برای سلامت و جلوگیری از سوزش قلب به این 2 حالت هرگز نخوابید!

اگر جز میلیون ها انسانی باشید که شب ها هنگام خواب از سوزش سر دل رنج می برند، احتمالاً از اینکه به تختخواب بروید می ترسید. سوزش معده در شب می تواند با علائم دردناک دیگری مانند سرفه، خفگی، استفراغ، گلودرد و حتی مشکلات مزمن سینوس همراه باشد.

افرادی که در پی تسکین رفلاکس اسید شبانه هستند، اغلب به داروهای مسکن یا سوزش معده مراجعه می کنند. اما این داروها فقط روی برخی افراد کار می کنند. با توجه به اینکه تحقیقات اخیر رابطه بین داروهای مهار کننده اسید معده و عوارض جانبی جدی مانند شکستگی استخوان، نارسایی کلیه، بیماری قلبی، ذات الریه، پنومونی، کلستریدیوم دیفیسیل، زوال عقل، آلزایمر و افزایش خطر مرگ و میر را تایید کرده اند، بسیاری از افراد به دنبال روش های طبیعی برای درمان رفلاکس شبانه معده هستند.

داروهای طبیعی برای درمان رفلاکس شبانه معده

تنها دو درمان طبیعی در این زمینه از نظر بالینی دارای اعتبار هستند: کاهش وزن و تغییر حالت بدن در خواب. اگرچه کاهش وزن می تواند مؤثر باشد، اما اغلب یک راه حل طولانی مدت است که بسته به میزان وزنی که باید کاهش داده شود، می تواند ماه ها طول بکشد. این در حالی است که تغییر موقعیت بدن در خواب می تواند برای کسانی که از سوزش سر معده در خواب رنج می برند، تفاوت بزرگی ایجاد کند و تقریبا به تسکین فوری منجر شود.

حالت خواب برای تسکین سوزش سر دل (رفلاکس شبانه معده)

بسیاری از مردم نمی توانند ارتباط بین حالت خوابیدن و رفلاکس شبانه را درک کنند. آناتومی و گرانش نقش مهمی در فراوانی علائم سوزش سر دل، طول و شدت آن دارند.

قبل از هرچیز باید یک درس سریع آناتومی به شما بدهیم. آنچه شما می خورید از طریق اسفنکتر تحتانی مری (LES) از مری عبور کرده و در معده شما هضم می شود.

ماهیچه تحتاتی مری در واقع حلقه عضلانی است که به عنوان دریچه ای که مسئول کنترل جریان بین مری و معده شما است عمل می کند. اگر LES شما به درستی عمل کند، آنچه که می خورید وارد معده می شود و در آنجا می ماند.

مشکل وقتی بوجود می آید که LES شما به درستی کار نمی کند و اجازه می دهد محتوای معده به داخل مری بازگردد. این پدیده به عنوان رفلاکس معده شناخته می شود، خاصیت اسیدی موادی که به داخل مری برمی گردد می تواند باعث آسیب به لایه نازک مری شود. این آسیب می تواند در نهایت منجر به عوارض جدی مانند مری بارت، درد باز در مری، تنگی مری، مشکلات تنفسی و آدنوکارسینوم مری شود.

اگر رفلاکس در حالت ایستاده اتفاق بیفتد، محتوای اسیدی سریعا به معده شما باز می گردد. این بازگشت سریع به طور معمول باعث می شود علائم شما کوتاه تر شوند، و همچنین آسیب احتمالی اسید به لایه ظریف مری را به حداقل می رساند. (شکل 1)

شکل 1: بازنمایی معده در حالت ایستاده.

در زمان خواب شبانه اوضاع پیچیده تر و بازگشت رفلاکس به معده دشوارتر می شود. در زیر نگاهی اجمالی به حالت های خواب معمول می اندازیم . در این صورت شما خود متوجه خواهید شد که از چه موقعیت هایی باید پرهیز کنید.

حالت خواب شماره 1 (به پشت نخوابید)

برای جلوگیری از سوزش سر دل در زمان خواب بهتر است به پشت نخوابید. وقتی به پشت می خوابید، عملکرد LES را مختل می کنید در نتیجه این عملکرد ضعیف می تواند اجازه دهد تا محتوای اسیدی معده آزادانه به مری منتقل شود.

مطالعات نشان داده اند که در این موقعیت، علائم اغلب شدیدتر بوده و تمایل به ماندگاری بیشتری دارند.

چربی ناحیه شکم، می تواند شدت علائم شما را افزایش دهد، زیرا این چربی ها به معده و LES فشار وارد می کنند و این می تواند باعث برگشت محتویات معده به مری شود. برای کاهش سوزش معده در شب و کاهش خطرات ناشی از قرار گرفتن در معرض طولانی مدت با اسید، سعی کنید از خوابیدن به پشت پرهیز کنید. (شکل 2)

شکل 2: بازنمایی از معده در حالت خوابیدن به پشت.

حالت خواب شماره 2 (به پهلوی راست نخوابید)

دومین حالتی که باید از آن پرهیز کنید خوابیدن به پهلوی راست است. اگرچه رفلاکس در این حالت در مقایسه با خوابیدن به پشت کمتر دیده می شود، اما بهتر است از آن پرهیز کنید.

این موقعیت به طور بالقوه باعث نشت اسید معده به درون لایه های ظریف مری شما می شود.

نکته ای که در این وضعیت باید مورد توجه قرار بگیرد این است که مدت زمان ماندن اسید در مری شما طولانی تر خواهد بود.در این حالت نیروی جاذبه به راحتی قادر به بازگرداندن اسید رفلاکس شده به معده نخواهد بود.

اگر از سوزش معده در شب رنج می برید، از دراز کشیدن به پهلوی راست خود خودداری کنید. (شکل 3)

شکل 3: بازنمایی معده در هنگام خوابیدن به پهلوی راست

بهترین موقعیت خواب برای جلوگیری از رفلاکس معده در شب

شاید شنیده باشید که خوابیدن به پهلوی چپ، می تواند به بهبود رفلاکس معده کمک کند، این درست است!

در این موقعیت ، LES شما معمولاً بالاتر از سطح دریا یا بالاتر از سطح محتویات معده قرار می گیرد و رفلاکس شدن را مشکل تر می کند.

در صورت بروز رفلاکس، گرانش قادر است آن را سریعتر از زمانی که به پهلوی راست خوابیده اید به معده برگرداند. همچنین، رفلاکس در سمت چپ آسیب های احتمالی ناشی از قرار گرفتن در معرض اسید را کاهش می دهد.

مطالعات نشان داده اند که علائم در این حالت در مقایسه با خوابیدن به پشت یا پهلوی راست کمتر و خفیف تر هستند. بنابراین این بهترین حالت برای خواب خواهد بود. (شکل 4)

شکل 4: بازنمایی معده در حالت خوابیدن به پهلوی چپ

خوابیدن روی شیب

ممکن است پزشک شما توصیه کرده باشد که روی سطح شیب دار بخوابید. مطالعات نشان داده است که خوابیدن روی سطح شیب دار، فراوانی رفلاکس را کاهش می دهد و به بدن شما اجازه می دهد تا رفلاکس را با سرعت بیشتری خنثی کند.

خوابیدن روی سطح شیب دار، به نیروی جاذبه کمک می کند تا رفلاکس را سریعتر به معده شما بازگرداند. بنابراین، بهتر است به پهلوی خود و روی یک سطح شیبدار بخوابید.

مطالعات اخیر نشان داده اند که در واقع این کار می تواند تاثیر زیادی داشته باشد! این مطالعات نشان می دهند که ترکیب خوابیدن به پهلوی چپ و سطح شیب دار رفلاکس را تقریبا غیرممکن می کند زیرا LES شما در این حالت بسیار بالاتر از سطح معده قرار گرفته است، حتی اگر معده شما پر باشد و رفلاکس اتفاق بیفتد گرانش قادر است به سرعت محتوا را به معده برگرداند.

این حالت، باعث کاهش شدید علائم سوزش سر دل و جلوگیری از ورد اسید به مری، گلو، ریه و سینوس شما می شود. (شکل 5)

شکل 5: بازنمایی معده در هنگام خوابیدن به پهلوی چپ و روی سطح شیب دار

اگر می خواهید قدرت این موقعیت ترکیبی را تجربه کنید، یک بالش طبی آنتی رفلاکس تهیه کنید!

دیدگاهتان را بنویسید