سرکه سیب و دیابت: درمان یا کمک؟

گردآورنده: حامد خدائی

 

آیا سرکه سیب برای افراد دیابتی مفید است؟ در این متن در مورد خطرات بالقوه و مزایای اضافه کردن آن به رژیم غذایی فرد دیابتی خواهیم گفت.

 

اگر شما به دنبال راه حل های طبیعی مختلفی برای کمک به کنترل سطح قند خون هستید، احتمالا به پیشنهادی برای افزودن سرکه سیب به برنامه غذایی خود برخورد کرده اید. اما آیا این ماده طبیعی واقعا کارساز می باشد؟

 

به نظر میرسد که استفاده از سرکه به عنوان یک درمان برای اجزای مختلف سلامت، مانند عفونت ها و بیماری های معده، برای قرن ها در فرهنگ های سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است. اما این مطالعه ژاپنی ها بود که نشان داد سرکه سیب ممکن است باعث کاهش وزن شود که در نتیجه مردم برای مدیریت وزن و همچنین دیابت برای  استفاده از سرکه سیب مشتاق شدند.

 

از آن زمان، محققان دیگر تاثیر سرکه را بر اشتها و مدیریت قند خون مطالعه کرده اند. سوزان وینر، نویسنده کتاب نکاتی برای زندگی خوب، می گوید: “برخی شواهد در حال حاضر وجود دارد که نشان می دهد سرکه سیب ممکن است منافعی بالقوه برای افراد مبتلا به دیابت داشته باشد.” اما او می افزاید: “همه مطالعات در این زمینه کوچک هستند و نتایج متفاوتی دارند.”

 

همچنین محققق دیگری به نام مونا مورستین بیان کرد نگرانی های مشترکی در مورد تحقیقاتی که تا کنون انجام شده وجود دارد. “مورستین می گوید:” مطالعات انجام شده با گروه های کوچکی همواره ممکن است  در هنگام گسترش یافته ها به میلیون ها نفر دیگر نتایج متفاوتی داشته باشد. در عین حال نتایج مطالعات انجام شده تاکنون مثبت بوده است.

سرکه سیب برای دیابت: مطالعات چه می گویند؟

 

کنترل قند خون برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند بسیارمهم است و برخی تحقیقات نشان می دهد سرکه سیب ممکن است به این کار کمک کند.

بر اساس یک مطالعه منتشر شده در مجله Annals of Nutrition and Metabolism، مصرف سرکه با کربوهیدرات های پیچیده ممکن است سطح قند خون بعد از غذا را تا 20 درصد کاهش دهد.

 

تحقیقات دیگر در ماه ژوئیه 2013 در مجله غذاهای کاربردی نشان داد که مصرف سرکه دو بار در روز با وعده های غذایی باعث کاهش میزان قند خون ناشتا در افرادی می شود که خطر بالایی برای  مبتلا شدن به دیابت نوع 2 دارند.

اما بررسی ای که در اوت 2016 در مجله Molecular Nutrition and Food Research منتشر شد، نشان داد مصرف سرکه در کنترل قند خون افراد با تحمل گلوکز طبیعی نسبت به افرادی که دارای دیابت نوع 2 بودند موثرتر می باشد.

 

مزایای بالقوه سرکه سیب برای دیابت

چه چیزی در سرکه وجود دارد که ممکن است این مزایا را فراهم کند؟ “سرکه سیب حاوی اسید استیک است که باعث کاهش سرعت تبدیل کربوهیدرات های پیچیده به جریان خون می شود. این فرایند از افزایش ناگهانی قند خون جلوگیری می کند. “

نظریه های مختلفی در مورد چگونگی اثرات مفید اسید استیک وجود دارد ولی بیشتر مطالعات حاوی این نکته هستند که این ماده ممکن است بر نحوه هضم کربوهیدرات ها، جذب گلوکز عضلات و افزایش ترشح انسولین موثر باشد.

با این وجود، کسانی که داروهای دیابت مصرف می کنند ، خطر ابتلا به هیپوگلیسمی و یا افتادن قند خون را دارند، باید هنگام مصرف سرکه با دقت میزان قند خون خود را کنترل کنند.

اگر تصمیم به استفاده از سرکه سیب دارید، کارشناسان توصیه می کنند که این کار را با احتیاط انجام دهید. استفاده از سرکه سیب با ارزش است ولی به شرط اینکه در مصرف آن احتیاط شود. همیشه مهم است که سالم غذا بخوریم، کربوهیدرات را عاقلانه انتخاب کنیم و میزان قند خون قبل و بعد از غذا را کنترل نماییم.

باید به این نکته توجه داشته باشیم، سرکه سیب “درمان برای دیابت نیست” نباید جای استفاده از دارو ، رژیم غذایی و شیوه زندگی را بگیرد.

 

چگونه سرکه سیب را در رژیم غذایی دیابت خود قرار دهیم؟

 

اگر میخواهید سرکه سیب سرکه را امتحان کنید، مطمئن شوید که این کار را از راه ایمن انجام می دهید. هرگز سرکه را به صورت مستقیم ننوشید و همیشه آن را در یک لیوان آب رقیق کنید. شما همچنین می توانید سرکه را در رژیم غذایی خود با استفاده از آن به عنوان یک چاشنی بر روی سالاد، یک سس برای گوشت و یا با سبزیجات مورد علاقه خود قرار دهید.

هنگام انتخاب سرکه سیب ، کیفیت محصول نیز ممکن است در اثر بخشی آن نقش مهمی داشته باشد. اگر چه تحقیقات گسترده ای  در مورد تفاوت استفاده از سرکه تصفیه شده و یا تصفیه نشده بر سطوح قند خون وجو ندارد، ولی ممکن است برخی از مزایا در انتخاب نوع تصفیه نشده وجود داشته باشد. قسمتی از سرکه که به صورت لایه ضخیم در سطح رویی آن توسط باکتری ها تولید میشود در سرکه تصفیه شده از بین می رود که می تواند اثرات آنتی اکسیدانی بالایی داشته باشد.

صرف نظر از اینکه چه نوع سرکه ای انتخاب می کنید، مهم  است که در مورد هر گونه تنظیم غذایی برای مدیریت دیابت خود با متخصص تغذیه صحبت کنید.

همیشه سطح گلوکز خون خود را با هر تغییر تغذیه ای کنترل کنید و با پزشک خود در مورد اینکه آیا اضافه کردن سرکه به برنامه غذا برای شما مناسب است، صحبت کنید.

منبع: www.everydayhealth.com

دیدگاهتان را بنویسید