن پنج روز رژیم پاکسازی دقیق و سنجیده برای استراحت دستگاه گوارش می باشد که باید توسط متخصص مربوطه طراحی شوند. در این جا به پنج مورد از محبوب ترین رژیم های پاکسازی اشاره شده است:
– رژیم روزه داری
– رژیم میوه و سبزیجات
– رژیم مایعات
– رژیم غذایی لیموناد
– رژیم خام خواری

چگونه می توان فهمید که بدن نیاز به پاک سازی دارد؟

توصیه می شود که هر فرد در طول سال یکبار از رژیم های پاکسازی استفاده کند. اگرچه با توجه به شرایط فردی نحوه ی استفاده از رژیم های پاکسازی می تواند متفاوت باشد. امروزه با افزایش آلاینده های زیست محیطی، متخصصین توجه بیشتری برای پاکسازی بدن برای تمامی قشر جامعه دارند. با این وجود، علایمی وجود دارد که می تواند نیاز بدن به پاکسازی را نشان بدهد که در زیر به آن ها اشاره شده است:

– احساس خستگی در تمام طول روز
– دفع نامرتب
– پوست تحریک پذیر
– آلرژی ها
– عفونت های پی در پی
– چشمهای پف کرده و تیرگی زیر چشم
– نفخ شکم
– اختلالات قاعده گی
– سردرگمی های ذهنی

رژیم های پاکسازی بیشتر در چه افرادی توصیه می شود؟

از مهمترین دلایلی که متخصصین از این گونه رژیم ها برای پاکسازی بدن توصیه می کنند، می-توان قرار گرفتن مزمن در معرض آلودگی های محیطی، برخی بیماری های دستگاه گوارش، بیماری-های خود ایمنی، التهاب، سندروم خستگی مزمن و کاهش وزن اشاره کرد.

آیا رژیم پاکسازی می تواند خطرناک باشد؟

بله، اینگونه رژیم ها در صورتی که توسط متخصصین طراحی نشده باشند، اثرات جبران ناپذیری را در پی خواهند داشت. رژیم غذایی بسیار محدود کننده ، به دلیل مقدار پایین مواد مغذی اساسی از جمله پروتئین ها می توانند منجر به سوء تغذیه شوند. رژیم های مایعات طولانی مدت می توانند باعث عدم تعادل الکترولیت های بدن مانند سدیم و پتاسیم شوند. همچنین برخی از رژیم های پاکسازی دستگاه گوارش به جز مواردی مانند جراحی و آندوسکوپی، منجر به عوارض جدی شامل اسهال، عفونت های خونی (سپتی سمی) و از بین رفتن پرزهای روده می شوند. علاوه بر این، گروه هایی از افراد شامل زنان باردار، افراد با بیماری های مزمن قلبی و کلیوی و افراد با سیستم ایمنی تضعیف شده در معرض خطر استفاده از این گونه رژیم ها می باشند.

پاکسازی بدن در تمام ایام سال با چند راهکار ساده

با وجود اینکه رژیم های پاکسازی می توانند تاثیر به سزایی در رفع سموم بدن داشته باشند ولی به دلیل محدودیت هایی که در این گونه رژیم ها وجود دارد باید به مدت کوتاهی استفاده شوند. با این وجود، با انجام چند راهکار ساده که در زیر اشاره شده است می توانید، بدن خود را به صورت روزانه و در طول سال سم زدایی کنید:

– فیبر فراوان مصرف کنید، شامل حبوبات، غلات سبوس دار، برنج قهوه ای، میوه های تازه ی ارگانیک و سبزیجات از جمله چغندر، تربچه، آرتیشو، کلم سفید و بروکلی.
– کبد خود را با مصرف گیاهانی از جمله خار مریم و نوشیدن چای سبز پاکسازی کنید.
– با مصرف ویتامین سی که موجب تولید گلوتاتیون در کبد می شود مواد سمی را از بدن خود دور کنید.
– حداقل 2 لیتر آب در روز مصرف کنید.
– نفس عمیق بکشید تا اکسیژن به طور کامل بتواند در کل بدن جریان داشته باشد.
– استرس را با افکار مثبت از خود دور نگه دارید.
– از طریق رفتن به سونای بخار مقداری از سموم را از طریق عرق دفع کنید.
– با استفاده از برخی ماساژهای بدن بالاخص در نواحی پا مقدرای از سموم را از منافذ خارج کنید.
– روزانه نیم ساعت تمرین و ورزش کردن را در برنامه ی خود داشته باشید.

کلام آخر

با وجود این که تجربه نشان داده است استفاده از رژیم های پاکسازی می توانند اثرات مناسبی بر سلامتی انسان داشته باشند، مطالعات علمی استفاده از این گونه رژیم ها را منوط بر قرار گرفتن تحت نظر متخصص مربوطه و به مدت کوتاهی پیشنهاد می کنند. در نتیجه توصیه می شود با انتخاب رژیم پاکسازی مناسب با توجه به شرایط فردی خود توسط متخصصین، در طول سال جسم خود را پاکسازی کنید و از زندگی لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید