معرفی انواع عضلات بدن و راه کمک به رشد آنها

انواع عضلات بدن انسان شامل اسکلتی، صاف و قلبی با مشکلاتی مانند ضعف عضلانی رو به رو هستند؛ ورزش های مناسب برای رشد عضلات و عضله سازی را بخوانید.

 

با انواع عضلات و فیبرهای عصبی امکان حرکت برای بدن فراهم می شود. از طرفی آنها باعث عملکرد اندام های داخلی می شوند.

بدن انسان بیش از 600 عضله دارد. هر عضله بافتی منعطف داشته که از هزاران یا ده ها هزار فیبر عضلانی کوچک تشکیل شده است.

هر فیبر از رشته های کوچکی با نام فیبریل تشکیل شده است.

در واقع انقباض فیبرهای عضلانی با تکانه های حاصل از سلول های عصبی کنترل می شوند.

همچنین قدرت عضله ها به تعداد فیبرها وابسته است.

عضله برای حرکت به سوخت نیاز دارد که بدن برای تامین آن آدنوزین تری فسفات (ATP) تولید می کند. سلول های عضلانی ATP را به انرژی مکانیکی تبدیل می کنند.

 

همچنین بخوانید:

تبدیل چربی به عضله : آیا امکان پذیر است؟ (کلیک)

 

انواع عضلات بدن

انواع عضلات بدن انسان و سایر مهره داران دارای سه نوع اسکلتی، صاف و قلبی است.

 

عضلات اسکلتی

امکان حرکت قسمت های خارجی بدن و اندام ها توسط انواع عضلات اسکلتی فراهم می شود. این عضلات استخوان ها را پوشانده و به بدن فرم می دهند.

عضلات اسکلتی فقط در یک جهت کشیده شده و دو به دو عمل می کنند. در واقع زمانی که یک عضله منقبض شود، عضله دیگر منبسط شده و حرکت را ساده تر می کنند.

عضلات به تاندون های قوی و خود تاندون ها نیز به استخوان ها وصل هستند.

از آنجایی که تاندون ها تا مفاصل ادامه دارند باعث ثبات آنها می شوند. یک فرد سالم می تواند به طور آگاهانه انواع عضلات اسکلتی خود را کنترل کند.

بیشتر حرکات قابل مشاهده بدن از جمله دویدن، راه رفتن، صحبت کردن و حرکت دادن چشم ها، سر و اندام ها با انقباض انواع عضلات اسکتی امکان پذیر هستند.

همچنین تمام حالت های صورت مانند لبخند زدن، اخم کردن و حرکات دهان و زبان با این عضلات کنترل می شوند.

انواع عضلات اسکلتی برای حفظ وضعیت بدن مانند صاف نگه داشتن کمر و موقعیت مناسب سر باید تنظیمات کوچکی انجام دهند.

همچنین آنها با کمک تاندون ها وضعیت استخوان ها را در حالت مناسب قرار داده و به این وسیله از در رفتن مفاصل جلوگیری می کنند.

عضلات اسکلتی در هنگام انقباض و انبساط گرما تولید می کنند. این گرما در حفظ دمای بدن موثر است.

85% از گرمای تولید شده توسط بدن به دلیل انقباض عضلات است.

 

انواع عضلات اسکلتی بدن

انواع اصلی عضلات اسکلتی با انقباض آهسته و با انقباض سریع هستند.

 

عضلات نوع 1، قرمز یا با انقباض آهسته

این عضلات متراکم بوده و به دلیل داشتن مویرگ ها رنگی قرمز دارند. آنها سرشار از میوگلوبین و میتوکندری هستند.

آنها بدون نیاز به تلاش زیاد می توانند مدت ها منقبض بمانند. همچنین این عضلات جهت تامین انرژی برای انجام فعالیت های هوازی از کربوهیدرات ها و چربی ها استفاده می کنند.

 

عضلات نوع 2، سفید یا با انقباض سریع

این عضلات قادر به انقباض سریع و با نیروی زیادی هستند. به دلیل سرعت بالا این انقباض قوی به زمان کوتاهی نیاز دارند.

در واقع این نوع عضله بیشتر قدرت عضلانی بدن و افزایش توده آن پس از تمرین با وزنه را بر عهده دارد. همچنین در مقایسه با عضلات نوع 1 میوگلوبین و میتوکندری کمتری دارند.

 

عضلات مخطط

عضلات اسکلتی، مخطط هستند. این یعنی آنها از هزاران سارکومر یا واحدهای عضلانی دارای باندهای عرضی تشکیل شده اند.

به دلیل این ساختار، آنها زیر میکروسکوپ راه راه به نظر می رسند.

در واقع زمانیکه نوارهای سارکومر شل یا منقبض شوند، کل عضله کشیده یا شل می شود.

این نوارهای مختلف هر عضله با یکدیگر مرتبط بوده و به عضله اجازه می دهند تا با قدرت و آرام حرکت کنند.

 

عضلات صاف

حرکت اندام هایی مانند معده، روده، رگ های خونی و اندام های تو خالی بر عهده عضلات صاف است.

به عضلات صاف روده، عضلات احشایی نیز گفته می شود.

حرکت این عضلات بصورت خودکار بوده و فرد متوجه حرکت آنها نمی شود. در واقع بر خلاف عضلات اسکلتی، عضلات صاف برای حرکت نیازی به تفکر آگاهانه ندارند.

بدن برای به حرکت درآوردن بسیاری از اجزای خود به انقباض های عضلات صاف نیاز دارد.

از جمله این موارد می توان به دیواره های روده برای حرکت غذا، رحم در هنگام زایمان و مردمک چشم در واکنش به نور اشاره کرد.

دیواره های مثانه و نایژه و عضلات ارکتور پیلی در پوست که باعث ایستادن مو می شوند نیز دارای عضلات و فیبرهای عضلانی صاف هستند.

 

عضلات قلبی

این عضلات فقط مختص قلب بوده و مسئول ضربان قلب هستند.

عملکرد این عضلات بصورت شبانه روزی و بدون وقفه است. آنها ساختاری مشابه با عضلات اسکلتی داشته و برخی پزشکان آنها را در دسته عضلات مخطط قرار می دهند.

عضلات قلبی برای پمپاژ خون منقبض شده و سپس برای پر شدن از خون منبسط می شوند.

 

همچنین بخوانید:

میوکاردیت / التهاب عضله قلب : علت و درمان (کلیک)

 

مشکلات مربوط به عضلات

عضلات بدن می توانند دچار طیف وسیعی از مشکلات شوند بعضی از موارد متداول آنها شامل موارد زیر هستند:

  • ناهنجاری های عضلانی مادرزادی: برخی افراد بصورت مادرزادی دارای گروهی از عضلات هستند که از بدو تولد رشد مناسبی نداشتند. این ناهنجاری ها می تواند یک مشکل مجزا یا بخشی از یک سندروم باشد.
  • ضعف عضلانی: در این وضعیت مشکلات سیستم عصبی در انتقال پیام بین مغز و عضلات اختلال ایجاد می کنند.
  • گرفتگی عضلات یا اسب چارلی: این مشکل در اثر کم آبی بدن، سطح پایین پتاسیم یا منیزیم، بعضی اختلالات عصبی و متابولیکی یا مصرف داروهای خاص ایجاد می شود.

 

ضعف عضلانی

این وضعیت افراد مبتلا به اختلال عملکرد نورون حرکتی فوقانی یا تحتانی (مانند بیماری میاستنی گراویس که بر محل اتصال عصب به عضله تاثیر می گذارد) را درگیر می کند. همچنین بیماری هایی مانند سکته مغزی، فشرده شدن نخاع و ام اس (MS) با ضعف عضلانی همراه هستند.

پزشک پیش از تصمیم گیری در خصوص درمان مناسب برای این افراد، انجام آزمایشات تشخیصی، معاینه فیزیکی و بررسی قدرت عضلات را درنظر می گیرد.

در واقع آنها از مقیاس جهانی برای سنجش قدرت عضلات استفاده می کنند:

  • 0: عدم انقباض عضلانی
  • 1: انقباض عضلانی قابل مشاهده با حرکت بدون ردیابی
  • 2: حرکت با دامنه کامل که بر خلاف نیروی جاذبه ممکن نیست.
  • 3: حرکت با دامنه کامل که با وجود حرکت بر خلاف نیروی جاذبه در برابر آن مقاومت نمی کند.
  • 4: حرکت با دامنه کامل که کمی مقاومت در برابر نیرو وارد شده توسط معاینه کننده نشان می دهد.
  • 5: قدرت کامل

درصورت مشاهده هر گونه ضعف عضلانی، پزشک آزمایشاتی را برای تشخیص مشکل زمینه ای توصیه می کند.

درمان این وضعیت به علت بروز آن بستگی دارد.

در برخی موارد درد عضلانی ناشی از عفونت یا آسیب دیدگی است.

علائم آسیب عضلانی را می توان با روش RICE بهبوبد بخشید:

  • استراحت (Rest): کمی استراحت در مورد فعالیت های بدنی
  • استفاده از یخ (Ice): قرار دادن کیسه یخ به مدت 20 دقیقه در ناحیه مورد نظر و برای چند مرتبه در روز
  • فشرده کردن (Compression): استفاده از یک باند فشاری برای کاهش تورم
  • بالا بردن ناحیه مورد نظر نسبت به سطح قلب (Elevation): این کار باعث کاهش تورم می شود.

در صورتی که در کنار ضعف عضلانی دچار درد عضلانی شدید و غیرقابل توضیحی هستید و مشکلات تنفسی را تجربه می کنید، در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

 

همچنین بخوانید:

استخوان درد و درد عضلانی : تفاوت ها، علت و درمان (کلیک)

 

انواع عضلات بدن (اسکلتی، صاف و ...) | عضله سازی و رشد عضلات با ورزش | ضعف عضلانی

 

رشد عضلات از طریق ورزش

از طریق ورزش می توان به رشد عضلات و عضله سازی کمک کرد. رشد عضلات به بهبود تعادل، سلامت استخوان، انعطاف پذیری و افزایش قدرت و استقامت کمک می کند.

طیف گسترده ای از ورزش ها وجود دارند که می توانند برای کمک به عضله سازی و رشد عضلات استفاده شوند. اما به صورت کلی تمرینات دارای دو نوع اصلی هوازی و بی هوازی است.

 

همچنین بخوانید:

بهترین مکمل های عضله ساز (کلیک)

 

ورزش هوازی

این تمرینات طولانی مدت بوده و به سطوح تحرک متوسط تا پایین نیاز دارند. ورزش های هوازی بدن را ملزم به استفاده از عضلات خیلی کمتر از حداکثر توان خود می کند.

ماراتن نمونه ای از فعالیت های هوازی با زمان طولانی است.

معمولا فعالیت های هوازی متکی به سیستم هوازی یا اکسیژن بدن هستند.

آنها از بخش بیشتری از فیبرهای عضلانی با کشش آهسته استفاده می کنند.

انرژی موردنیاز این تمرینات از کربوهیدرات ها، چربی و پروتئین بدست آمده و بدن طی انجام آنها میزان زیادی اکسیژن و کمی لاکتیک اسید تولید می کند.

 

همچنین بخوانید:

پیلاتس چه ورزشی است و فواید آن کدامند؟ (کلیک)

 

ورزش بی هوازی

بدن در هنگام انجام این تمرینات به حداکثر توان عضلات استفاده می کند.

طی انجام این تمرینات قدرت، سرعت و توان ورزشکاران بهبود می یابد.

یک فعالیت بی هوازی از چند ثانیه تا حداکثر 2 دقیقه زمان می برد.

وزنه برداری، دو میدانی، کوهنوردی و طناب زدن از جمله تمرینات هوازی هستند.

ورزش بی هوازی از فیبرهای عضلانی با انقباض سریع بیشتری استفاده می کند.

همچنین منبع سوخت این تمرینات ATP و گلوکز بوده و بدن به اکسیژن، چربی و پروتئین کمتری نیاز دارد.

در این تمرینات لاکتیک اسید زیادی تولید می شود.

تمرینات بی هوازی بدن را قوی تر و تمرینات هوازی آن را متناسب تر (فیت تر) می کنند.

طبق توصیه آکادمی تغذیه و رژیم غذایی، انجام حداقل دو مرتبه ورزش برای عضله سازی، تقویت و رشد عضلات از جمله پاها، باسن، شکم، کمر، شانه و بازوها لازم است.

برای انجام این تمرینات می توان از وزنه ها، کش های ورزشی یا امور روزمره مانند باغبانی یا حمل محصولات سنگین استفاده کرد.

در کنار ورزش، مصرف پروتئین، کربوهیدرات و چربی برای عضله سازی ضروری است.

به توصیه آکادمی تغذیه و رژیم غذایی، 10 تا 35% از کل کالری روزانه باید توسط پروتئین ها تامین شوند.

به علاوه مصرف کربوهیدرات های خوب و کم چربی چون نان های سبوس دار، شیر یا ماست کم چرب نیز توصیه می شود.

اما توجه داشته باشید با وجود مفید بودن فیبرها، از مصرف آنها قبل و در حین تمرین پرهیز کنید.

 

همچنین بخوانید:

نقش تغذیه درست در ورزشکاران (کلیک)

 

جمع بندی

صدها عضله در بدن انسان وجود دارد. عضلات بدن در انواع مختلفی طبقه بندی می شوند.

هر نوع عضله نقش متفاوتی در بدن داشته و به روش خود به حرکت و عملکرد صحیح آن کمک می کند.

گرفتگی عضلات و ضعف عضلانی نشان دهنده یک بیماری زمینه ای یا آسیب دیدگی هستند.

همچنین بعضی از افرادبا رشد نامناسب عضلات متولد می شوند.

متخصصان پزشکی به منظور رشد عضلات، افزایش قدرت عضلانی و عضله سازی انجام ورزش را توصیه می کنند.

در واقع حفظ قدرت عضلات برای بهبود تعادل، انعطاف پذیری و سلامت استخوان ها با اهمیت است.

 

جهت مشاهده و خرید مکمل ها و محصولات مراقبت داروخانه آنلاین اویرو کلیک کنید.

 

 

۱ » ۲ » ۳ » ۴ » ۵ به این مقاله امتیاز میدم !

[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید