رفع تشنگی در ماه رمضان با میوه‌ها و سبزیجات

مصرف آب زیاد موجب کاهش اشتها می‌شود.

آب مهم‌ترین ماده حیاتی است که در تمام فعالیت‌های سلولی بدن نقش دارد و حدود 70 درصد از وزن بدن را شامل می‌شود و یکی از گزینه ها جهت رفع تشنگی در ماه رمضان است.

اگر در ماه رمضان مصرف مايعات و آب در فاصله افطار تا سحر كافي نباشد، ‌اين احتمال وجود دارد كه به دلیل کاهش آب بدن مشکلاتی زیر در فرد اتفاق بیفتد:

  • سردرد
  • سرگیجه
  • بی‌حالی
  • خشکی و بد بو شدن دهان
  • افت فشار و گودشدن چشم

با توجه به کوتاه بودن فاصله زمانی بین افطار تا سحر برای افراد مشکل است که 12 لیوان آب ( توصیه‌شده در طول 24 ساعت) بنوشند و حتی گاهی فراموش می‌کنند که آب بنوشند. مصرف آب زیاد نیز در این فاصله زمانی کم، برای یک روزه‌دار موجب تکرر ادرار و دفع آب و املاح و ویتامین‌های ضروری بدن به‌خصوص دفع سدیم خون می‌شود. همچنین، مصرف آب زیاد موجب کاهش اشتها می‌شود و فرد نمی‌تواند غذای کافی بخورد و با کمبود مواد مغذی در بدن مواجه می‌شود.

بنابراین باید راه جایگزین برای تأمین آب بدن برگزید و آن استفاده از مواد غذایی مفید در رژیم غذایی است. که حاوی آب و ویتامین‌های فراوان برای تأمین شادابی بدن می‌شود.

در ادامه برخی از این خوراکی‌ها معرفی‌شده است .

میوه و سبزی‌ها ( درصد آب موجود در  آن‌ها)

کاهو(%96)

 

گوجه‌فرنگی(%94)

 

هندوانه(%96)

 

کرفس(95%)

 

خیار(%96)

 

آناناس(%95)

 

اسفناج(%91)

 

گریپ‌فروت(%90)

 

توت‌فرنگی(%91)

 

کلم بروکلی(%90)

 

هویج(%90)

 

طالبی(%90)

 

فلفل دلمه(%93)

 

زردآلو(86%)هلو(88%)
تربچه(95%)موز(76%)خربزه (95%)

 

برای تأمین آب بدن و رفع تشنگی در ماه رمضان مصرف 4 تا 6 لیوان در فاصله افطار تا سحر و استفاده توأم از میوه‌ها و سبزی‌ها بهترین نتیجه را دربر دارد. بهتر است میوه بین فاصله افطار تا سحر و قبل از خواب مصرف شود.

مصرف یک واحد میوه در وعده سحر مفید است. برای اثربخشی بیشتر سبزی‌ها بهتر است به‌صورت خام مصرف شوند؛ زیرا در اثر پختن سبزی‌ها درصد آب آن‌ها کاهش می‌یابد .

برخی مواد غذایی مانند: خربزه، آناناس، انگور، خیار، جعفری، کرفس، کلم، چای و قهوه خاصیت ادرارآور دارند و سبب پرکاری کلیه و دفع آب بدن می‌شوند. بهتر است این نوع خوراکی‌ها در وعده سحر استفاده نشوند.

با نوشیدن مقدار زیادی آب در وعده سحر نیز همین مشکل پیش می‌آید و ظرف ۳ الی ۴ ساعت بیشترین مقدار آب مصرف‌شده از طریق ادرار دفع می‌گردد.

نوشیدن آب‌میوه طبیعی یا شربت‌های خاکشیر، تخم شربتی، آب‌لیموی تازه به برطرف کردن عطش و جذب آب برای بدن مفید هستند.

نوشیدن مایعات سرد برای سیستم گوارش مضر است و بهتر است که به‌صورت ولرم و خنک مصرف شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید